جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
احمد نجفی

حوزه/ ین روزها وقتی درباره هنر به ویژه سینما سخن گفته می‌شود، معمولاً انتقادات مطرح می‌شود. این در حالیست که اگر بخواهیم منصفانه به هنر نگاه کنیم، متوجه می‌شو‌یم این عرصه در صحنه های گوناگون، مایه سرافرازی کشور بوده است، برای مثال افتخاراتی که فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌ها به دست آورده‌اند، باعث می‌شود نام ایران در جهان به عنوان کشوری اخلاق‌مدار مطرح شود.

احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه هنر ایرانی اسلامی، بعد از انقلاب مایه سرفرازی کشور بوده، گفت: این روزها وقتی درباره هنر به ویژه سینما سخن گفته می‌شود، معمولاً انتقادات مطرح می‌شود. این در حالیست که اگر بخواهیم منصفانه به هنر نگاه کنیم، متوجه می‌شو‌یم این عرصه در صحنه های گوناگون، مایه سرافرازی کشور بوده است، برای مثال افتخاراتی که فیلم‌های ایرانی در  جشنواره‌ها به دست آورده‌اند، باعث می‌شود نام ایران در جهان به عنوان کشوری اخلاق‌مدار مطرح شود.

وی افزود: وقتی از اخلاق‌مداری در فیلم‌های ایرانی سخن می‌گوییم، مسلماً ملاکمان ایده‌آل ها نیست، بلکه در قیاس با جهان امروز این ادعا را مطرح می‌کنیم، اکنون بسیاری از کشورهای دنیا با تکیه بر موضوعات اخلاقی در صدد بالا بردن مخاطب هستند، اما در سینمای ایران در کنار جذب مخاطب این نکته مد نظر قرار می‌گیرد که ارزش‌های انسانی و اسلامی در آثار لحاظ شود. این ویژگی مورد پسند مردم جهان نیز قرار گرفته، برای همین شاهدیم تمام جشنواره‌های خارجی با فیلم‌های ایرانی مراسم خود را زینت می‌بخشند.

*نقش سینما در تحقق شعار سال

بازیگر فیلم «پناهنده» در بخش دیگری از سخنان خود، به شعار سال اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری  با توجه به نیازهایی که کشور دارد باز هم به بحث اقتصاد مقاومتی توجه داشتند. در این عرصه تنها

بخش‌های افتصادی نیز مکلف یه انجام وظیفه نیستند، بلکه همه حوزه‌ها می‌بایست در این عرصه ایفای نقش کنند. سینما نیز به عنوان جذاب‌ترین رسانه می‌تواند، قدم‌های بسیار مهمی در این زمینه بردارد و به فرهنگ‌سازی اهتمام ورزد.

نجفی ادامه داد: وقتی از فرهنگ سازی سخن می‌گویم، منظور این است در متون سینمایی به بحث اقتصاد مقاومتی توجه شود. این رویکرد تنها با بیان چند دیالوگ به دست نمی‌آید، بلکه باید کلیت قصه ما را به سمت چنین امری رهنمود کند. برای مثال وقتی می‌خواهیم به موضوع اشتغال در کشورمان اشاره کنیم، تنها نشان دادن سیاهی‌ها جوابگو نیست، بلکه می‌بایست با رواج امید برای مردم انگیزه ایجاد کنیم.

*برخی فیلم ها فقط نداشته ها را مطرح می کنند

وی با بیان این‌که فیلم‌هایی که این روزها به عنوان آثار اجتماعی تولید می‌شود تنها به نداشته‌ها توجه دارند؟ گفت: برایم عجیب است وقتی می‌خواهیم به موضوعات اجتماعی بپردازیم تنها باید موضوعاتی چون خیانت، طلاق و... را مد نظر قرار دهیم! آیا توجه به موضوعاتی چون تولید و اشتغال فیلم اجتماعی محسوب نمی‌شود؟ آیا نمی‌شود در کنار روایت یک قصه جذاب، نشان داد که چگونه یک سرمایه گذاری خوب می‌تواند عاملی برای تولید و اشتغال باشد.

*سینما بر اقتصاد مقاومتی تمرکز کند

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: بحث دیگر که در اقتصاد مقاومتی مطرح است نحوه خرج شدن بودجه سینما مربوط می‌شود، چون ما در این زمینه عملکرد خوبی نداشته‌ایم. برای همین هم امکان اشتغال را از همه گرفته‌ایم. لذا به رئیس جدید سازمان سینمایی پیشنهاد می‌کنم تمرکز ویژه خود را بر روی این حوزه بیشتر کنند تا با تساوی عادلانه پول، هم میزان تولیدات سینمایی افزایش یابد هم اینکه اشتعال وضعیت بهتری در سینما پیدا کند.

*اجرای موفق یک برنامه تلویزیون

نجفی در پاسخ به این سوال که تلویزیون در این زمینه چگونه می‌تواند ایفای نقش کند؟ گفت: بنده این روزها برنامه‌ای را با نام «یک بار دیگر» اجرا می‌کنم که هدف از  آن پرداختن به شعار سال است. این اتفاق نیز در تمامی حوزه‌ها مد نظر است، برای مثال در یک برنامه از یک کارگردان می‌خواهیم در این رابطه صحبت کند و در برنامه دیگر از یک صاحب کارخانه در این زمینه کمک بهره می‌بریم. در ضمن تلاش شده مطلب به صورت شعاری به تماشاگر منتقل نشود، بلکه تنها بحث را مطرح می‌کنیم و تماشاگر خود از آن نتیجه‌گیری می‌کند.

*حتی برای کودکان هم می توان برنامه اقتصادی داشت

بازیگر فیلم سینمایی «دندان مار» در پایان با بیان اینکه در کار خبری برای شعار سال می‌توان برای تمامی اقشار سنی کاربرد داشته باشد، تصریح کرد: وقتی درباره این دست موضوعات سخن به میان می‌آید این تصور شکل می‌گیرد منظورمان تنها مخاطبان بزرگسال هستند، درصورتیکه آثار کودک هم می‌تواند در بردارنده این مفهوم باشد، حتی معتقدم در حوزه کودک باید توجه بیشتری صورت گیرد، چون در این قسمت است که سلیقه تماشاگر شکل می‌گیرد. مثال ساده در این قسمت به قهرمان سازی در سینمای کودک بر می‌گردد. متاسفانه این روزها در میان کودکان قهرمان‌های غربی، محبوب‌ترین شخصیت‌هاست، درصورتی‌که ما در تاریخ خود قهرمانان بسیاری داریم که هر کدام می‌تواند الهام بخش یک فیلم سینمایی باشد. این مسئله جدا از دست آوردهای فرهنگی می‌تواند در حوزه تولید نیز برای سینمای کودک مفید باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha