پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فرهنگ و تمدن غرب از دیدگاه امام خمینی

حوزه/ کتاب "فرهنگ و تمدن غرب از دیدگاه امام خمینی(ره)" نوشته میثم طاهری بنچناری است که در ۲۵۶ صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب یادشده در مفاهیمی عمیق ، به بررسی و نقد فرهنگ و تمدن غربی از جهت اهداف استعماری غرب می پردازد و می تواند چراغ راهنمایی باشد برای جامعه اسلامی ایران در برابر تهاجم فرهنگی غرب.

کتاب حاضر شامل سه بخش است نگارنده در این کتاب کوشیده طی این سه بخش به بیان ابعاد مختلف فرهنگ وتمدن غرب و آراء و نظریات نخبگان ایرانی و اسلامی در مواجهه با تمدن غرب و همچنین به بررسی مواضع امام خمینی (ره) نسبت به ابعاد مثبت و منفی تمدن غرب بپردازد.

نویسنده بر این باور است که شکل گیری تمدن غرب مبتنی بر یک سری اصول و مفاهیم  است که نقش تعیین کننده ای بر این فرهنگ دارد. این اصول و مفاهیم عبارتند از : اومانیسم ،سکولاریسم،عقل گرایی ،لیبرالیسم ، دموکراسی و دولت مدرن و... بر این اساس بخش اول کتاب حاضر به بررسی کلیاتی درباره فرهنگ وتمدن غرب و ماهیت این اصول و مفاهیم اختصاص یافته است .نویسنده نقش هر کدام از این عناصر تعیین کننده را جداگانه مورد بحث قرار می دهد.

در کتاب "فرهنگ و تمدن غرب از دیدگاه امام خمینی(ره)" بیان می شود فرهنگ و تمدن غرب با تکیه بر علم جدید، ریشه تحولات مربوط به رنسانس در تمام ابعاد ادبی،‌سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و صنعتی دارد. فرایند توسعه اقتصادی امپراتوری های غربی در قرون اخیر باعث شد تا ضمن طرح بحث تجارت آزاد جهانی، اولین گام های جهانی شدن در بعد اقتصادی  و سپس حرکت به سوی هضم فرهنگ های بومی سرزمین های جدید از جمله در مشرق زمین شکل بگیرد که این امر اغلب با اعمال سلطه نظامی و سیاسی نیز همراه بوده است و جالب این است که در راستای قبولاندن این امر بر ساکنان محلی نظریه هایی نیز از سوی متفکران حامی همان فرهنگ و تمدن استعمار کننده، ابراز شده است.

حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بنیان گذار یک نظام سیاسی جدید در ایران و نیز یک فقیه برجسته شیعی، نگاه جدیدی به غرب و سایر فرهنگ و تمدن ها در دنیا ارائه کردند. ایشان با شناخت دقیق از همه ابعاد تمدن غربی، بر لزوم حفظ استقلال هویت جامعه اسلامی و جلوگیری از خودباختگی در قبال تهاجم فرهنگی غرب تاکید فراوان نموده اند.

این کتاب توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده، علاقه مندان برای تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن 02122211194 تماس حاصل نموده و یا به آدرس تهران ، خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، پلاک 1954، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مراجعه نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha