پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست علمی حوزه خواهران مازندران

حوزه/ در نشستی علمی با موضوع بررسی آسیب های تک فرزندی در خانواده و اجتماع، بر تأکید نقش حوزه‌های علمیه در فرهنگ سازی برای افزایش جمعیت شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم پورمهدی در نشستی علمی با موضوع «تک فرزندی و آسیب های آن در خانواده و اجتماع» که در مدرسه علمیه خواهران عصمتیه شهرستان بابل برگزار شد، اظهار داشت: امروزه و بر اثر عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و...، نگرش زنان نسبت به فرزندآوری تغییرکاهش یافته، و در نتیجه جمعیت پیر جامعه زیاد شده است.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه خواهران عصمتیه بابل افزود: این شرایط در حالی است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تأکید زیادی بر ازدیاد جمعیت داشته و از مسلمانان درخواست نمودند تا بر زیادی امت خود افتخار کنند.

خانم پورمهدی خاطرنشان کرد: از طرفی تولید نسل از دغدغه های مقام معظم رهبری نیز می باشد و حال آن که جوانان امروز به بهانه هایی از قبیل مضیقه مالی، ادامه تحصیل و...، از ازدواج خود داری می کنند.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه خواهران عصمتیه بابل با اشاره به آسیب های تک فرزندی در محیط خانواده، گفت: کاهش امید به زندگی، افزایش استرس در والدین و فرزندان، پرتوقع بودن فرزندان در خانواده و جامعه، عدم تعادل روحی و روانی فرزندان، قادر نبودن فرزندان به حل مشکلات، تأخیر بلوغ رفتاری تا جایی که فرزندان نمی توانند خشم خود را کنترل کرده و به فردی کم صبر تبدیل می شوند، بلوغ جنسی زودرس وعدم قدرت در بیان احساسات، از جمله این آسیب ها می باشد.

در ادامه این نشست علمی، خانم بابانتاج از اساتید حوزه علمیه خواهران استان مازندران نیز، گفت: تک فرزندان خانواده ها منزوی و درونگرا می شوند، به گونه ای که به سختی با دیگران انس گرفته و به راحتی ابراز احساسات نمي كنند، حال آن که خانواده های چند فرزندی برون گرا بوده و قدرت  بیشتری در مشکلات و حل آنها دارند.

وی افزود: افرادی که تک فرزند خانواده هستند، در دوست یابی، ازدواج و بیان حقیقت زندگی، فراگیری مهارت های زندگی و ...، دچار مشکل شده و قدرت حل مسئله و مشکلات خود را ندارند؛ به گونه ای که در انجام همه کارها به کمک احتیاج داشته و به تنهایی مسئولیت نمی پذیرند.

در ادامه این جلسه، خانم رحیمیان، که به عنوان داور علمی در این کرسی آزاد اندیشی حضور داشت، با بیان این که امام سجاد(علیه السلام) در رساله حقوق به موضوع فرزندآوری والدین اشاره کرده است، گفت: امام سجاد(ع) فرمودند، حق فرزند تو این است که بدانی او از توست و هرگونه که باشد چه نیک و چه بد در دنیای گذرا به تو منسوب است و تو در آنچه به او سر پرستی داری مسئول هستی؛ در ادب نیکو و راهنمایی به سوی پروردگار، یاری او بر طاعت خداوند درباره تو و خودش؛ پس بر این کار پاداش می گیری، اگر درست عمل کنی و کیفر می بینی اگر نادرست عمل کنید.

وی با جمع بندی بحث مطرح شده توسط نظریه پردازان این نشست علمی، گفت: با توجه به موارد بیان شده در این نشست، باید در جهت فرهنگ سازی امر فرزندآوری و افزایش جمعیت، اقدامات زیر بنایی، اساسی و کاربردی صورت گیرد و قطعا حوزه های علمیه به عنوان مروجین فرهنگ اسلامی، در این زمینه باید پیش قدم باشند.

انتهاي پيام313/4

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha