شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام کاظم(ع)

حوزه/ محقق و پوهشگر حوزه، تاسی به سیره امام کاظم(ع) را لازمه ترویج فرهنگ آرامش و خویشتن داری در جامعه دانست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد بنکدار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تسلیت بیست و پنجم رجب، سالروز شهادت مظلومانه حضرت موسی بن جعفر(ع) اظهار داشت: یکی از ویژگی های کلیدی سیره نورانی و رفتار امام کاظم(ع) که اساساً لقب ایشان نیز بدین خاطر است ، ناظر به بحث "کظم غیظ" یا همان فروخوردن خشم است.

وی افزود: ایشان حقیقتاً الگوی کامل در صبوری و خویشتن داری در برابر سختی ها و ناملایمتی های روزگار بودند و خودشان نیز فرموده اند: "هر کس خشم خود را از مردم بازدارد، خداوند عذاب خود را در روز قیامت از او بازمی دارد".

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به این که مهرورزی و نیکی به مردم در سیره و گفتار حضرت جایگاه بسیار ویژه ای دارد، گفت: امام کاظم(ع) در فرمایشی نورانی می فرماید: مهرورزی با مردم نیمی از عقل است و لذا چنانچه ما بتوانیم همین مساله را از ایشان و اجداد و اولاد طاهرینشان به عنوان یک الگوی گفتاری و رفتاری بسیار ارزشمند فرابگیریم، بی شک بسیاری از مشکلات جامعه ناخودآگاه مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: همه ابعاد گوناگون سیره و سبک زندگی حضرات معصومین(ع) از جمله امام کاظم(ع) برای ما دربردارنده نسخه زندگی سعادتمند و مملو از آرامش و آسایش است ، البته به شرطی که نه فقط در حد زبانی بلکه در عمل از این الگوها پیروی کنیم.

 عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم افزود: به خصوص در مقوله سبک زندگی و مشکلات آن ، ایراد کار ما عمدتاً همین است که کمتر به سراغ سبک زندگی ائمه اطهار (ع) می رویم که اگر این گونه بود دست کم در عرصه مراودات و تعامل های اجتماعی کمتر شاهد تنش و درگیری و ناراحتی و برخوردهای خشن و غیراخلاقی می بودیم.

وی همچنین با اشاره به این نکته که یکی دیگر از شاخصه های رفتاری موسی بن جعفر (ع) ناظر به بحث فروتنی و تواضع فوق العاده حضرت به خصوص در مواجهه با بینوایان و اقشار ضعیف جامعه می باشد، گفت: در همین باره یک نقل تاریخی وجود دارد که توجه عمیق به آن بسیار می تواند برای ما راهگشا باشد؛ روزی امام کاظم (ع) از مقابل مردی سیه چهره و بدمنظر عبور کرد و بر وى سلام نمود و كنارش نشست. مدتى با او سخن گفت سپس آمادگى خود را در برآوردن حوایجش اعلام فرمود. در این حال برخی از اطرافیان حضرت كه ناظر این جريان بودند گفتند: يابن رسول الله! آيا با چنين شخصى مي نشينى و از حوائج او سؤال مي كنى که ایشان در پاسخ فرمود: "اين مرد سياه چهره بنده‏اى است از بندگان خدا و برادرى است كه به حكم كتاب خدا، همسايه‏ى است با ما در بلاد خدا، حضرت آدم بهترين پدران و آئين اسلام‏ والاترين اديان، بين ما و او را به هم ربط داده است"

وی بیان داشت: حقیقتاً چنانچه همه ما به عنوان شیعه و محب اهل بیت(ع) این چنین رفتاری داشته و به قضایای دنیایی بنگریم، چه قدر دنیا با همه مشکلات و سختی هایش که در روایات از آن تعبیر به زندان مؤمن شده ، می تواند جای بهتری برای زندگی باشد و خودش زمینه ساز عمران و آبادانی آخرت ما گردد.

حجت الاسلام و المسلمین بنکدار گفت: از دیگر نکات بسیار مهم و قابل توجه ، بخشش و سخاوت بی نظیر حضرت است که البته باید توجه داشت همه ائمه (ع) ما در این جهت این گونه بودند و اشاره به یکی از آنان به این معنا نیست که این ویژگی و خصیصه در بقیه نبوده و یا کمرنگ بوده است.

وی اضافه کرد: به گفته مرحوم شیخ مفید در کتاب الارشاد ، امام کاظم(ع) سخاوتمندترین فرد زمان خود بود؛ ایشان امكانات مالى خود را كه محصول دسترنجشان بود و از راه كشاورزى و زراعت حاصل می شد بی هیچ منتی در اختيار نيازمندان و فقرا قرار مي داد.

وی افزود: سیره نورانی حضرت در این باره تا جایی بود که کمتر نیازمندی پیدا می شد که در زمانه خود به درب خانه حضرت موسی بن جعفر(ع) در مدینه منوره مراجعه نکرده و حاجت خود را نگرفته باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha