جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ربانی

حوزه/ رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه با بیان اینکه باید تصویر واقعی و تصور درستی از وضع موجود داشته باشیم، گفت: ما حوزویان گرفتار کارهای خودمان هستیم و از آنچه در زیرپوست جامعه می گذرد، اطلاع زیادی نداریم و بخاطر همین مطابق بیست سال قبل برنامه ریزی می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ربانی پیش از ظهر امروز در سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران که با موضوع «بررسی نقش حوزه های علمیه خواهران در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: بخش مهم امید اصلاح آسیب اجتماعی معطوف به طلاب و حوزه های علمیه خواهران است.

وی با بیان اینکه ضرورت پرداختن به مسئله آسیب های اجتماعی برای طلاب حوزه از دو جنبه است، گفت: پرداختن و رفع آسیب های اجتماعی هم رسالت حوزه است و هم در راستای حفظ و صیانت خود طلاب حوزه موثر است.

رئیس هیئت امنای جامعه الزهرا(س) افزود: میراثی که امروز بدست حوزه های علمیه رسیده، معلول مجاهدت بیش از هزارساله علما است و این امانت باید به نسل های بعد منتقل شود و خدا نکند در این دوره به دلیل کوتاهی ما، جمعی از علاقه مندان اهلبیت(ع) از دامن ائمه(ع) جدا شده باشند یا دچار آلودگی هایی شوند.    

حجت الاسلام والمسلمین ربانی تصریح کرد: باید بپذیریم امروز شرایط به گونه ای است که ممکن است نابسامانی ها و مفاسد اجتماعی در خود حوزه و طلاب و فرزندان طلاب تاثیر بگذارد، باید اقدامات را از خود بدنه طلاب و حوزه آغاز کرد و سپس به رسالت خود در نجات آسیب های اجتماعی اهتمام داشته باشیم.

*هنوز مطابق بیست سال قبل برنامه ریزی می کنیم

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه با بیان اینکه باید تصویر واقعی و تصور درستی از وضع موجود داشته باشیم، گفت: ما حوزویان گرفتار کارهای خودمان هستیم و از آنچه در زیرپوست جامعه می گذرد اطلاع زیادی نداریم و بخاطر همین مطابق بیست سال قبل برنامه ریزی می کنیم؛ نسبت به بلاهایی که گرفتار شده ایم، نباید رویکرد سیاه نمایی یا چشم پوشانه داشته باشیم.

*طلاب حوزه جریان شناسی اجتماعی داشته باشند

وی با بیان اینکه طلاب حوزه باید جریان شناسی قوی اجتماعی داشه باشند، گفت: رکن اساسی حوزه های علمیه استاد است و ما نیازمند اساتید فرهیخته، آگاه، روشن و حکیم هستیم؛ ما باید اساتید خوبی را تربیت کنیم تا به دانش های اجتماعی مورد نیاز جامعه آگاه باشند.

*نگاه حوزه خانواده محوری باشد

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه با اشاره به اینکه آموزش مدارس و دانشگاه ها فردمحور است، گفت: نگاه حوزه باید خانواده محور باشد و باید به آموزش فرد با محوریت خانواده اهتمام داشته باشد.  

حجت الاسلام والمسلمین ربانی تصریح کرد: مدیران حوزه باید نگاه جامع حکیمانه اخلاقی و تربیتی نسبت به آسیب های اجتماعی داشته باشند و طلاب از این مسئله الگوگیری می کنند.

وی با بیان اینکه طلاب باید عطوفت و مهر مدیران حوزه را لمس کنند، افزود: بسیاری از بزرگان ما نگاه تربیتی و اخلاقی نسبت به طلاب داشتند و امروز نیز باید این مسئله تقویت شود، باید بررسی کرد چگونه از دست شخصیت های برجسته حوزه شاگردان برازنده تربیت می شدند و امروز این تربیت شدگان از دستان ما کمتر هستند.

*رشته های جدیدی متناسب با نیاز روز جامعه در حوزه تاسیس شود

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه با بیان اینکه رشته های حوزه های علمیه متناسب با نیاز ما و جامعه نیست، گفت: باید رشته های جدیدی تاسیس شود و به روز باشیم؛ نیمی از جمعیت ما را زنان تشکیل می دهد و رسالت تعلیم، تربیت، اصلاح، ارشاد و هدایت از بانوان به عهده خواهران طلبه است، به گمان بنده بخشی از دختران ما امروز بی پناه هستند و پناه می خواهند و شاید تقصیر ما باشد که دامن عطوفت خود را برای آنها فراهم نکردیم.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی در پایان خاطرنشان کرد: برای مدیران استانی باید کارگاه های تئوری و عملی برگزار کرد و مسائل اجتماعی به طور جزئی و شفاف مطرح شود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha