چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سید جعفر موسوی ، مدیر مدرسه علمیه ولی عصر اهواز

حوزه/ حجت الاسلام موسوی، یکی از بهترین کارکردهای اعتکاف را مهار کردن نَفس دانست و گفت: آن‌هایی که به دلایل مختلف، موفق به شرکت در بهار معنویت (اعتکاف) نشدند، می‌توانند از روز آخر ایام البیض که ۱۵ رجب المرجب است، استفاده کرده و با بهره بری از اعمال «ام داوود» سعادتمند شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اهواز، حجت الاسلام سید جعفر موسوی، در ویژه برنامه ره‌توشه ماه مبارک رجب، با اشاره به آغاز ایام البیض، اظهار داشت: ماه مبارک رجب، یکی از برترین ماه‌های سال بوده و خداوند متعال نعمات و خیر و برکات فراوانی را در آن قرار داده است که یکی از این نعمات بزرگ «ایام البیض» می‌باشد.

وی، اعتکاف را برای رهایی انسان از غل و زنجیرهای مادی عنوان کرد و افزود: اصل اعتکاف برای رهایی از غل و زنجیرهای دنیایی خویش و مهار کردن نفس سَرکِش است؛ همان‌طوری که خداوند متعال در آیه ۲ سوره مبارکه جمعه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ...» بر تزکیه و تهذیب نفس تأکید کرده است.

مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اهواز، عدم توجه به مراقبت از خویش و هواهای نفسانی را سبب گمراهی انسان دانست و تصریح کرد: اگر انسان در گذر ماه‌ها و سال‌های عمر، از نفس خویش و هواهای نفسانی آن مراقبت نکند، از درجه انسانی نزول کرده و پَست می‌شود.

حجت الاسلام موسوی، جهاد با نفس را اعظم‌تر از جهاد با دشمن بیان کرد و گفت: قرآن کریم در آیه ۲۳ سوره جاثیه  مطرح می‌کند که «أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلي‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلي‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلي‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً»، و این بدان معناست که هرچه انسان از راه اصلی خویش که قرب الی الله باشد، فاصله گرفت، از خداوند نیز به واسطه آنکه بر گوش و قلبش مهر نهادند و بر چشمش پرده‌ای انداختند، دور می‌شود.

وی در پایان، با تأکید بر اینکه یکی از بهترین کارکردهای اعتکاف، مهار کردن نَفس است، اظهار داشت: آن‌هایی که به دلایل مختلف، موفق به شرکت در بهار معنویت (اعتکاف) نشدند، می‌توانند از روز آخر ایام البیض که ۱۵ رجب المرجب است، استفاده کرده و با بهره بری از اعمال «ام داوود» سعادتمند شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha