پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار در گفت وگو با حوزه

اختصاصی حوزه/ مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه گفت: نهایی سازی آیین نامه جدید شهریه از برنامه های سال گذشته این مرکز بوده که به زودی شاهد اجرای آن در موضوع شهریه طلاب خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح برنامه های مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه در سال 1395 و اولویت های این مرکز برای سال جدید پرداخت و گفت: در ساختار جدید و بر اساس مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه، معاونت امور طلاب و دانش آموختگان به مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه تبدیل شد تا بتواند فعالیت خود را گسترده تر؛ ارتباط خود را با سازمان های درون و بیرون حوزوی، بیشتر و خدمات بهتری به حوزویان ارائه نماید.

* با تبدیل معاونت به مرکز، فعالیت ها گسترده تر شده است

وی با بیان این که با تبدیل معاونت به مرکز، فعالیت ها گسترده تر شده است اظهار داشت: گاهی تصور می شود که این معاونت با تبدیل به مرکز، محدود شده است؛ اما واقعیت آن است که هدف آن بود فعالیت ها گسترده تر و ارتباطات بیشتری ایجاد شود.

*نگاهی به ساختار جدید مرکز امور طلاب و دانش آموختگان

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه ابراز داشت: این مرکز در ساختار جدید با سه مدیریت «دانش آموختگان»، «امور طلاب و ایثارگران» و «سلامت و تسهیلات» فعالیت می کند و سه کمیسیون نیز با این نام ها راه اندازی شده که شورای مشورتی برای مدیریت ها می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار در ادامه به عمده فعالیت های این مرکز در سال گذشته اشاره و خاطرنشان ساخت: برگزاری آموزش های مهارتی و مدیریتی در 18 استان، یکی از فعالیت های این مرکز در راستای تقویت آموزشی و مهارتی طلاب و دانش آموختگان حوزه بوده که بنابر نظر مدیر حوزه های علمیه، مقرر شد مرکز آموزش های مهارتی به مرکز آموزش های مهارتی-کاربردی تبدیل گردد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته یک هزار و 200 نفر از طلاب و دانش آموختگان آموزش دیده و مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی بخاطر اهمیت این آموزش ها به یک مرکز صفی تبدیل خواهد شد.

*کارویژه روحانیتحجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه بیان داشت: از دیگر فعالیت های این مرکز در سال گذشته، کارویژه روحانیت بوده که پیش نویس اولیه آن کامل و خدمت مدیر حوزه های علمیه ارائه گشته است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار با بیان این مطلب که کارویژه به معنای مأموریت و کارکرد روحانیت در زمینه های گوناگون است، اظهار داشت: «رصد نیازمندی های حوزه در رشته های تخصصی»، «ساماندهی ورودی های حوزه در راستای کارکرد روحانیت» و «سامان بخشیدن و گسترش آموزش های مهارتی و کاربردی» بخشی از دستاوردهای تصویب کارویژه روحانیت می باشد.

وی یادآور شد: پیش نویس این کارویژه در دست اداره طرح و برنامه حوزه است که ان شاءالله تا دو ماه آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.

*طرح جدید شهریه

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه ابراز داشت: نهایی سازی طرح جدید شهریه از دیگر برنامه های سال گذشته این مرکز بوده که ان شاءالله با موافقت مراجع تقلید (دامت برکاتهم) شاهد حرکت جدیدی در امر شهریه خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار خاطرنشان ساخت: طرح دیگری که در سال گذشته، آغاز و به زودی نهایی خواهد شد، طرح هدفمندی خدمات به طلاب است که با محوریت مرکز خدمات حوزه های علمیه و مشارکت نهادهای حوزوی از جمله مرکز امور طلاب و دانش آموختگان می باشد، کارگروهی در این راستا راه اندازی و تاکنون پنج جلسه تشکیل شده تا برنامه هایی را در این زمینه داشته باشیم.

*در هر مدرسه علمیه یک شهید گمنام دفن خواهد شد

وی تصریح کرد: تصویب آیین نامه تدفین شهدای گمنام در مدارس علمیه و ابلاغ از سوی مدیر حوزه برنامه دیگری بود که در سال گذشته با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان حوزویان و تجلیل از مقام شامخ شهدا انجام شده است.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه با بیان این مطلب که تدفین شهدا در مدارس، انس با شهدا، ارتباط و معنویت بالایی را برای طلاب ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: ان شاءالله با موافقت از سوی ستاد به زودی پیکر مطهر یکی از شهدای گمنام در مدرسه علمیه معصومیه قم دفن خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار ایجاد کد ارتباطی امور طلاب را یکی دیگر از برنامه های سال گذشته این مرکز عنوان کرد و گفت: این کد مخصوص طلابی است که کد تحصیلی نداشته و به نوعی از برنامه های حوزه منقطع بوده اند که با ابلاغ این آئین نامه از سوی مدیر محترم حوزه های علمیه، امیدواریم امسال آن را اجرایی نماییم.

*راه اندازی شبکه مبلغین راهیان نور در حوزه

وی ابراز داشت: عضویت حوزه علمیه در ستاد مرکزی راهیان نور و همچنین عضویت در کمیته برنامه ریزی هیأت امنای بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس از برنامه های خوب سال گذشته بوده که به مرحله اجرا نیز رسیده، در این راستا یکی از آنان راه اندازی شبکه مبلغین راهیان نور حوزه بوده است که با مشارکت نهادهای مختلف حوزه ای که در امر تبلیغ فعالیت دارند انجام و قریب به 450 روحانی به یادمان ها و اردوگاه ها اعزام شدند.

*اعزام 8 هزار نفر از طلاب به مناطق جنگی

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: با مشارکت سازمان بسیج طلاب و روحانیون قریب به 8 هزار طلبه با خانواده به مناطق عملیاتی غرب و جنوب  اعزام شده اند.

*راه اندازی اردوگاه راهیان نور حوزه؛ به زودی

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار تصریح کرد: در برنامه راهیان نور امسال، مدیر حوزه های علمیه نیز برای سرکشی از مناطق عملیاتی جنوب حضور پیدا کردند که کلنگ احداث اردوگاه راهیان نور حوزه در خرمشهر انجام و به زودی اردوگاه راهیان نور حوزه نیز در مناطق عملیاتی جنوب ساخته خواهد شد.

وی بیان داشت: طرح اعزام تمامی طلاب سطح یک به مناطق عملیاتی جنوب و غرب نیز ارائه شده که امیدواریم بودجه آن تأمین و طلاب مدارس ما حداقل یک بار بتوانند به این مناطق اعزام گردند.

*برنامه 5 ساله حوزه را تا پایان سال تدوین خواهیم کرد

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه اظهار داشت: تدوین نظام جامع این مرکز در موضوعات خدمات، بهداشت و سلامت، شاهد و ایثارگر و دانش آموختگان به پایان رسیده و ان شاءالله تا پایان سال 96 برنامه پنج ساله این مرکز را تدوین خواهیم کرد تا راهی روشن برای برنامه های آتی این مجموعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار ابراز داشت: تدوین طرح تأسیس کانون دانش آموختگان و نیز کانون فرزندان شاهد از دیگر فعالیت های مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین طرحی برای مدارس تابستانی خدمت مدیر حوزه های علمیه ارائه شده تا طلاب بتوانند از اوقات فراغت خود در راستای مباحث آموزشی، پژوهشی و مهارتی - کاربردی استفاده بهتری داشته باشند.

*تمام طلاب آموزش های مهارتی و مدیریتی را می گذرانندحجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه تصریح کرد: تدوین طرح جامع آموزش های مهارتی و مدیریتی از برنامه های امسال این مرکز است؛ چراکه تا به امروز فقط آموزش ها برای طلاب آماده به خدمت بوده؛ اما با تصمیم آیت الله اعرافی، مقرر شد برای تمام طلاب در تمام سطوح این آموزش ها را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار بیان داشت: از دیگر برنامه هایی که در دستور کار این مرکز قرار دارد، طرح تدوین اطلس دانش آموختگان حوزه است تا بدانیم طلاب عزیز در چه مکان هایی مشغول به فعالیت بوده و چه کمی و کاستی هایی وجود دارد تا بتوان آنان را مرتفع نمود.

*رونمایی از سامانه جدید مرکز امور طلاب و دانش آموختگان در سال جدید

وی در ادامه به ارائه خدمات جامع به حوزویان از طریق سامانه های فناوری و مجازی در سال جدید اشاره کرد و گفت: هرچند در حال حاضر با سامانه نجما در حال عرضه خدمات هستیم؛ اما این سامانه قدیمی شده و نمی تواند خدمات جامعی را ارائه نماید؛ به همین دلیل از اواخر سال 1395 فعالیت ها را برای راه اندازی سامانه ای جامع و جدید آغاز نمودیم که امیدواریم تا آبان ماه امسال سامانه جدید با 11 برنامه نرم افزاری به طلاب ارائه خدمت نماید.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه اظهار داشت: طرح جامع تأمین سرباز طلبه برای سازمان ها و نهادها از دیگر برنامه های این مرکز است که در حال انجام بوده و امروز 37 نهاد سهمیه سرباز طلبه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار ابراز داشت: سیاست مدیریت حوزه های علمیه است که طلاب از معافیت تحصیلی استفاده نمایند؛ اما اگر طلبه ای قصد انجام خدمت مقدس سربازی را داشت، این ظرفیت فراهم است که بتواند خدمت خود را انجام داده و کارت پایان خدمت دریافت نماید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح معافیت طلابی که در نهادها کار فرهنگی تبلیغی انجام داده اند متوقف شده است؟، خاطرنشان ساخت: قریب به یک هزار نفر از طلاب از این طرح استفاده کردند؛ اما در حال حاضر آن طرح به پایان رسیده است.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه به موضوع آموزش سربازان طلبه نیز اشاره و تصریح کرد: آموزش این عزیزان در حال حاضر به صورت دو هفته ای از طریق تیپ 83 امام جعفر صادق (علیه السلام) انجام می گیرد و برای هر طلبه حدود پانصد هزار تومان هزینه آموزشی می شود که به حساب دفتر نمایندگی محترم ولی فقیه در سپاه واریز می نمایند تا آموزش آنان انجام بپذیرد.

با مرکز خدمات تعامل داریم

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت های مرکز امور طلاب و دانش آموختگان با مرکز خدمات حوزه های علمیه موازی کاری نیست، بیان داشت: ما با مرکز خدمات طرح تعاملی داریم که مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه است و براساس آن تقسیم کار شده است و بحمدالله تا به امروز مشکلی پیش نیامده است؛ چراکه فعالیت ها به سه دسته تقسیم شده است؛ برخی از خدمات همچون بیمه، وام، بیمه تکمیلی و ... بر عهده مرکز خدمات است؛ برخی از فعالیت ها همچون مباحث آموزشی، پژوهشی، تهذیبی و ... بر عهده مرکز مدیریت حوزه های علمیه است و در بخشی از فعالیت ها نیز همچون اردوها و ... مشارکت داریم؛ البته در برخی از فعالیت ها موازی کاری و ابهاماتی وجود دارد که در حال بررسی و رفع مشکلات می باشیم.

*آیا با تغییر ساختار حوزه شاهد تحول خواهیم بود؟

وی به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه آیا با تغییر ساختار حوزه می توان شاهد تحول در آن بود؟ نیز پاسخ داد و گفت: ما نمی توانیم یک ساختار را برای یک عمر ادامه دهیم و این تغییرات مختص به حوزه نیست؛ بلکه همه جا اینگونه است و باید بر اساس نیازها و برنامه ها، ساختارها را تنظیم کرد؛ ایجاد ساختار برای تحقق وظایف و برنامه های معاونت هاست و خوشبختانه امروز شاهد تحول در حوزه بوده و امیدواریم حوزویان ثمرات آن را به زودی شاهد باشند.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه اظهار داشت: طبیعی است هر مدیری برنامه های نو و جدیدی داشته و باید ساختارها را بر اساس آن برنامه ها تنظیم کرد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید و امروز خوشبختانه طرح هایی که در مراکز و معاونت ها به اجرا رسیده، تحول مناسبی را ایجاد نموده است.

*ملاقات عمومی با طلاب

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار در پایان با بیان این مطلب که ارتباط با حوزویان از تأکیدات مدیر حوزه های علمیه است، ابراز داشت: در این راستا روزهای شنبه از ساعت 11 الی 13 با طلاب ملاقات عمومی داشته تا بتوانیم در رفع مشکلات آنان قدمی برداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلیمان سپیدکار IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    1 1
    مدت سی سال هست امام جمعه هستم حداقل حقوقی تعیین بکنیدتاروحانییون بتوانندزندگی خودشون بچرخانند عیدی بدین روز عید جلو خانواده و فرزندان مان شرمنده نشویم
  • سلیمان IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
    0 0
    بنده مدت سی دو سال در محل زندگی ام امام جمعه هستم هنوز شهریه ام 60هزار تومن دارای سه دختر دوره دبیرستان و راهنمایی هستم حداقل حقوقی بدهید بتوانم بخرج زندگی خانواده و فرزندآنم برسم عیدی بدین سطحی بگذاریدمثل سایر اداره ها و نهادها بازنشسته بکنید عمرمان رسیده 50سال از سن 18سالگی مشغول به این شغل هستم اگه این پیشنهادم در راس کار و اجرایی شدن قرار بدهید ممنونم در ضمن حدود ده سال هست مصتبر هستم کلمه توحید آورده ام بقیه اگه تلفن تماس داشته باشم یا با این شماره تماس بگیرید توضیح کامل بدهم