شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 413783
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
نقد کتاب

حوزه/ نشست علمی با موضوعات اجتهاد مقاومتی تمدنی نقد و بررسی کتاب الاجتهاد الممانع تالیف متفکر مراکشی ادریس هانی عصر امروز با حضور اساتید و پژوهشگران علوم اسلامی در پژوهشگاه جامعه المصطفی(ص) العالمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در این نشست علمی که به میزبانی پژوهشکده مطالعات منطقه ای و گروه آفریقا عربی پژوهشگاه المصطفی(ص) برگزا رشد. دکتر ادریس هانی و حجج اسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی و محمدعلی میرزایی به ارایه بحث پرداختند.

در ابتدای این نشست، این اندیشمند مراکشی گفت: اجتهاد مقاومتی یک پروسه و پدیده ای است که در فقه و اجتماع و سیاست و ... جریان پیدا می کند و در قلب درگیری ها حضور خود را نشان می دهد و این درگیری ازجنس برخورد میان تمدن ها است.

وی گفت: این یک شکلی از اجتهاد است که درست است که به اصلاح و تجدید نظر و احیا ورود می کند، ولی ضمن اینکه مجدد و اصلاحی است مقاوم نیز هست؛ این اجتهاد راهبری و قیادت اسلام را نیز به عهده دارد؛ حرکت فقیه حرکت نهضت ساز و انقلاب ساز است؛ ولایت فقیه تنها در پی ساختن یک نظم سیاسی جدید نیست، بلکه یک بدیل وجود و جایگزین جهانی را به دنیای جدید معرفی می کند که همان نهضت و انقلاب و تمدن معرفی می کند.

در ادامه این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین  محمد تقی سبحانی به ارایه مباحث خود پرداخت و گفت: روش شناسی یک شخصیت باید با یک الگوی راهنما انجام شود؛ در اینجا باید مشخص شود که چه بستری برای فهم آن فرد مورد نظر لازم است در این زمینه از دریچه واژه انقلاب به سراغ مقام معظم رهبری می رود؛ دکتر ادریس هانی شخصیتی است که از بیرون جامعه شیعی وارد یک جامعه شیعی شده است؛ نقطه آغاز نگاه ایشان به فکر اسلامی اصیل، مساله مقاومت است یعنی ایشان از تمام عناصری که در تفکر شیعه بوده است، جذب امام حسین(ع) می شود زیرا ایشان در مقابل عناصر باطل مقاومت کردند و ایشان این عنصر مقاومت را در شخصیت مقام معظم رهبری پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی در معرفی های خود به حدی پراکنده به شخصیت های مورد نظر نگاه می کنیم که اصل و ماهیت این شخصیت گم می شود؛ مشکل الگوی این بررسی است؛ ایشان نقطه کانونی شخصیت شناسی مقام معظم رهبری را پیدا کردند؛ عنصری که یک شخصیت را تا به این حد از کمال رسانده است، در نگاه این نویسنده جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.

در ادامه دکتر ادریس هانی به سوالات حاضران در این نشست علمی پاسخ گفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha