جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بانکداری اسلامی

حوزه/ نشست کمیته بازنگری و نهایی سازی طرح بانکداری بدون ربا بر اساس موازین فقهی صبح امروز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم و با حضور اساتید حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این مراسم حجج اسلام والمسلمین احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری، حسن آقا نظری شاهرودی رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سید عباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی و سید حسین میرمعزی معاون پژوهشی حوزه های علمیه حضور یافته و به ارایه سخنان خود پیرامون طرح بانکداری اسلامی پرداختند.

در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: طرحی با مشارکت علما و فضلای حوزه از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تنظیم و به مجلس رفت که به استحضار رهبری نیز رسید.

سپس حجت الاسلام والمسلمین آقانظری رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: این کار باید به این شکل انجام شود که به شکل مستمر بانک مرکزی رابه اعتبار اینکه متولی بانکها است، مورد خطاب قرار دهیم که رابطه خود را با بانک‎ها و موسسات چگونه مشخص می‎کند؛ بانک مرکزی نیز باید به شکل مستمر مشکلات خود را بیان کند و از فقه باید راهی برای حل این مشکلات پیدا کرد؛ برخی مباحث فنی نیز باید با حضور متخصصان بانک دنبال و پیگیری و رفع شود.

معاون جامعه مدرسین بیان کرد: باید به شکل مرتب روی بانکداری به عنوان یک موضوع حیاتی مطالعه جدی انجام شود؛ امروزه به شکل مستمر و دنباله داری هر روزه شاهد آن هستیم که در فضای مجازی احکامی را پیرامون ربوی بودن بانک‎های در معرض دید مردم قرار می‎دهند؛ حال این سوال وقتی به یک شبهه بزرگ مبدل شد چگونه می‏توانیم فضای جامعه را مدیریت کنیم.

در ادامه حجت‎الاسلام والمسلمین موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی نیز به ارایه گزارشی پیرامون تاریچخه تدوین طرح بانکداری اسلامی و چگونگی اقدام در زمینه ارایه آن با فرمت نهایی به مجلس شورای اسلامی پرداخت.

سخنران دیگر این مراسم نیز حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha