سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی-نماینده ولی فقیه در قزوین

حوزه / امام جمعه قزوین گفت: اعتکاف مانند مناسک حج از راه‌های افزایش تقواست و خروجی یک معتکف پس از اعمال سه روزه باید یک انسان باتقوا و با ایمان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در جمع معتکفین در مسجد النبی(ص) شهر قزوین گفت: همه عبادات‌  بر مبنای حکمت بوده و هدف این است که روح عبودیت و بندگی را در انسان‌ها بیدار شود تا عصیان گری در برابر فرامین الهی از میان برود.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: باید اخلاق  و رفتار خود را با دستورات دینی و رضایت الهی هماهنگ کنیم و این کار در اولویت برنامه زندگی ما قرار داشته باشد تا مورد توجه حضرت حق قرار گیریم.

امام جمعه قزوین برگزاری اعتکاف را فرصت بسیار خوبی برای ارتباط بیشتر با خداوند دانست و بیان داشت: اعتکاف فرصت بسیار مناسبی برای ارتباط و خلوت با خداوند است و باید تلاش کنیم از فرصت های معنوی آن به خوبی استفاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: غفلت از یاد خدا انسان را تحت تأثیر دنیا طلبان قرار می دهد و اگر می خواهیم در برابر وسوسه های شیطانی در امان بمانیم همواره باید به یاد خدا باشیم و اعتکاف این فرصت ارزشمند را برای بندگان فراهم کرده است.

وی افزود: مداومت در ذکر و پایبندی به واجبات و مستحبات خطر غفلت از یاد خداوند را از انسان دور می کند و هر چه در دعاها حضور قلب بیشتری داشته باشیم، به معنویت بیشتری می رسیم.

استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به اهمیت دائم الذکر بودن، اظهارداشت: توجه به کسب روزی حلال و دوری از گناهان انسان را برای دائم الذکر بودن کمک می کند و بی توجهی به این نکات، حسادت، ظلم و تضییع حقوق دیگران از عواملی است که مانع تاثیرگذاری ذکر در انسان می شود.

حجت الاسلام  والمسلمین عابدینی عنوان داشت:  درقرآن کریم تاکید شده است که آیات الهی را به جز "مطهرون" کسی درک نمی‌کند، یعنی برای ملحق شدن به اهل ذکر که جزو مطهرون جامعه هستند باید از غفلت و گناه دوری کرد.

وی با بیان این که ذکر در واقع معامله لذت بخش با خداست و باید برای درک این لذت خود را پاک کرده و موانع را برطرف کنیم تا معنی ذکر را متوجه شویم، گفت: ذکر گفتن یعنی «یاد» خدا کردن لذا باید توجه کنیم در زندگی چه چیزهایی را یاد می کنیم و صادقانه این موضوع را در فضای روحی خود مورد سنجش قرار دهیم و در درگاه الهی درباره غفلت از یاد خدا طلب توبه و استغفار کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در قزوین  عنوان کرد: توبه ابتدا از ناحیه خدای متعال صورت می‌گیرد بعد اگر ما همت کنیم و به این دعوت پروردگار پاسخ دهیم از سوی خداوند اجابت می‌شود؛ در این صورت ما توبه کننده می‌شویم و خدای متعال توبه پذیر می‌شود و هر توبه از ناحیه بنده با دو توبه از ناحیه خداوند پاسخ داده می‌شود و خدای متعال "تواب" و توبه پذیر است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: هرچقدر ما با قرآن، نماز و حج مأنوس باشیم با ذکر همنشین هستیم؛ بدین معنی که در همه لحظات در پیشگاه خدای متعال قرار داریم بنابراین باید توجه کنیم هر لحظه خدا را شاهد اعمال و رفتار خود بدانیم.

وی اضافه کرد: مناسک «حج» یکی از راه‌های افزایش تقواست و اعتکاف از این منظر بسیار به حج شباهت دارد و خروجی یک معتکف پس از اعمال سه روزه باید یک انسان باتقوا باشد.

این مفسر قرآن کریم گفت: خداوند متعال ذکر را در نماز، روزه، حج و اعمال مذهبی قرار داده و اعتکاف نیز از جمله مواردی است که در قالب ذکر به حساب می‌آید و ذکر نباید هیچ وقت در زندگی ما تعطیل شود زیرا عامل شارژ معنوی است.

وی اظهارداشت: همه باید دنبال فضل خداوند باشیم و بدانیم تحولات الهی، آیه و نشانه خدا برای کسانی است که خردمند دینی هستند؛ بنابراین لازم است از عقل خود برای نزدیکی به پروردگار عالم و کسب معنویت و تقوا بهره بگیریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha