جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فقه حکومتی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی، نظرات رهبری مبتنی بر معارف اصیل اسلامی را از مهمترین مولفه های تولید فهم فقه حکومتی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مشکانی سبزواری پیش از ظهر امروز در همایش حوزه انقلابی در مدرسه عالی دارالشفاء گفت: حوزه علمیه،  مهمترین و مقدس ترین نهاد در تاریخ شیعه بوده است که از دل آن نهاد مرجعیت  استخراج شده است.

وی افزود: تبیین و ترویج دین  و کاربخشی طلاب در انسجام عمومی از دیگر کارویژه های حوزه بوده است؛ هرگاه حوزه و روحانیت موقعیتی در اختیار داشته اند به عرصه اجتماعی نزدیک شده اند؛ در زمان بسط ید و قدرت حوزه، عرصه های مختلف اجتماعی فعال شده و بسیاری از مشکلات اجتماعی مردم برطرف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مشکانی سبزواری بیان کرد: حوزه های علمیه نسبت به انقلاب اسلامی، انقلابی در فرایند تکاملی در ایجاد و توسعه دو کارویژه سخت افزاری(تربیت نیروهای عالی و زیرین نظام) و نرم افزاری(تولید فقه) را مدیریت کرده اند.

پژوهشگر حوزوی عنوان کرد: نظام سازی مبتنی بر فقه پویای شیعه بود و در زمان توسعه نیز نیازمند فقهی است که رهبر انقلاب از آن به عنوان فقه حکومتی یاد کردند و  این مساله نیز وظیفه حوزه های علمیه است؛ فقه حکومتی، حکومت بر اساس دین است؛ فقیه در زمانی که قدرت به دست دارد بر اساس فقه عمل می کند و زمانی که قدرت در اختیار ندارد، این فقه به سمت فقه فردی متمایل شده است.

وی گقت: انقلاب اسلامی، پس ازانقلاب نبوی و علوی شکوه مند ترین شرایط را برای شیعیان ایجاد کرده است و یکی از زمینه های تحقق این شکوه، استقرار نظام فقه حکومتی است؛فردی که در حوزه نظام اسلامی زندگی می کند نسبت به این نظام وظیفه و حق دارد.

حجت الاسلام والمسلمین  مشکانی سبزواری بیان کرد: انقلاب اسلامی در فرایند تکاملی خود در حالتی است که اگر حوزه نخواهد فقه حکومتی را در اختیار قرار دهد رو به زوال و مرگ می رود و اگر این اتفاق نیز نیفتد دیگر ساختار نظام دینی نخواهد بود.

پژوهشگر حوزوی عنوان کرد: فقه حکومتی فقه سیاسی و اجتماعی و فقه کلان وخرد نیست، بلکه رویکردی از طهارت تا دیات با رویکرد حکومتی است؛ نظریه پیوست دین و سیاست از بایسته های اصلی حوزه فقه حکومتی است؛ تبیین نقش فهم سیاسی در فقاهت، برنامه ریزی بلند مدت و... از دیگر لوازم حوزه انقلابی و فقه حکومتی است؛ جامعه و حکومت جزیی از مکلفین هستند و باید برای آنها احکام صادر کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha