جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهید صدر

حوزه / همایش راه صدر روز پنجشنبه ۳۱ فروردین در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سید امید مؤذنی در جمع خبرنگاران ضمن تأکید بر جایگاه والای علمی شهید صدر، تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، آیت الله شهید سید محمد باقر صدر، اگر نگوییم بی‌نظیر، حدّاقل یک شخصیّت کم‌نظیر بود.
وی در ادامه ضمن اشاره به اقدامات ویژه شهید صدر در عرصه‌های علمی و تأثیرات سلوک سیاسی و اجتماعی او در عصر خویش، اظهار داشت: شهید صدر در تمام عرصه‌هایی که به حوزه علم دینی، مربوط می‌شود، اندیشه‌ورزی کرده و گام‌های مهمی برداشته و در همه آنها نوآوری داشته است.
معاون پژوهش پژوهشگاه شهید صدر با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی مکتب‌آفرینی در دانش‌های اسلامی را یکی از ویژگی‌های شخصیت علمی آیت الله شهید صدر می‌شمارند؛ خاطرنشان کرد: شهید صدر شخصیتی است که در فقه، اصول، کلام، فلسفه و علومی چون اقتصاد و ریاضیات آثاری را آفریده‌ که بیشتر آنها تا امروز نظیری نداشته است، اما با وجود این، هنوز طی گام‌های بعدی و تکمیل این فرایند، کمتر مورد توجه مراکز دینی قرار گرفته است.
حجت الاسلام مؤذنی توجه به آثار آیت الله شهید صدر را در تحکیم و ثبات جایگاه حوزه‌های علمیه در جامعه اسلامی بسیار مهم ارزیابی نمود و یادآور شد:  آیت الله شهید سید محمد باقر صدر الگویی است که می‌تواند راه مجد و عظمت علمی را پیش پای طلاب جوان حوزه بگشاید و افق‌های نویی را برای حوزه علمیه باز کند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به قوت علمی آثار آیت الله شهید صدر و قدرت پاسخ‌دهی به نیازهای جامعه و مقاومتی و مصونیتی که با این آثار و روش آنها، در مقابل هجوم مکاتب غربی و شرقی ایجاد می‌شد، بلافاصله بعد از تألیف این آثار توسط آیت الله شهید صدر، تدریس، تحصیل و مطالعه آنها در سراسر جهان اسلام آغاز گشت.
معاون پژوهش پژوهشگاه شهید صدر برخورداری از زبانی جهان‌ْاسلامی در ارائه مکتب اهل بیت و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه را از بارزترین ویژگی های آثار آیت الله شهید صدر عنوان کرد و ابراز داشت: آیت الله شهید صدر به عنوان رهبر اجتماعی تحول عظیمی را در عراق پیگیری نموده، در دوره های مختلف با جریان های ضد دین از شیوع کمونیست تا حاکمیت حزب بعث مبارزه می‌کردند؛ به گونه‌ای که  در عراق آن چه اکنون به نام مقاومت اسلامی مشاهده می‌گردد، حاصل تلاش‌های آیت الله شهید صدر و شاگردان مکتب اوست.
وی با بیان این که رهبری سیاسی- اجتماعی و فعالیت های آیت الله شهید صدر محدود در عراق نبود، اظهار داشت: ایشان گذشته از آثار، با شاگردانی که تربیت نمودند، تاثیرات شگرفی را در گستره جهان اسلام ایجاد نمودند.
حجت الاسلام مؤذنی تأکید کرد: آیت الله شهید صدر شخصیت کم نظیری است که متأسفانه علی رغم همه ویژگی‌های خاصی که در ایشان جمع شده؛ هنوز حوزه‌های علمیه و به طور خاص حوزه علمیه قم و فضای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آنگونه که باید به این شخصیت نپرداخته و اندیشه‌های این شخصیت بزرگوار به شدت در مهجوریت قرار دارد و بسیاری از آثار ایشان علی‌رغم اهمیت موضوع و نوآوری‌های موجود در آنها، هنوز مورد مطالعه و نقد جدی اندیشمندان قرار نگرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پژوهشگاه تخصصی آیت الله شهید صدر، به‌رغم آنکه ساختاری پژوهشی ـ انتشاراتی دارد و وظیفه خود می‌داند که بر اصلی‌ترین اقدام یعنی گردآوری آثار این شهید والامقام و ترجمه آنها متمرکز باشد، اما با توجه به اینکه سایر نهادها فعالیت ترویجی درخوری درباره این شخصیت گرانقدر انجام نداده‌اند، برای معرفی اندیشه‌های آیت الله شهید صدر، بر آن است تا همایش‌هایی را به منظور تبیین هرچه بیشتر شخصیت و اندیشه‌های ایشان برگزار نماید.
معاون پژوهش پژوهشگاه شهید صدر خاطرنشان کرد: این همایش‌ها گرچه به معرفی محدود، اجمالی و مختصر شخصیت شهید صدر منجر خواهد شد؛ اما می‌تواند به عنوان تلنگری برای سوق دادن ذهن‌های فعال اندیشمندان جوان حوزه، دانشگاه و علاقه‌مندان حوزه علوم انسانی به سمت این خورشید درخشان اندیشه اسلامی باشد.
وی اظهار داشت: پژوهشگاه تخصصی آیت الله شهید صدر بر آن است تا راهی که شهید صدر در مسیر تولید علم دینی و خدمت به جامعه اسلامی پیموده‌ را پیش پای طلاب و دانش‌پژوهان روشن کند تا راهی کمتر دیده شده برای خدمتی اساسی به جهان اسلام برای این جوانان باز شود.
حجت الاسلام مؤذنی به برگزاری همایش آیت الله شهید صدر با عنوان «راه صدر» در قم اشاره نمود و ابراز داشت: در این همایش دو تن از شخصیت های برجسته حوزه، استاد سید عبدالهادی شاهرودی از شاگردان قدیمی شهید صدر و همراهان ایشان در مراحل مختلف علمی و عملی و آیت الله اعرافی که علاوه بر مسئولیت حوزوی، یکی از مسلط ترین افراد به اندیشه شهید صدر هستند سخنرانی نموده، ابعاد و زوایای اندیشه آیت الله شهید صدر را ارائه خواهند کرد.
همچنین در روز یکشنبه سوم اردیبهشت ماه سال جاری، همایش دیگری در تهران و با همکاری مؤسسه شهدای انقلاب اسلامی و با حضور  حجت الاسلام و المسلمین عباس کعبی،‌ استاد حسن رحیم‌پور ازغدی و اقتصاددان فرانسوی دکتر ژولین پلیسه، برگزار خواهد شد.
گفتنی است، همایش راه صدر روز پنجشنبه 31 فروردین ماه 1396 از ساعت 10.30 تا 13 در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.
شایان ذکر است، نمایشگاه عکس آیت الله شهید صدر و نمایشگاه آثار آیت الله شهید صدر در حاشیه این همایش برگزار خواهد شد؛ بخش‌هایی از دیدار اعضای پژوهشگاه شهید صدر با رهبر معظم انقلاب و بیانات معظم له در رابطه با شخصیت آیت الله شهید صدر نیز در این همایش پخش خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha