پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سیدمجتبی بدری

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران گفت: بهترين دعاها، دعاى با خشوع و پنهانى است‌ و این که رعايت حقوق مردم مقدّم بر حق اللّه است‌. مثلاً اگر خواندن دعا با سر و صدا، موجب رنجش ديگران شده و حواس آنها را پرت می‌کند، باید از آن پرهیز شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی بدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک ماه رجب، به بیان فضیلت‌های معنوی این ماه اشاره کرد، و اظهار داشت: از حضرت موسى بن جعفر(علیهماالسلام) روایت شده است «هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یك سال، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌گردد». و همچنین فرمود «رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است. هر كس یك روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد».

وی ادامه داد: ماه رجب، ماه دعا، نیایش و مناجات است و بزرگان دینی هم فرموده‌اند، ماه رجب بهار خودسازی، رشد و ارتقای معنوی است. و وجود روزهای مهمی در ماه‌های رجب و شعبان همچون سالروز ولادت امام علی(ع)، مبعث حضرت رسول اکرم(ص) و نیمه شعبان اتفاقی نیست، و حتما با یک حکمت بسیار دقیق و با یک برنامه‌ریزی از جانب خداوند متعال قرار داده شده است.

استاد حوزه علمیه تهران ماه رجب و شعبان را زمینه‌ ورود معنوی به ماه مبارک رمضان دانست و افزود: آغاز معنویت و خودسازی ماه رجب می‌باشد. از این رو به همه عزیزان توصیه می‌کنم نهایت استفاده معنوی را از لحظات ملکوتی این ماه پربرکت داشته باشند و از ادعیه و نمازهایی که در این ماه سفارش شده است، بهرمند شوند.

وی با اشاره به این که اعتکاف از مهم‌ترین و با فضیلت‌ترین ایام ماه رجب می‌باشد، عنوان داشت: ماه رجب، ماه مبارک و با برکتی است. ماه توسل، تذکر، استغفار و محکم کردن پیوند دل‌های محتاج و نیازمند، به ذیل لطف و فضل الهی است.

مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران با بیان این که توسعه‌ اعتکاف به برکت پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، گفت: قبل از پیروزی انقلاب و در ایام اعتکاف، این مراسم معنوی بیشتر بین طلبه‌ها مرسوم بود و با تعداد اندک این جلسه معنوی شکل می‌گرفت، ولی هم اکنون به برکت جمهوری اسلامی مراسم معنوی اعتکاف فراگیر شده و همه مردم به خصوص جوانان حضور گسترده‌ای دارند.

وی تصریح کرد: اعتکاف، فرصت بسیار مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم‌‌های مادی دنیا غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزش‌های معنوی از علایق مادی دست بکشد، و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و بخواهد تا او را در طراط مستقیم ثابت قدم نگه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بدری با اشاره به شرایط صحت اعتکاف؛ ایمان، قصد قربت و روزه گرفتن را از جمله شرایط آن برشمرد و اظهار داشت: اعتكاف، عملى مستحب است و با نذر، قسم، عهد و اجاره یعنی انجام دادن آن به نیابت از شخصی دیگر، واجب می‌شود. به لحاظ اينكه عمل به نذر، قسم، عهد و اجاره واجب است. امّا اعتكافِ زن اگر با حقّ شوهر منافات داشته باشد، همچنين اعتكاف فرزند در صورتى كه موجب اذيّت پدر و مادر گردد، حرام می‌باشد.

وی افزود: هرچند اصل اعتکاف، مستحب است و شخص معتکف می‌تواند در روز اوّل و دوم تا قبل از مغرب، از ادامه آن صرف نظر كند و اعتكاف را قطع نماید ولی اگر روز دوّم را تا مغرب به قصد اعتكاف در مسجد توقّف نمود، اعتكاف روز سوّم بر شخص واجب می‌شود.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: از آن‌جا كه مراسم اعتكاف در مساجد و به صورت دسته‌جمعى برگزار می‌شود، لازم است اعتكاف‌كنندگان به وظايف اجتماعى و حقوق ديگران بيشتر توجه داشته باشند. و بدانند که رعايت حال ديگران در هنگام استراحت و در رفت و آمدها و به خصوص در هنگام خواندن دعاها لازم و ضرورى است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بدری در پایان ضمن توصیه به معتکفین، گفت: بهترين دعاها، دعاى با خشوع و پنهانى است‌ و این که رعايت حقوق مردم مقدّم بر حق اللّه است‌. مثلاً اگر خواندن دعا با سر و صدا، موجب رنجش ديگران شده و حواس آنها را پرت می‌کند، باید از آن پرهیز شود.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha