پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر رافائل مائوریلو- برنامه تلویزیونی «عصر»

حوزه/ دکتر رافائل مائوریلو، اسلام‌شناس ایتالیایی در برنامه تلویزیونی «عصر» از شهید آیت الله صدر و گستره بین‌المللی آثار و اندیشه‌های او می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران، دکتر رافائل مائوریلو، اسلام‌شناس و صدرپژوه ایتالیایی در برنامه تلویزیونی «عصر» از شهید صدر و گستره بین‌المللی آثار و اندیشه‌های او می‌گوید.

وی در این قسمت از برنامه تلویزیونی «عصر» که امروز پنجشنبه ساعت ٢٢ از شبکه افق و فردا جمعه ساعت ١۴:۴۵ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد، به ابعاد بین المللی شخصیت شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر می پردازد .

دکتر رافائل مائوریلو، اسلام‌شناس و صدرپژوه معاصر ایتالیایی، مورخ و متخصص در زمینه اسلام شیعی، روابط و جغرافیای سیاسی معاصر است. او غیر از زبان مادری (ایتالیایی) به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اسپانیایی و فرانسه تسط دارد. وی دو دهه در زمینه اسلام شیعی و به‌‌طور ویژه خاندان صدر پژوهش و تحقیق کرده است و اکنون با تمرکز بیشتر درباره بانوان خاندان صدر به پژوهش می‌پردازد. در سال ۲۰۰۲ به کسب درجه ممتاز در زبان‌ها و تمدن شرقی نائل شد و در سال ۲۰۰۹ مدرک دکتری تخصصی خویش را با عنوان تمدن اسلامی: تاریخ و زبان‌شناسی از دانشگاه ساپینزا، رم، دریافت نمود. در آنجا، تحت نظر پروفسور بیانکامریا آموریتی، دانشمند اسلام‌شناس شهیر ایتالیایی، مطالعه و پژوهش نمود. در سال 1391 (2013) جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش بین‌الملل در زمینه مطالعات اسلامی را برای کتاب «سادات در تاریخ معاصر: مورد خاندان‌های صاحب نفوذ دینی شیعۀ ساکن نجف اشرف» دریافت نمود.

وی بیش از شصت مقاله علمی در زمینه اسلام‌شناسی و مطالعات بین‌الملل به رشته تحریر درآورده است که برخی از آنها عبارت‌اند از:

«قدر و منزلت شجره‌نامه و تدبیر ازدواج در میان اهل البیت: مورد خاندان صدر در زمان معاصر» در کتاب دانش شجره نامه در میان مسلمانان: فهم گذشته؛ شجره نامه و علم در جوامع اسلامی: فهم گذشته، انتشارات دانشگاه ادینبرگ.

-«ابعاد کشف‌نشده مراکز قدرت اسلام شیعی: زنان علوی خاندان صدر در لبنان، عراق و ایران» مجله مطالعات معاصر در آسیای جنوبی و خاور میانه

-«مطالعات شیعه و انقلاب اسلامی ایران: ادعای بازگشت اسلام به اصالت تاریخی خویش» مجله: نقد و بررسی امور خارجه ایران

-«بازتعریفی در مرکز و پیرامون در اسلام: زنان علوی در خاندان صدر به عنوان مرکزهای قدرت غیرمتمرکز در خاور نزدیک» سخنران مدعو کنفرانس مرکز و پیرامون در جهان اسلام: مرجعیت دینی سنتی غیرمتمرکز؛ فطر؛2014

-«نیمه دیگر رسالت» آمنه بنت‌الهدی الصدر، وکیل محمد باقر صدر؛ گذشته و حال مرجعیت دینی زنان در اسلام شیعی؛ مرکز مطالعات دینی دانشگاه پرینستون

-«ایجاد تجدد‌گرایی اسلامی به دست خاندان صدر: زندگی زنان سادات» سومین کنگره جهانی مطالعات خاور میانه؛ بارسلونا، اسپانیا.

-«نقش تمدنی زنان مسلمان در تاریخ: قرائتی از اعقاب خاندان پیامبر در تاریخ معاصر(سادات صاحب نفوذ دینی شیعی ساکن نجف اشرف)»؛ ارائه شده در نشست هفتگی به مناسبت سالگرد شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، تهران، 2014

-همچنین بسیاری از مدخل‌های دایرة المعارف Muslim Civilisation Abstract نیز به قلم این متفکر و اندیشمند ایتالیایی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha