جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 413867
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
مطالعات فقه معاصر

حوزه/ دو فصلنامه مطالعات فقه معاصر ویژه مقالات علمی ـ پژوهشی فقهی با رویکرد حل مسائل مورد ابتلای جامعه از سوی مؤسسه مفتاح کرامت منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» شماره  دوم  دوفصلنامه تخصصی «مطالعات فقه معاصر» از سوی مؤسسه فقهی «مفتاح کرامت» (تأسیس سال 1386) با مدیریت سیدجواد راثی ورعی ویژه پاییز و زمستان 1395 منتشر گردید.

در این مجله تخصصی علاوه بر سر مقاله مدیر مسئول و چکیده عربی و انگلیسی، هفت مطلب از طرف علما و فضلاء به چاپ رسیده است.

در دومین شماره دو فصلنامه تخصصی «مطالعات فقه معاصر»، هفت مقاله از اساتید، صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه فقه و اصول، همراه با چکیده مقالات به زبان عربی و انگلیسی  منتشرشده  است.

این دو فصلنامه دربردارنده مقالاتی چون: «قلمرو تعزیر و اختیارات حکومت، حضرت آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی»، «ثبوت ضمان در اعمال زیانبار کارکنان و مسؤولیت دولت، سید ضیاء مرتضوی»، و «فقیهان و برخی دیدگاه‌ها در علوم عقلی، محمدرضا غفوریان»؛ «مقاصد کیفری شریعت، سید محمدعلی احمدی ابهری»، «پژوهشی فقهی در حلیت ذبائح اهل کتاب با تأکید بر آیات قرآن، سید رضی قادری»، «حجیت و دلالت فعل معصوم در آرای وحید بهبهانی، حسنعلی علی‌اکبریان» و «نگاه و نقدی بر آستانه تجدّد، داود فیرحی و سید جواد ورعی» می‌باشد.

در مقاله مقاصد کیفری شریعت، نوشته سید محمدعلی احمدی ابهری آمده است: اگر به راستی در استنباط احکام شرعی، زاویه گرفتن احکام شرعی را از خواست و غرض مولی، موجب غضب و سخط الهی و مانع نزول  رحمت های آسمانی و برکات زمینی بدانیم، باید اهداف یقینی شریعت و مقاصد قطعی شارع را از ادله اجتهادی و عوامل کنترلی در اجتهاد بدانیم و همان تلاش و دقت علمی را که در زمینه های دیگر اجتهاد و علوم مرتبط با فقه بکار می بریم، در شناخت اغراض شارع و مقاصد شریعت نیز معمول داریم. این بدان معنا است که بیش از پیش ، توان ها و استعداد های خویش را در این مسیر هدایت کرده، سازوکار های لازم را بیندیشیم و به کنکاش  و پژوهش در شناخت مقاصد، مصادیق و موارد آ بپردازیم.

علاقمندان برای تهیه این فصلنامه می توانند با تلفن 37836534-025 تماس گرفته، یا به آدرس قم، صفائیه، کوچه 15، پلاک 11 مراجعه نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha