جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام لکزایی

حوزه/ معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: رویکرد دوم نگاه بین رشته ای و فرارشته ای و سوم رویکرد جامع و هدفمند و سیستمی است؛ رویکرد تطبیقی از دیگر رویکردهای جدی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، امروز در مراسم رونمایی از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی  در پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی گفت: پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی وظایف گسترده ای را برعهده دارد که از جمله آنها می توان به کمک به پژوهشگاه برای توامندسازی علوم اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی است.

وی افزود: نیازمحوری ومسأله محوری مهمترین ارکانی است که در فعالیت های پژوهشگاه مورد توجه واقع شده است؛ منظور آن است که باید ببینیم چه انتظاری از علوم اسلامی وجود دارد که باید برآورده کند و چه مسائل و پرسش هایی حتی در سطح ملی و جامعه بشری مورد تقاضا و نیاز است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهارکرد: رویکرد دوم نگاه بین رشته ای و فرارشته ای و سوم رویکرد جامع و هدفمند و سیستمی است؛ رویکرد تطبیقی از دیگر رویکردهای جدی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است؛ تطبیق به این معنی اس تکه زمان با گذشته و دیگر وضع سطوح یعنی ایران و جهان و مذهبی و دینی بودن و مکاتبی که وجود دارد، چراکه ما تنها ساکنان کره زمین نیستیم  و مسائل تطبیقی کمک می کند که خودمان و داشته های مان را بشناسیم و نیازهای خودمان را بهتر درک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهارکرد: رویکرد پنجم پژوهشگاه، ارزیابی ونقد دیدگاه های موجود است؛ باید از مسیر نظریه پردازی و رویکرد تاریخی و انباشتی به تاریخ و رویکرد تمدنی کار را پیش ببریم، چراکه به سمت تمدن رفتن صرفا با تولید ممکن است که تولید اعم از دانش، ثروت و قدرت بوده و همان مثلت سیاست، فرهنگ و اقتصاد باید کارآمد شود تا توانمندی به معنای حقیقی کلمه اتفاق بیافتد.

وی به معرض قرار دادن دانش های موجود را رویکرد بعدی پژوهشگاه دانست و افزود: ورود ما به حوزه مدیریت دانش در اینجا رخ می دهد ؛ به این صورت که هم مواردی را که تولید کرده ایم در اختیار مخاطبان قرار می دهیم و دوم سیاستگذاری در حوزه مدیریت دانش برای آینده است و حتی این مسأله که از دانش هایی که در گذشته تولید شده چه بخش هایی را می خواهیم اشاعه بدهیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهارکرد: در راستای تحقق این اهداف حتما باید به فناوری های نوین توجه داشته باشیم؛لازمه آن شناخت فناوری ها و آشنایی تخصصی با علوم اسلامی و همچنین جامعیت در ساماندهی مکتوبات، صوت، تصاویر و فیلم ها است که البته ما در این جهت نیاز به توجه بیشتری داریم.

وی افزود: در پژوهشگاه کرسی ها و نشست های علمی فراوانی برگزار می شود ولی ما در بخش ارائه هنوز ضعف داریم و  البته بهره گیری از اشکال مختلف اشاعه دانش از جمله اصطلاح نامه، نمایه، فرهنگ نامه و دایرة المعارف ها نیز باید باقدرت بیشتری دنبال شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ابراز رضایت و خرسندی از تلاش هایی که از سوی اساتید و پژوهشگران در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت گرفته است عنوان کرد: کارنامه توانمندسازی علوم اسلامی خوب بوده ولی باید بهتر از گذشته شود و روزی برسد که هرکس بخواهد در هریک از رشته های 10 گانه مطرح شده قرار بگیرد جایگاه خود را با این پایگاه درک کند.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهارکرد: پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی در بخش پژوهش های کاربردی، رساله ها، پایان نامه و فعالیت های علمی در حوزه علوم اسلامی بسیار کارگشا خواهد بود؛ باید به سمتی حرکت کنیم که  همه دانش های باقی مانده نیز در اصطلاح نامه جامع علوم اسلامی تدوین شود و ما باید به سمتی برویم که همه پژوهشگران در تدوین و تکمیل پایگاه مشارکت کنند تا حرکت ما برای فعالیت های بعدی با سرعت بیشتری دنبال شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha