شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دکتر لیاقت تکیم

حوزه/ استاد دانشگاه مک مستر کانادا،ترجمه نشدن کتب مرجع مکتب اهل بیت(ع) و کمبود اساتید شیعه را از چالش های پیش روی تشیع در محافل علمی غرب دانست و ابراز داشت: باید چندین کرسی در دانشگاه های معتبر اروپا و آمریکا در رابطه با شیعه شناسی داشته باشیم تا زمینه معرفی واقعی تشیع ممکن گردد؛ زیرا هم اکنون بیشتر مطالب ارائه شده درباره شیعه، از سوی غیرشیعیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر لیاقت تکیم در نشست پژوهشی «تشیع در آمریکا»، که در موسسه الحکمه  قم برگزار شد، به بررسی جایگاه شیعیان در جوامع غربی و به ویژه کشورهای آمریکا و کانادا پرداخت و گفت: حدود 200 مرکز علمی شیعه در آمریکا فعال هستند؛ اما این تعداد در برابر مراکز علمی سایر مذاهب اسلامی، اندک به شمار می آید.

وی در ادامه به تشریح روند حضور و جایگاه مسلمانان در غرب و آمریکا پرداخت و خاطرنشان کرد: فضای کشورهای غربی در گذشته بیشتر متوجه اهل سنت بود؛ چراکه آنان اسلام را تهدیدی برای خود می شمردند. از زمان روی کارآمدن دولت فاطمی در مصر، توجه محافل علمی غرب تا حدودی به شیعیان جلب شد و البته در همین زمان مطالب نادرست زیادی نیز به آنان نسبت داده شد. در مجموع می توان گفت تا چند دهه اخیر، در مجامع آکادمیک و علمی غرب، چندان به شیعه پرداخته نشده است.

استاد دانشگاه مک مستر کانادا ادامه داد: در دهه 60 کنگره هایی با حضور شرق شناسان مطرح و برخی از شخصیت های شیعه برگزار گردید و در آنها به معرفی عقاید شیعه پرداخته شد. امروزه شناخت بیشتری نسبت به پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در مجامع علمی غرب وجود دارد و پس از انقلاب اسلامی نیز آگاهی بیشتری نسبت به تشیع به وجود آمد.

وی با اشاره به تدوین  آثار و کتاب های فراوانی با موضوع شیعه شناسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان ساخت: علاوه بر چهره های مسلمان و شیعه، محققان غیرمسلمان نیز مقالات فراوانی درباره تشیع نوشته اند و از لحاظ علمی و آکادمیک، به علومی همچون اصول فقه شیعه، فلسفه ملاصدرا و...، در اروپا و آمریکا پرداخته می شود.

دکتر تکیم، ترجمه نشدن کتب مرجع مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و کمبود اساتید شیعه را از چالش های پیش روی تشیع در محافل علمی غرب دانست و ابراز داشت: باید چندین کرسی در دانشگاه های معتبر اروپا و آمریکا در رابطه با شیعه شناسی داشته باشیم تا زمینه معرفی واقعی تشیع ممکن گردد زیرا هم اکنون بیشتر مطالب ارائه شده درباره شیعه، از سوی غیرشیعیان است.

وی، آشنایی با زبان انگلیسی، اعتباربخشی به مدارک و یا ادامه تحصیل اساتید در مقطع دکتری در دانشگاه های معتبر اروپایی و آمریکایی را از نیازهای موفقیت در جوامع علمی غرب دانست و گفت: نگاه غرب به شیعه و اسلام نگاه علمی است. نوشته های توصیفی یا تدافعی در این محافل دانشگاهی چندان توفیقی ندارد؛ بلکه تحقیقات و پژوهش ها باید تئوری محور و دارای استاندارهای علمی باشند.

استاد دانشگاه مک مستر کانادا، وجود اختلاف میان مراکز اسلامی و علمای مسلمان را موجب کاهش اثربخشی آنان در جوامع غربی دانست و یادآور شد: باید تلاش کنیم ارتباط میان مسلمانان با یکدیگر و مراکز اسلامی تقویت شود؛ این موضوع به ویژه برای جوانان و نوجوانان که نسل بعدی را شکل می دهند، بسیار ضروری است. متاسفانه برخی مسلمانان در غرب تنها عنوان مسلمان را دارند و شمار قابل توجه ای نیز بی دین شده اند.

دکتر لیاقت تکیم،در پایان، آشنایی با مباحث بنیادی در اسلام و علوم انسانی از دیدگاه اسلام را نیاز امروز نسل جوان شیعه در غرب برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha