پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رسمی شدن مدارس قومی وهابی-دیوبندی، ترویج افراط‌گرایی است

حوزه/ اهل سنت بنگلادش از دولت این کشور خواسته‌اند دستور به رسمیت شناختن مدارس قومی وهابی- دیوبندی را لغو کند، زیرا این مدارس افراط‌گرایی را ترویج می‌دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از bdnews24، گروه «اهل سنت و جماعت» در بنگلادش از دولت این کشور خواسته‌اند دستور به رسمیت شناختن مدارس قومی وهابی- دیوبندی را لغو کرده و تهدید کرده‌اند در صورت عدم رسیدن به مطالبات‌شان جنبشی راه اندازی می‌کنند.

این سازمان روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در چیتاگونگ اعلام کرد که در روزهای آینده علیه تصمیم دولت اقدام به برگزاری راهپیمایی می‌کند و در روز 20 آوریل نیز یادداشت اعتراضی از طریق تمامی مقامات منطقه‌ای به شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش می‌فرستد.

مصاحب الدین بختیار از اعضای این جماعت گفت: دولت با دستور به رسمیت شناختن مدارس قومیتی وهابی-دیوبندی، ملت را شوکه کرده است. این مدراس هرگز هیچ گونه حس وفاداری به دولت یا قوانین دولتی در کشور نشان نداده‌اند. برنامه تحصیلی آن‌ها مقبول دولت نبوده و مجریان قانون مجبور شده‌اند برای متفرق ساختن اجتماعات خشونت آمیز آن‌ها به زور متوسل شوند.

وی افزود: ابراز همدردی دولت بنگلادش با مدارس قومی وهابی-سلفی تنها می‌تواند منجر به ترویج افراط‌گرایی در کشور شود.

اهل سنت بنگلادش از دولت خواسته‌اند تنها در صورتی مدارس قومی را در این کشور به رسمیت بشناسند که این موسسات آموزشی، برنامه‌ای تحصیلی مانند دیگر مدارس بنگلادش داشته باشند و امتحاناتی مشابه با آن‌ها برگزار کنند.

مدارس قومی در بنگلادش یکی از دو دسته بزرگ مدارس تحصیلی در این کشور هستند. این مدارس تحت قوانین انضباطی هیات تحصیلی مدارس بنگلادش قرار ندارند و تنها سازمان‌هایی خصوصی هستند که تقریبا به طور کامل با کمک‌های مالی اداره می‌شوند. ایدئولوژی آموزشی این مدارس معمولا مربوط به اهل تسنن دیوبندی، وهابی و سلفی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha