جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گردهمایی مفسّران قرآن کریم اصفهان

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: در تبیین حجاب، صرف بیان آیات و روایات و ترساندن مردم راهگشا نیست، بلکه آنچه در قرآن به صورت عملی انجام شده، ابتدا زمینه‌ها را تبیین کرده و پس از آن در آیه ۴۲ سوره فرقان اولین بار از ترک آلودگی دامن سخن به میان می‌آورد .

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از  اصفهان حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، پیش از ظهر امروز در اولین گردهمایی مفسران قرآن کریم که به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد،  با بیان اینکه در طول سه دهه اخیر عمده تمرکز خود را بر گسترش سطح برداشت از قرآن قرار داده است، گفت: قرآن کتاب تحول است و مربیان باید به وسیله این کتاب جامعه را به سوی رشد و کمال  هدایت کنند .

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این موضوع که قرآن صرفا نشان دهنده راه نیست، افزود: قرآن بشریت را به سوی هدایت کنترل می‌کند و آنان را تا رسیدن به کمال همراهی می‌کند، چنانکه خداوند در این کتابه به پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «من این کتاب را در اختیارت می‌گذارم تا مردم را به وسیله آن از تاریکی‌ها خارج کنی».

این کارشناس قرآنی  در ادامه خاطرنشان کرد: تفسیر تنزیلی قرآن (به ترتیب نزول آیات) راهکاری تربیتی برای پاسخ به نیازهای امروز نسل بشر است و تنها راهی که می‌تواند روش و راهکارهای تربیتی را در اختیار طلاب قرار دهد همین تفسیر تنزیلی است.

وی با بیان اینکه قرآن در زمان جاهلیت توانست عربستان بدون تمدن را بر 4 تمدن موجود در جهان آن روز چیره کند، افزود: این نشان از تاثیرگذاری عمیق این روش تربیتی(روش تنزیلی) قرآن کریم است براین اساس تفسیر قرآن به ترتیب نزول آیات می‌تواند راه تغییر و تحول مردم را در حد یک ملت رقم بزند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور ضمن ابراز تاسف از عدم فراگیری روش‌های تربیتی از قرآن کریم توسط طلاب و مفسرین، عنوان کرد: امروز طلاب صرفا به مفاهیم قرآنی بسنده می‌کنند و از تکنیک‌های آن غافل می‌شوند، از این رو برای فراگیری نکات تربیتی مجبور به پرداخت مبلغ گزافی برای یادگیری آن از مشاوران هستند، اما اگر این روش‌ها را از خود قرآن فرا بگیرند نکات تبلیغی و تربیتی را به صورت جامع در بر خواهند داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ارائه مثالی پیرامون ترویج عفاف و پاکدامنی در جامعه با استفاده از روش قرآن کریم، اذعان کرد: در تبیین حجاب و پاکدامنی صرف بیان آیات و روایات در این زمینه و ترساندن مردم راهگشا نیست، بلکه آنچه در قرآن به صورت عملی انجام شده، ابتدا حرفی از پاکدامنی به میان نیامده، اول زمینه‌ها را برای مردم تبیین کرده است. پس از آن که قرآن کریم زمینه‌ها را مطرح می‌کند در آیه 42 سوره فرقان اولین بار از ترک آلودگی دامن سخن به میان می‌آورد که این موضوع را به صورت دستوری بیان نمی‌کند، بلکه آن‌ را توصیف می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق روش قرآن برای ترک آلودگی و عفیف شدن جامعه باید کاری کرد که مردم عابد شوند، افزود: طبق آنچه در سوره مریم(س) و یوسف(ع) آمده، راهکار ترک آلودگی دامن، تبیین رحمت الهی است براین اساس زمانی که مردم به عطوفت خداوند پی ببرند کمتر به نافرمانی او روی می‌آورند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور  در پاسخ به این سؤال که چرا روش تفسیر تنزیلی قرآن توسط اهل‌بیت(ع) انجام نگرفته است؟ عنوان کرد: این روش به عنوان سیره پیامبر(ص) مورد استفاده بوده همچنین که اولین تفسیری که توسط امیرالمومنین  ، مصحف علی(ع) کتابت شده بر اساس تقدم نزول بوده است، کما اینکه ما روایتی بر رد این روش در اختیار نداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha