جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سیدمجتبی بدری

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران گفت: در سيره امام كاظم(ع) حق گرايي و ظلم ستيزي از جايگاه خاصي برخوردار است، زیرا آن بزرگوار هرگز حاضر نشدند با وجود آن همه زندان و شكنجه، دست از حق گويي و مبارزه با باطل دست بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی بدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(علیه‌السلام) به تبیین اوضاع سیاسی جامعه آن روز پرداخت، و اظهار داشت: امام کاظم(ع) در 20 سالگی و همزمان با شهادت پدر بزرگوارش، زمام امور امامت را به دست گرفت و در طول امامتشان که 35 سال است با چهار خلیفه عباسی رو در رو بود. امام موسی کاظم(ع)، ده سال در زمان خلافت منصور دوانیقی، ده سال در زمان مهدی عباسی، یک سال در زمان هادی عباسی و حدود 15 سال در زمان خلافت هارون الرشید زندگی کردند و هیچ گاه در برابر خلفای ظالم عباسی ساکت و تسلیم نشدند.

وی ادامه داد: سخت‌ترین دوران امامت را امام موسی کاظم(ع) در عصر منصور و هارون الرشید بود . هارون پنجمین خلیفه جنایتکار عباسی بود و امام پانزده سال در برابر این جرثومه پلید از موضع قاطع خود دفاع کرد و تا لحظه شهادت در برابر هارون ایستاد، و هارون از هر راهی وارد می‌شد، نمی‌توانست امام(ع) را تسلیم یا ساکت کند، و سرانجام تصمیم به قتل آن حضرت گرفت.

استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به سبک زندگی امام موسی کاظم(ع)، افزود: ایشان در علم، تواضع، مکارم اخلاق و کثرت سخاوت و بخشندگى زبانزد بود و بد اندیشان را با عفو و احسان بیکران خویش تربیت مى‌فرمود. و شب‌ها بطور ناشناس در کوچه‌هاى مدینه مى‌گشت و به مستمندان کمک مى‌کرد.

مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران یادآور شد: یکی از مهمترین کارهای امام کاظم(ع) تشکیل شکبه‌ای با عنوان وکالت بود. هرچند برخی می‌گویند پیشینه آن به امام ششم(ع) برمی‌گردد ولی بنا، حرکت و ساز و کارهای اصلی آن در زمان امام موسی کاظم(ع) اتفاق افتاد و این شبکه وکالت شکل رسمی به خود گرفت و یکی از دلایل گستردگی فعالیت شبکه‌ی وکالت در عصر امام کاظم(ع)، افزایش وجوهی است که شیعیان پرداخت می‌کردند.

وی با اشاره به گسترش فرقه‌های انحرافی در زمان امام هفتم(ع)، عنوان داشت: امام موسی کاظم(علیه‌السلام) در زمانی می‌زیست که افکار الحادی، و فرقه‌های نوظهور دینی در حال شکل گیری بودند. ولی ایشان با برنامه‌ریزی فکری و آگاهی دادن عقیدتی به مردم، تلاش کرد با دلایل استوار در برابر این افکار بایستد، و پوچی و خلاف حق بودن این فرقه‌ها را به مردم ثابت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بدری در پایان با بیان این که ظلم ستیزی امام کاظم(ع) باید برای طلاب درس و الگو باشد، گفت: هم اکنون بزرگترین جرثومه فساد آمریکا است، و همه گرفتاری‌های جهان اسلام از فتنه‌گری‌های انگلیس و آمریکا بین ملت‌های مسلمان است. از این رو طلاب و روحانیون ضمن دفاع از حق مستضعفین و مظلومان دنیا، در عرصه‌ی مبارزه با ظلم استکبار جهانی نباید لحظه‌ای غفلت کنند.

وی افزود: در سيره امام كاظم(ع) حق گرايي و ظلم ستيزي از جايگاه خاصي برخوردار است، زیرا آن بزرگوار هرگز حاضر نشدند با وجود آن همه زندان و شكنجه، دست از حق گويي و مبارزه با باطل دست بردارند.

 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha