شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 دکتر مازیار امیر حسینی

حوزه/ کارشناس مدیریت دانش بیان کرد: این پیشرفت تا جایی ادامه داشت که در حال حاضر مشاهده می کنیم که از کشورهای اطراف خود و حتی از کشورهایی مثل مالزی جلو هستیم زیرا آنها هنوز اصطلاح نامه اسلامی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر مازیار امیر حسینی امروز در مراسم رونمایی از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی گفت:  زمانی که ماموریت پژوهشگاه و وظایف آن را مطالعه کردم به نکات ارزشمندی رسیدم که متوجه شدم که تا چه این پژوهشگاه رسالت متعالی را برای خود تصویر کرده است.

وی افزود: این ماموریت مهم و بزرگ بود که باعث شد که امروز در مدیریت اطلاعات تاثیر آن نمایان شود؛ این پیشرفت تا جایی ادامه داشت که در حال حاضر مشاهده می کنیم که از کشورهای اطراف خود و حتی از کشورهایی مثل مالزی جلو هستیم، زیرا آنها هنوز اصطلاح نامه اسلامی ندارند؛ زمانی که ما به آنجا این اصطلاح نامه های دفتر را بردم تعجب کردم و اصطلاح نامه های دفتر را امانت گرفتند تا روی آن مطالعه کنند.

متخصص مدیریت دانش بیان کرد: ماموریت های پژوهشگاه به پنج دسته تقسیم می شود؛ اهتمام و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی و تبیین و گسترش باور و بینش و ارزش های اسلامی و انقلابی به منظور افق گشایی علمی ونوآندیشی دینی با رویکردی روش مند و نظام مند به حوزه معرفت دینی، ماموریت اصلی این پژوهشگاه را تشکیل می دهد.

وی گفت: مقوله دانش و معرفت با تکیه بر دانش اسلامی به عنوان کانون معرفت به عنوان نقطه آغازین این ماموریت است؛ در اینجا عطف صحیحی به دانش و معرفت و انجام شده است؛ دانش مرتبه ای از معرفت است و اگر معارف را در معرفت و دانش و خرد فرض کنیم به خوبی آن را در این ماموریت می بینیم و این مساله بیانگر این مطلب که تنظیم کنندگان این نوشتار و سند، انسان های بسیار فرهیخته ای بوده اند.

امیرحسینی بیان کرد: در این ماموریت روی توسعه دانش تکیه شده است که تفکر دانش مدار را نشان می دهد؛ بررسی نیازشناسی دانش پژوهشی و معرفتی، اجرای طرح های پژوهشی و بنیادی و کاربردی در زمینه علوم اسلامی نیز در این مقوله به کار رفته استغ  در این وظیفه اجرای طرح های پژوهشی و بنیادی مورد اهمیت قرار گرفته است که با ارایه دادن متفاوت است؛ معنی اجرا آن است که تولید و کاربردی کردن اطلاعات را به عهده دارد.

متخصص مدیریت دانش بیان کرد: همکارای با مراکز علمی داخل و خارج از کشور برای استفاده ازآنها در زمینه پژوهش های علمی و ایجاد بستر تبادل اطلاعات و دانش و شناسایی متولیان دیگر از جمله مواردی است که در این ماموریت ها بیان شده است؛ در حقیقت یک نظام مدیریت دانش یک نظام صرفا سازمانی نیست بلکه اگر توانست واحدهای دیگر را متحد کند و به وحدت برسد مدیریت دانش کرده است.

وی گفت: اشاعه دانش به فرد و افراد و سازمان ها به شکل مشاوره ای است که در ماموریت های دفتر نیز بیان شده است؛ انتشار مجلات و جزوات علمی و برنامه های رایانه ای متناسب با اهداف پژوهشگاه و برگزاری همایش های علمی و ارایه دستاوردهای آموزشی از دیگر ماموریت این پژوهشگاه بیان شده است.

وی گفت: مدیریت دانش مدیریت پردازش و گردآوری دانش درونی و بیرونی افراد است که در سیر فعالیت های پژوهشگاه نسبت به آن اقدام کرده است؛ پس از آن ایجاد و راهبردی و ایجاد مدیریت دانش طرح می شود. 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha