پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ادریس هانی، متفکر برجسته مراکشی

حوزه/ اندیشمند مراکشی با اشاره به ظرفیت های استثنایی ایران در عرصه توسعه تمدن اسلامی بیان کرد: ایران باید به محل اقامت ظرفیت های جهان اسلام مبدل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ادریس هانی، متفکر برجسته مراکشی امروز در نشست علمی  ظرفیت های تمدن اسلام که  در تالار کنفرانس مرکز بین المللی همایش های دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شدگفت: چارچوب قرآنی برای جایگزینی تمدن، جایگزینی با محوریت اقتدار قریه ای است.

وی افزود: کانون اندیشه ای تمدن اسلامی ناظر بر اخلاق،‌هنجارها و ارزش ها،‌ فرهنگ و اقتدار فرهنگی و روحی تمدنی است ؛پروژه تمدن در اساس وجدان و درون باطن و ارزش های اسلامی است.

این اندیشمند مراکشی بیان کرد: یکی از تحولات شگرف در دنیای معاصر، انقلاب اسلامی ایران بود؛ این انقلاب با ویژگی خاصی که داشت، باعث ایجاد رعب و وحشت تمدن غرب که تمدن رقیب  اسلامی است شد.

وی گفت: ایران دارای ظرفیت جذب توانمندی های جهان اسلام است و توان آن را دارد که عالمان فعال و اثر گذار جهان را جذب کند، همانطور که نظام صفوی توانست نقاط قدرت و تحولات عظیم جهان اسلام را مدیریت کند و این عالمان را جذب نماید و در این دوره شاهد رشد اندیشه ناب اسلامی و شکوفایی علمی و تمدنی بودیم.

هانی اظهارکرد: مردم ایران باید این کشور را به محل اقامت ظرفیت های عالی جهان اسلامی کنند ؛نباید این گونه پنداشت که این حرکت تمدنی با نگاه قوم گرایی بدست می آید، زیرا ایران باید از ظرفیت های همه جهان اسلام بهره ببرد.

وی گفت: تمدن، نقیض قوم گرایی است؛ زیرا تمدن نیاز به قدرت و همگرایی دارد؛ مصری ها در زمان اقتدار عثمانی ها هیچگاه آنها را برنتافتند؛ عثمانی ها حاکم بودند، ولی مصری ها هیچگاه نخواستند که بخشی از قدرت آنها به شمار بروند.

این اندیشمند مسلمان بیان کرد: آمریکا اگر نفوذ این چنینی در دنیا دارد به این دلیل است که از ظرفیت های دیگران استفاده می کند؛ آنها بر اساس ظرفیت های تمدنی دیگران کار می کنند؛ به این دلیل است که تمدن آمریکایی هیچگاه تمدن قومی نبوده است.

وی گفت: جهان اسلام دارای شروط اقتدار تاریخی تمدن سازی است؛ امروزه رقبای ما تمدن اسلامی را به عنوان یک رقیب تمدنی که گذشته درخشانی در عرصه تمدن جهانی داشته است قبول دارند.

هانی بیان کرد: جهان اسلام دارای ظرفیت های استثنایی چون جغرافیا و منابع طبیعی و فرصت های توسعه محیطی و فرهنگی است؛ به همین دلیل باید از ظرفیت های عالی که داریم استفاده بهینه کنیم.

این اندیشمند اسلامی تصریح کرد: سال 2030 سال نزول و افول منابع نفتی است، ولی قطعا این مساله به معنی فروکش تمدن اسلامی نخواهد بود و اتفاقا می تواند به فرصتی برای بازیابی این تمدن باشد؛ در عرصه ژئوپولتیک، کشورهایی که بتوانند در عرصه خاورمیانه توان و قدرت داشته باشند می توانند در جهت مدنی گام های جدی در سطح جهان بردارند.

وی گفت: یکی از بهترین ظرفیت های جهان اسلام جوان بودن این جامعه عظیم است که یکی از ابزارهای جدی برای توسعه تمدنی است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha