سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
صحیفه سجادیه

حوزه/ معاون تربیتی جامعه المصطفی گفت: مبلغ که به عنوان طبیب جامعه به دنبال تزکیه اجتماع است، باید راه های رسیدن به سبک زندگی صحیح را بداند و برای این امر باید به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه مراجعه دائمی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام شهاب الدین مشایخی در درس اخلاق اساتید و طلاب جامعه الزهرا(س) با موضوع «سبک زندگی در صحیفه سجادیه» با اشاره به اهمیت موضوع سبک زندگی بیان داشت: صحیفه سجادیه کتاب زندگی است و همواره باید در دسترس تمامی ما باشد تا سبک زندگی را از آن بیاموزیم.

استاد سطح سه جامعه الزهرا(س) در ارتباط با پیشینه بحث سبک زندگی گفت: «آلفرد آدلر» شخصی که بحث سبک زندگی را به طور مستقل بیان کرد، بیشتر به سیره شخصیتی فردی انسان پرداخته است که منجر به یک رویکرد در زندگی می شود.

وی افزود: این تفکر بعدها گسترش پیدا کرد و در ایران نیز مدتی است این مسئله بسیار مورد توجه قرار گرفته و اندیشمندان معتقدند باید سبک زندگی مردم ایران تغییر و تصحیح شود.

حجت الاسلام شایخی راد تصریح کرد: با وجود اینکه سبک زندگی مردم مسلمان ایران با سایر کشورها متفاوت است ولی باید این مفهوم به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

معاون تربیتی جامعه المصطفی در تعریف مفهوم سبک زندگی بیان داشت: حوزه‌های آدابی، گرایشی، شناختی و کنش های فرد در گستره‌ی سبک زندگی قرار می گیرد و و رویکرد حاکم بر تمام این کنش ها همان سبک زندگی است که در مدت زمان مستمری بر زندگی شخص حاکم بوده است.

وی در ادامه گفت: پس از رنسانس افراد، جهانی صرفا بر پایه‌ی رویکردهای مادی برای خود ساختند ولی سبک زندگی از نظر یک فرد مسلمان و مومن، به معنی حکم فرمایی اندیشه ای خاص در تمام لایه ها و مراحل زندگی بشری است که در تمام زوایای ریز و درشت زندگی انسان دیده شود و قابل توجیح و تحقیق باشد.

حجت الاسلام مشایخی با تاکید بر اینکه «سبک زندگی عبادی» تمام بخش های زندگی یک بنده را در برمی‌گیرد، اظهار داشت: طبق آیه قرآن انسان برای عبادت پروردگار خلق شده است و پیامبران الهی که خطیرترین دستورات الهی توسط آنها انجام شده، برای دستور و امر به پرستش پروردگار مبعوث شدند.

استاد رشته تعلیم تربیت جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: با توجه به دستورات الهی و تاکیدات پیامبران، تنها سبکی که یک شخص مومن می تواند براساس آن زندگی کند سبک زندگی عبادی است و این عبادات در فرهنگ اسلامی تمام کنش ها، تمایلات و عواطف ما را در برمی گیرد.

وی افزود: عبادت انسان تنها حضور در محراب عبادت نیست بلکه ارتباط با یکدیگر و ارتباطات با جهان هستی را نیز در برمی‌گیرد و در این صورت است که می توان گفت سبک زندگی ما عبادی است.

حجت الاسلام مشایخی راد با بیان اینکه مسئولیت ما در برابر خداوند بر مسئولیت هایی که در برابر دیگران اتخاذ کرده ایم حاکمیت دارد، اظهار داشت: بر همین اساس پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) با برخی از بستگان خود جهاد کرد زیرا بالاترین مسئولیت ما در برابر ذات اقدس باری تعالی است و اگر ما نیز اینگونه برخورد کردیم و اولویت مان خداوند بود، سبک زندگی ما عبادی و بندگی است.

معاون تربیتی جامعه المصطفی(صل الله علیه و آله) تصریح کرد: تنها در صورتی می توانیم کنش های زندگی خود را ساماندهی کنیم که آنها را مانند دانه های یک تسبیح در نخ سبک زندگی که انسجام بخش است قرار دهیم و اگر همه‌ی ما سبک زندگی عبادی را سرلوحه‌ی رفتار خود قرار دهیم، مشکلات کمتری خواهیم داشت و برای آنها راه حل می یابیم.

وی گفت: با توجه به اینکه علم و آگاهی برای جاری کردن امرهای خداوند در سراسر زندگی خود نداریم، باید به آنچه که خداوند در این رابطه به ما عطا کرده است رجوع کنیم و اوست که باید خود را به ما معرفی کند و بگوید چگونه او را عبادت کنیم.

حجت الاسلام مشایخی راد با اشاره به بیان امام سجاد(علیه السلام) در ارتباط با نعمت عبادت پروردگار بیان داشت: طبق بیان حضرت(علیه السلام) علیرغم اینکه خداوند نعمات زیادی را بندگانش عطا کرده و آنها نیز از نعمات الهی استفاده می کنند؛ اگر خداوند معرفت حمد خود را از بندگان حبس می کرد آنها نمی دانستند چگونه شکر نعمت او را به جا بیاورند.

استاد جامعه الزهرا(س) صحیفه سجادیه را کتاب زندگی خواند و اظهار داشت: امام سجاد(علیه السلام) به ما مسلمانان روش‌های عبادت و ستایش خداوند را می آموزد و ما نیازمند یادگیری سبک زندگی عبادی از معصومین(علیهم السلام) هستیم.

وی افزود: ما به عنوان مسلمانی که ویژگی اسلام و ایمان بر زندگی مان حاکم شده نمی توانیم نسبت به ادب بندگی و روش های آن احساسی و شعاری برخورد کنیم بلکه باید در این زمینه مطالعه کنیم و آموزگاران این بحث پیامبران و اهل بیت(علیهم السلام)، قرآن و نهج البلاغه هستند و صحیفه سجادیه به نحو معجزه آسایی سبک زندگی الهی و عبادی را به ما می آموزد.

حجت الاسلام مشایخی راد تأکید کرد: نفس ما در مقابله با شیطان همچون در زمان مواجهه با خداوند، دارای مراتب صعودی و نزولی است و شیطان با همه‌ی انسان‌ها حتی با پیامبران ارتباط دارد ولی در مواجهه با پیامبر(صل الله علیه و آله) اسیر اوست.

معاون تربیتی جامعه المصطفی(صل الله علیه و آله) با اشاره به دعای هفدهم صحیفه سجادیه بیان داشت: برای اسیر کردن شیطان باید او را شناخت و خطرش را مهم دانست و دعای هفدهم صحیفه سجادیه که درس شیطان شناسی است در این زمینه بسیار راهگشاست.

وی در ادامه با بیان اینکه اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان طبیبان روح می توانند مسائل مورد نیاز انسان را بیان کنند، گفت: در دعایی بیست وچهار صحیفه سجادیه امام سجاد(علیه السلام) یازده فصل ارتباطی با پدر و مادر را ذکر می کند که در یکی از آنها به اندک شمردن خوبی‌های فرزند در مقابل خوبی های والدین و عظیم شمردن شرور خود در مقابل شرور والدین اشاره شده است.

حجت الاسلام مشایخی راد کنش های شخصی را از دیگر مسائل مورد بحث در صحیفه سجادیه برشمرد و خاطر نشان کرد: هر یک از ما دارای یک سری کنش ها و فضایل و رذایل در ارتباطات قلبی خود هستیم و برای درک این رذایل و فضایل می توان از دعای مکارم الاخلاق و استغاثه امام سجاد(علیه السلام) بهره گرفت.

استاد رشته تعلیم و تربیت جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: دعای بیست صحیفه سجادیه که به دعای مکارم اخلاق معروف است به بیان مکرمت ها و اخلاق کریمه پرداخته و همه‌ی آنها را از خداوند که منبع خیر و فضیلت است می خواهد و در دعای سیزده صحیفه سجادیه بیان شده که خداوند نهایت خواسته افراد است و در خواسته هایمان نباید پستی و حقارت خود را ببینیم بلکه باید کرامت خدا را در نظر بگیریم.

وی افزود: تمامی ما در زندگی به دنبال امور فایده‌مند هستیم و مباحث سبک زندگی عبادی واقعیت هایی است که از آنها غافل هستیم و گمان داریم که مومنانه زندگی می کنیم.

حجت الاسلام  مشایخی راد تأکید کرد: یک مبلغ با سایر افراد متفاوت است زیرا که به دنبال تزکیه اجتماع است و ما مبلغان که طبیب جامعه هستیم باید به راه های رسیدن به سبک زندگی صحیح آشنا باشیم و برای این امر باید مراجعه دائمی به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه داشته باشیم.

معاون تربیتی جامعه المصطفی(صل الله علیه و آله) ضمن اشاره به اهمیت مطالب موجود در ادعیه صحیفه سجادیه اظهار داشت: طلب سلامتی و عافیت و حتی الگوگیری در ارتباط با طبیعت  در این کتاب بیان شده و بر ما لازم است که به این کتاب مراجعه کنیم.

وی گفت: طبق بیان امام صادق(علیه السلام) کثرت دعا برتر از کثرت تلاوت قرآن است زیرا دعا به زبانی بیان شده که ما می فهمیم و از طریق این ادعیه چگونگی حیات و ممات مومنانه را می آموزیم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha