جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وحید مرادزاده مدیر مدرسه علم الهدی تهران

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علم‌الهدی تهران، گفت: اعتکاف تلاشی است برای اینکه انسان‌های فرورفته در غبار زندگی دنیوی، از فضای پر التهاب روزانه به سوی خویش و خدای خویش برگردند.

حجت‌الاسلام وحید مراد زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک ماه رجب، آن را ماه رحمت و مغفرت خواند و با اشاره به مراسم معنوی اعتکاف در ایام‌البیض، اظهار داشت: اعتکاف در لغت به معنای حبس کردن، درنگ کردن و توقف و گوشه نشینی برای عبادت است.

استاد حوزه علمیه تهران افزود: همچنین اعتکاف در اصطلاح شرع، التزام به توقف و درنگ در مسجد به مقصد قربت است. به عبارت دیگر اعتکاف عبارت است از اقامت کردن برای حداقل سه روز در مسجد به مقصد عبادت با مراعات شرائط لازم. و در کتاب شریف عروه آمده است که اعتکاف درنگ کردن در مسجد به منظور عبادت است.

وی درباره پیشینه و سابقه اعتکاف گفت: اعتکاف مخصوص دین مقدس اسلام نیست، بلکه در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته است و در اسلام استمرار یافته است اگر چه ممکن است در شرع مقدس اسلام پاره‌ای از خصوصیات و احکام و شرایط آن تغییر یافته باشد.

مدیر مدرسه علمیه علم‌الهدی تهران یادآور شد: درباره حدود و شرایط این عبادت در دیگر ادیان، اطلاعات قابل توجهی در دست نیست اما برخی از آیات قرآن کریم بیانگر این است که اعتکاف در ادیان الهی گذشته وجود داشته است چنانچه قرآن کریم در سوره بقره آیه 125می‌فرماید «و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید». از این آیه استفاده می‌شود که در زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهماالسلام) عبادتی به نام اعتکاف وجود داشته و پیروان دین حنیف در کنار کعبه معتکف می‌شدند.

وی با اشاره به فلسفه اعتکاف عنوان داشت: اعتکاف خوابیدن و چرت زدن و احیاناً وقت گذرانی و گردهمایی تفریحی و سیاحتی در مساجد نیست، بلکه تلاشی است برای اینکه انسان‌های فرورفته در غبار زندگی دنیوی، از فضای پر التهاب روزانه به سوی خویش و خدای خویش برگردند. اعتکاف زمینه بازگشت و توبه است. بازگشت به قرآن، دعا و استمداد از عالم غیب است.

حجت‌الاسلام مرادزاده در پایان با اشاره به آثار معنوی و تربیتی اعتکاف در معتکفین، اظهار داشت: اعتکاف تمرین زندگی واقعی یعنی عبودیت، بندگی و چگونه زیستن است. اعتکاف تمرین انقطاع الی الله است. و معتکف در طول مدت اعتکاف از همه تعلقات دنیوی رها شده و به مسجد که خانه خداست، پناه می برد.

وی افزود: از مهمترین آثار تربیتی اعتکاف می‌توان به تقویت اراده، انس با معنویت، نزدیکی به خدا، خودسازی و آمرزش گناهان اشاره کرد. و پیامبر گرامی اسلام(ص) در همین رابطه می‌فرماید «هر کسی که از روی ایمان و باور قلبی و برای تحصیل رضایت پروردگارش معتکف شود، تمام گناهان گذشته‌اش بخشیده می‌شود».

42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha