شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اهتزاز پرچم عزاي زینبی بر فراز گنبد حرم رضوي

حوزه/ حجت‌الاسلام روزمهر گفت: تنها راه برون رفت واقعه عاشورا از حذف یا تحریف حقیقت از چنین بانویی برمی‌آمد تا بتواند با سعه صبر و نقش والای جایگاه خویش، آن واقعه عظیم را در جامعه مسلمین منعکس و نشر دهد.

حجت‌الاسلام روح‌الله روزمهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت زینب(س)، با اشاره به جمله معروف «کربلا در کربلا می‌ماند، اگر زینب(س) نبود»، اظهار داشت: این عبارت اشاره مهمی بر نقش بزرگ و تاثیرگذار وجود مقدس و با برکت حضرت زینب(س) دارد چرا که تنها راه برون رفت واقعه عاشورا از حذف یا تحریف حقیقت از چنین بانویی برمی‌آمد تا بتواند با سعه صبر و نقش والای جایگاه خویش، آن واقعه عظیم را در جامعه مسلمین منعکس و نشر دهد.

وی ادامه داد: اگر مطلب غیر از این بود، نقش مهم و بی بدلیل ایثارگری امام حسین(ع) و یارانش و رسالت مهم‌شان بدون سر و صدایی در بایکوت خبری امویان سانسور و مدفون می‌شد. از این رو بر حسب حکمت خدا ایشان زنده ماند تا بتواند اخبار واقعه عاشورا و مبارزه‌ی قاطع امام با ظلم و استبداد، و فرهنگ از خود گذشتگی را به گوش جهانیان برساند.

این استاد دانشگاه عنوان داشت: دشمنان بر این گمان بودند با شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش کار خود را به سرانجام رسانده‌اند و به خیال خود توانستند جایگاه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را در جامعه تضعیف و ریشه کن کند ولی غافل از اینکه دخت و یادگار سخنور مکتب علی(ع) همه آرزوهای آن‌ها را باطل خواهد کرد. حضرت زینب(س) توانست با شجاعت کامل ضمن پاسداری از حریم  اسراء، در مقابل یزید بایستد و نقشه‌های شوم آن‌ها را افشا کند و حقانیت اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) را به اثبات برساند.

وی با اشاره به تأثیر عزاداری‌ها و روشنگری‌های حضرت زینب(سلام الله علیها) بر جامعه آن روز، گفت: مسلماً حضرت زینب(س)، با لطایف الحیل و با هوشمندی خاص توانستند بدون درگیری مستقیم، فرهنگ عاشورا  و نقش مهم ولایت را به مردم ابلاغ و سرایت دهند چرا که در فضای مسموم و خفقان شدید، درگیری مستقیم و تحریک مردم کار آسانی نبود. از این رو با عزاداری در سوگ شهدای عاشورا باعث پیدایش نوعی جنبش و روشنگری در جامعه آن روز شدند.

پژوهشگر برگزیده حوزوی با اشاره به تقوای حضرت زینب(س) در غلبه بر سختی‌های دوران اسارت، یادآور شد: طبق آموزه‌های دینی؛ تقوا باعث رشد کمال معنوی، بصیرت و بینش در درون هر فرد می‌شود. از سویی وقتی نیروی تقوا با صبر عجین می‌شود و آن فرد همچون حضرت زینب(س) تربیت شده مکتب امامت باشد، از او یک شخصیت فرا انسانی پدید می‌آورد که فقط او بتواند آن مصائب عظیم را تحمل کرده و با خویشتن داری بی‌بدیل خود، بتواند از مقام ولایت و امامت دفاع کند.

حجت‌الاسلام روزمهر در پایان در پاسخ به این سوال که "چه کنیم تا در بیراهه‌های دشوار زندگی، لحظه‌ای از تقوای الهی دور نشویم؟"، گفت: در ابتداء باید تلاش کنیم  تا به مقام متقین دست بیابیم. و بعد از شناخت و معرفت نسبت به مسئله تقوا و درک لذت و حلاوت تقوی، در حفاظت و نگهداری آن بکوشیم تا از دست ندهیم.

وی افزود: تا به درک واقعی نیروی تقوی از دیدگاه حضرات معصومین(ع) آگاه نشویم، نخواهیم توانست در حفظ آن بکوشیم. چرا که تقوی علاوه بر نگهداری انسان و مصونیتش از حوادث و گناه‌ها، خط کش و معیاری خواهد بود در صحت و سلامتی زندگی همه انسان‌ها. پس تا زمانیکه مروارید درون هویت خویش و تقوی را درنیافتیم مطمئنا قدر و قیمت جایگاهمان را نخواهیم دانست.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha