جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سعید امیدیان/ اقتصاد مقاومتی

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان با اشاره به شعار تعیین شده برای سال ۹۶ با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید»، گفت: اصلاح الگو و مدیریت مصرف از مولفه های تحقق اقتصاد مقاومتی است.

حجت الاسلام سعید امیدیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خرم آباد، با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و تولید»، اظهار داشت: نامگذاری سالهای اخیر از طرف مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد مقاومتی نشان از دغدغه معظم له به موضوع اقتصاد و بهبود وضعیت معیشت مردم است که در این خصوص باید با عمل به مولفه ها، راهکارها و الزامات شعار سال در جهت تحقق اهداف "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" قدم برداریم.

مؤسس و تولیت مدارس علمیه خواهران و برادران شهرستان نورآباد استان لرستان بیان داشت: هر چند دولت در سال های اخیر گام هایی را در راستای تحقق اهداف شعار سال برداشته، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید این خلاء ها پر شود

اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد اسلامی است

وی در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست اظهار داشت: برخلاف برخی کشورها که در آن ها از سرانه سلامت و فرهنگ کاسته می شود تا وضعیت اقتصادی بهبود یابد، در ایران اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد اسلامی و سیاست های اقتصادی ترسیم شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ابعاد آن باید سیاست های کلی اقتصاد تبیین و ترسیم شود، خاطر نشان کرد: برای تبیین و پیشبرد این سیاست ها باید با تکیه بر توان و تجربه داخی این الزامات را جامه عمل پوشاند.

کاهش قیمت کالاهای داخلی

عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان مهمترین گام در تحقق "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" را «کاهش قیمت کالاهای تولید داخل» دانست و اظهار داشت: برای رونق اقتصادی باید قیمت کالاهای تولید داخل به سمت جهانی و کمتر سوق داده شود تا کالاهای تولید داخل نیز قدرت رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشند.

حجت الاسلام  امیدیان با اشاره به اینکه با کاهش قیمت و افزایش کیفیت تولید کالاهای داخلی در نهایت شاهد کاهش قاچاق کالا خواهیم بود، خاطر نشان کرد: با تحقق این امر موضوع قاچاق کالا نیز منتفی و دلیلی برای قاچاق وجود ندارد

افزایش کیفیت تولیدات داخلی / لزوم حمایت از تولیدکنندگان

وی، «افزایش کیفیت مطلوب کالاهای داخلی»، «حمایت از تولید و اعطای تسهیلات به تولید کنندگان، صاحبان صنایع» و همچنین «فرهنگ سازی در جامعه برای استفاده تولید داخل» را از دیگر الزامات و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و اشتغال در جامعه دانست.

موسس و تولیت مدارس علمیه خواهران و برادران شهرستان نورآباد، «تسهیل در امر خدمت رسانی،کاهش بروکراسی اداری و رفع موانع تولید» را از دیگر الزامات رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد که باید برای صاحبان صنایع فراهم شود تا شاهد رونق تولید و اشتغال در جامعه باشیم.

لزوم تمرکز بر تولید

حجت الاسلام امیدیان در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر تمرکز تولید در کشور، گفت: معظم له فرموده اند تمرکز بر تولید تضمین کننده فرصت های شغلی در جامعه و به تبع آن رونق اقتصاد کشور است.

این محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به اینکه با رونق تولید، اشتغال برای جوانان ایجاد و در پی آن آمار آسیب های اجتماعی در حوزه های اخلاقی و اجتماعی نیز کاهش می یابد، یادآور شد: قطعا با رونق اشتغال در جامعه شاهد کاهش فقر، اعتیاد و فحشا در جامعه خواهیم بود.

ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان با اشاره به اینکه یکی دیگر از الزامات و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی «کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی» است، یادآور شد: برای تحقق این امر باید با افزایش سهم مالیات و صادرات، کشور را به سمت و سوی پیشرفت اقتصادی سوق دهیم.

حجت الاسلام امیدیان در ادامه با اشاره به اینکه دولتمردان باید در تنظیم بودجه کشور، وابستگی ها را به حداقل برسانند، گفت: امید می رود با تبیین و ترسیم اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال شاهد رشد و خودکفایی روز افزون میهن اسلامی باشیم.

تاکید بر جلوگیری از عرضه نفت خام/اطلاح الگوی مصرف

وی با اشاره به اینکه «جلوگیری از عرضه نفت خام و همچنین استفاده از سایر فراورده ها و مشتقات نفتی برای تولید محصولات به جای استفاده مستقیم نفت»، از دیگر راهکارها و الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: «اصلاح الگو و مدیریت مصرف» از دیگر مولفه ها و شاخصه های اقتصاد مقاومتی است و باید در این زمینه تلاشی منسجم صورت گیرد و جلوی مصرف گرایی و اسراف در جامعه گرفته شود.

وی بیان داشت: قوای سه گانه و همچنین مراکز علمی و آموزشی باید در مصرف هزینه های عمومی به طور ویژه صرفه جویی کنند.

حجت الاسلام امیدیان با اشاره به اینکه حوزه های علمیه نقش بی بدلیلی در اصلاح الگوی مصرف و نهادینه کردن فرهنگ استفاده بهینه و درست در جامعه دارند، تاکید کرد: در این راستا حوزه های علمیه باید با هر گونه اسراف، تبذیر و زیاده روی مخالفت کنند و تلاش برای رعایت الگوی صحیح مصرف را در جامعه بکار گیرند.

لزوم انجام طرح های مطالعاتی

وی با اشاره به اینکه امروز «انجام طرح ها و پژوهش ها با موضوع اقتصاد مقاومتی» نیازی ضروری است، گفت: تحقیقات، موضوعات و پایان نامه های طلاب و پژوهشگران باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی طراحی و اجرا شود.

عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه بسیاری از محورهای پژوهش ها و پایان نامه های طلاب مدرسه ریحانة الرسول شهرستان نورآباد با مباحث اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انتخاب شده است که جا دارد در این زمینه باز هم شاهد افزایش کمیت، به ویژه ارتقاء کیفیت پژوهش های طلاب در راستای تحقق شعار سال باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جعفر IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    0 0
    بسیار دقیق وجالب بود