سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام صولت حیدری

حوزه/ معاون فرهنگی مدرسه علمیه امام رضا(ع) گناباد، ضمن تمجید از حضور پرشور مردم و جوانان در مراسم معنوی اعتکاف، گفت: اعتکاف را می توان اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال دانست.

حجت الاسلام صولت حیدری، در ساعات پایانی اعتکاف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گناباد، با اشاره به حضور پرشور مردم و جوانان شهرستان گناباد در مراسم معنوی اعتکاف، اظهار داشت: اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست، بلکه در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و در اسلام نیز استمرار یافت؛ اگرچه ممکن است در شرع مقدس اسلام پاره ای از خصوصیات و احکام و شرایط آن تغییر یافته باشد.

وی با بیان این که اعتکاف میانبری برای نزدیکی به خدا بود، ادامه داد: اعتكاف مجموعه ‌اي مركب از مهم ‌ترين عبادات واجب و مستحب است؛ لذا معجوني است شفا بخش و سازنده؛ هم اثر نماز در آن است، كه ياد خدا و باز ‌دارندگي از گناهان باشد و هم نتيجه روزه كه سرّي از اسرار الهي است.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه امام رضا(ع) گناباد، درخصوص فضیلت اعتکاف بیان داشت: اعتکاف معادل طواف خانه خدا است و عدل و قسیم و همتای رکوع و سجود به شمار آمده است.

وی با بیان این که آنچه بر اهمیت و فضیلت اعتکاف می افزاید دو نکته است که یکی مهم و دیگری مهمتر است، گفت: نکته مهم آن است که اعتکاف همچون نماز نیست تا بتوان آن را در هر مکانی به جا آورد؛ در مورد نماز، می توان آن را در هر مکانی انجام داد، حال آن که اعتکاف، چنین نیست و نکته مهمتر آن است «روزه» از ارکان مهم اعتکاف محسوب می شود..

معاون فرهنگی مدرسه علمیه امام رضا(ع) گناباد، در پایان سخنان خود با بیان این که حضور جوانان در این مراسم معنوی بسیار خوب بود، خاطرنشان کرد: اصولاً دور شدن از جهان مادی و ملازمت مسجد و دوام ذکر و عبادت خدا، به تنهایی و بدون عنوان اعتکاف نیز ارزشی والا و اهمیتی فراوان دارد، ولی هیچ‌گاه به پای اعتکاف نمی‌رسد؛ اهمیت اعتکاف در دیدگاه پیامبر گرامی اسلام تا آنجاست که همه ساله دست‌کم ده روز را به انجام آن می‌گذراند و با این عمل، دیگران را نیز به همراهی خود در این سنت عبادی فرامی‌خوان.

حضور فعال طلاب در جمع معتکفین

حجت الاسلام سید مصطفی مجتبوی، مسئول تبلیغ و تهذیب مدرسه علمیه امام رضا(ع) گناباد نیز با بیان این که اگرچه اعتکاف یک عمل عبادی است، اما نمی توان اثرات اجتماعی و اخلاقی آن را نادیده گرفت، گفت: برگزاری برنامه های معنوی همچون اعتکاف، از  آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند.

مسئول تبلیغ و تهذیب مدرسه علمیه امام رضا(ع) گناباد خاطرنشان کرد: آنچه اعتکاف را از عبادات ديگر متمايز و آن را در زمره عباداتي چون حج و عمره قرار مي دهد، بهره گيري اعتکاف از اجتماع چند عبادت است.

وی افزود: امسال تعداد 50طلبه مدرسه علمیه امام رضا(ع)، در مسجد جامع شهرستان گناباد در کنار دیگر اقشار مختلف مردم معتکف شده و  برنامه های فرهنگی از جمله حلقه های معرفت، سخنرانی و مسابقه کتابخوانی را برگزار کردند.

معاون تبلیغ و تهذیب مدرسه علمیه امام رضا(ع) گناباد گفت: در شرایط کنونی که به اثر عوامل های مختلف داخلی و خارجی عبادت و پرستش خداوند(ج) کمرنگ شده است، احیای مراسم عبادی اعتکاف آنهم به شکل عمومی و گسترده در گرایش مردم به سوی خدا جویی اثر بسزای دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha