جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 413177
۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
آینه پژوهش

حوزه/ یکصدوشصت و دومین شماره از دوماهنامۀ "آینه پژوهش" (بهمن و اسفند ۹۵) از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این نشریه که دربارۀ نقد کتاب، کتابشناسی و اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی منتشر می شود در شماره جدید خود چندین  مقاله را ارائه داده که « فرهنگ آثار عرفان اسلامی: راهنمای موضوعات و مضامین قم » به قلم نیره خداداد شهری یکی از این مقالات است.

دراین متن بیان می شود: دین مبین اسلام، ابعاد معنایی و معنوی بسیاری دارد که شامل عقاید، احکام، اخلاق، عرفان و ... می‌شود. به جرأت می‌توان گفت پرونده علمی و کارنامه ادبی عرفان اسلامی، یکی از شاخه‌های بس پربرگ‌وبار این درخت کهن و پرثمر است. کسانی در وادی عرفان قلم زده‌اند که معمولاً در طول تاریخ از آنها با عنوان اسوه و الگو و مرجع حلّ مشکلات روحی و فکری و پناهگاه امن در در هیاهوی زندگی یاد می‌شده و می‌شود. میراث عرفان اسلامی از دیرباز تاکنون مورد توجه عام و خاص بوده و هر کس به فراخور حوصله و درک خود، از این زلال معنوی بهره می‌گرفته و می‌گیرد. حاصل سخن اینکه ما هم اکنون میراث‌دار گنجینه گرانسنگی با عنوان کتاب‌های عرفان در فرهنگ اسلامی هستیم که ذخیره ارزشمندی از معارف و عقاید محسوب می‌شوند. متأسفانه این متون ارزشمند - چنان که باید و شاید - از مهجوریت و عزلت بیرون نیامده و جایگاه خود را در چارچوب نظام تحقیقاتی ما به دست نیاورده و حق آنها آن‌گونه که شایسته این موضوع مهم و محتوای غنی و مؤلفانِ آنهاست ادا نشده است. مهم‌ترین دلیل گمنام‌ماندن این متون، ناشناخته‌بودن‌شان از دید و نظر محققان و پژوهشگران است. شمار محدودی از این کتاب‌ها را محققان می‌شناسند و بسیاری از آنها به دلیل عدم شناسایی و متأسفانه کم‌همتی محققان مورد بی‌مهری واقع شده و از دیده‌ها پنهان مانده است.

بدیهی است گام اول و پیش نیاز اساسی برای بهره‌بردن از این منبع غنی، شناخت مهم‌ترین آثار آن است تا زمینه بهره‌گیری بیشتر، نقد و بررسی، تجزیه و تحلیل گزاره‌ها، ارائه راه‌حل‌ و راهکارهای مناسب برای جامعه فراهم شود. یکی از فعالیت‌های پژوهشگران برای شناساندن این منابع ارزشمند، تهیه کتابشناسی است. کتابشناسی تنها پژوهش نیست، بلکه خدمتی است به پژوهشگران تا با به‌دست‌آوردن نگاهی اجمالی و آگاهی بیشتر، وقت خویش را به مطالعه تفصیلی آثار علمی اختصاص دهند. کتابشناسی علاوه بر آنکه باید به قلم کتابشناس کارکشته و خبره صورت گیرد، باید از روشی اصولی و مطمئن پیروی کند تا مفید واقع شود. در این نوشتار، قصد معرفی فرهنگ آثار عرفان اسلامی را داریم. کتاب حاضر کوششی است برای شناساندن مهم‌ترین کتاب‌هایی که در حیطه عرفان اسلامی از دیرباز تا کنون در قلمرو کشورهای اسلامی نوشته شده‌اند.

فهرست مقالات این شماره از دوماهنامۀ آینۀ پژوهش به شرح زیر است: آن بر سر گنجست که.../ جویا جهانبخش؛ نسخه خوانی (4)/ رسول جعفریان؛قلم انداز (3)/ سهیل یاری گلدره؛معرفی مراکز اسنادی کشور/ نیره خداداد شهری؛ محمد حقی خوانساری؛شکوفه‌های بهاری نکته نکته از زهر الربیع/ علیرضا ذکاوتی قراگزلو؛سرگذشت عاشقان روزگار/ مهدی فیروزیان؛نگاهی به کتاب مسائل اخلاق فناوری اطلاعات در روایات اسلامی/ عبدالحسین طالعی؛نخستین تلاش‌های شیعی در تفسیر کتاب مقدس: مصباح الظلمات فی تفسیر التورات/ حیدر عیوضی؛انتشاری نه چندان خوش خوان از کتابی «خوش خوان»/ مهدی امیریان؛با کاروان قصیده/ مهدی فیروزیان؛ نگرشی بر نگارشهای کلامی (6): الرساله السعدیه/ حمید عطای نظری؛ کتابشناسی مراتب قرائات قرآن کریم/ محمدعلی رضایی کرمانی نسب پور، فاطمه محرمی دوری؛ اثر المحتسب فی الدراسات النحویه/ روح الله شهیدی؛ پنج سفرنامه؛ ژاپنی‌های دیدار کننده از ایران در دهه 1920 میلادی/ الهام بادینلو؛ عشق و تلاش/ فاطمه یاقوتی؛ فرهنگ آثار عرفان اسلامی: راهنمای موضوعات و مضامین قم/ نیره خداداد شهری؛ بررسی زندگی و آثار استاد محمدحسن عرب/ مرتضی بدخشان و درگذشتگان/ ناصرالدین انصاری.

علاقه مندان جهت تهیه نشریه می توانند به نشانی: قم، خیابان شهداء، کوچه آمار، پلاک 42 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن:  37116666-025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha