جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خلیل زاده امام جمعه فرانکفورت

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین خلیل زاده گفت: قانون شکنی و سرپیچی از اوامر الهی که نتیجه آن فساد و اخلال اجتماعی است در فرهنگ قرآن از نمونه‌های اسراف به شمار می‌آید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته در مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمود خلیل زاده اقامه گردید.

رییس مجلس شیعیان آلمان در ادامه موضوع  بررسی اسراف در فرهنگ قرآنی ،به موضوع اسراف در امور اجتماعی پرداخت و گفت : هر جامعه ای  با پدیده های ناهنجاری مواجه است که گاهی جنبه فساد اجتماعی پیدا می کنند  و از مصادیق اسراف شمرده می شوند. با مطالعه قرآن در می یابیم که رفتار هایی مانند خودخواهی ؛ استکبار ؛ استبداد ؛ استثمار ؛ خون ریزی ؛ ظلم و برخی موارد دیگر فساد اجتماعی تلقی شده و از مصادیق اسراف به شمار می آیند.

مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت ضمن اشاره به موضوع نزاع هابیل و قابیل در قرآن  که خداوند در قرآن کریم از آن و نتیجه آن با عنوان  اسراف تعبیر می کند افزود: آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده درباره بنی اسرائیل سخن می گوید. این آیه به نقل از تورات گوید که  هیچکس حق ندارد جان دیگری را بدون سبب قانونی بگیرد چرا که این خود یک فساد اجتماعی است. در نتیجه خدای بزرگ  از کشته شدن بی دلیل انسانهای بی گناه به اسراف تعبیر کرده است.

* فساد و اخلال اجتماعی نتیجه سرپیچی از اوامر الهی است

خطیب جمعه فرانکفورت گفت: قانون شکنی و سرپیچی از اوامر الهی که نتیجه آن فساد و اخلال اجتماعی است در فرهنگ قرآن از نمونه های اسراف به شمار می آید. همانطور که قرآن در سوره یونس آیه 82 فرعون را شخص مستبدی معرفی می کند که همواره در پی برتری جویی بوده و ادعای خدایی نمود و مرتکب آدم کشی شد  چنانکه ظلم و طغیان او معروف است . قرآن فرعون را به سبب   اینکه هیچ حد و مرزی  رادر رفتار اجتماعی خود به رسیمت  نمی شناخت از زمره  مسرفین معرفی شده است.

* فساد اجتماعی از مصادیق اسراف بوده و موجب عذاب الهی می شود

حجت الاسلام و المسلمین خلیل زاده اضافه کرد:  اگر آیات ۱۴۱ به بعد  از سوره شعراء را مطالعه کنید خواهید دید که خداوند قوم ثمود را نصیحت می کند و آن ها را به تقوای الهی دعوت می کند و می فرماید : «وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ * الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ / و فرمان اسراف کاران (افراط گران ) را پيروى نكنيد ؛ آنانی كه در زمين فساد مى كنند و اصلاح نمى كنند. نتیجه رفتار ظالمانه  قوم ثمود در مقابل پیامبر خدا حضرت صالح علیه السلام  فساد اجتماعی بود که از مصادیق اسراف بوده و موجب عذاب الهی می شود.

امام مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت به مناسبت های هفته اشاره نموده و شهادت امام کاظم علیه السلام  را را به نمازگزاران و به پیشگاه امام زمان تسلیت گفت.

وی ضمن تبریک مبعث نبی مکرم اسلام، از آن روز به روز نزول باران رحمت الهی بر زمین دل های خشک شده بشر تعبیر نمود و گفت : خداوند بهترین ، کامل ترین و آخرین پیامبر خود را برای انسان فرستاد تا با آوردن تعالیم ناب و پاک کردن انسان ها از آلودگی های فکری ؛ روحی ؛ علمی ؛ عبادی ؛ اخلاقی و عملی موجبات تکامل انسان فراهم گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha