جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد ظهر امروز در مراسم رونمایی از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی

حوزه/ معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر لزوم استفاده از ظرفیت انقلاب اسلامی در عرصه رشد پژوهش های علمی و اسلامی و ارایه آن به دنیا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد ظهر امروز در مراسم رونمایی از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: اگر منابع علمی و راهنما و دانش ما از جمله فرهنگ نامه ها و دایرة المعارف ها روی بستر انتشار جهانی قرار نگیرند، نمی توانیم از این همه دامنه معرفتی به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: این پایگاه یکی از برکات و ثمرات ارزشمند پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است و امیدواریم پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی توسعه یابد تا مبانی دینی ما به بهترین شکل ممکن به دنیا عرضه شود.

معاون پژهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: اگر مدعی تولید علم هستیم باید بدانیم که داشته هایی داریم و چگونه آنها را به کار می بریم؛ تولید علم تابعی از دانسته های نسبت به خود است.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد اظهارکرد: بحث هستی شناسی در آینده در بحث مدیریت اطلاعات مد نظر فعالان این عرصه خواهد بود که اگر این کار انجام شود یک معجزه در این عرصه است زیرا قطعا توسعه این علوم با توجه به گستره جهانی اطلاعات امروز، لازم است.

وی گفت: همگان اطلاعات خود را به عرصه جمع و همگانی می آورند زیرا می خواهند سخنان خود را به بهترین شکل بیان کنند تا دیگران را تابعی از گفتار و بیان خود کنند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد اظهارکرد: امروزه به برکت نظام اسلامی بهترین فرصت برای نشر معارف دینی فراهم شده است و امروز دنیا به دنبال آن است که فهم بهتر و بیشتری از منابع دینی اسلامی بدست آوردند ولی اگر این منابع به خوبی دسته بندی و اصطلاح شناسی و منبع نگاری نشود این کوشش به جایی نمی رسد.

وی اظهارکرد: سازماندهی اطلاعات در عرصه علوم اسلامی، اصلی بسیاری مهم است، زیرا این کار موجب می شود که زمینه پژوهش های بعدی نیز به شکلی مطلوب ایجاد شود؛ این پایگاه به مخاطبان کمک می کند که به مقولات مختلفی اشراف پیدا کنند؛ یعنی حوزه های پژوهشی با ورود ساده کاربران جانمایی شده و در اختیار آنها قرار می گیرد؛ در این پژوهش منابع تراز اول توسط تیم کارشناسی این پایگاه در اختیار کاربر قرار می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha