چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حرم مطهر کاظمین

حوزه/ مراسم عزاداری امام موسی کاظم علیه السلام امسال نظم و هماهنگی و امنیت ویژه ای داشت که این نظم با وجود سابقه نا امنی در شهر مقدس کاظمین و تعداد زیاد زائران، اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مراسم عزاداری امام موسی کاظم علیه السلام امسال در حالی برگزار شد که هنوز مناطقی از عراق از جمله شهر موصل در اشغال تروریست ها است و درگیری میان نیروهای عراقی و تروریست ها همچنان ادامه دارد.

شش میلیون نفر زائر امام کاظم(ع) شدند

اما مراسم عزاداری و زیارت امام موسی کاظم امسال یک ویژگی داشت و آن تعداد زیاد و بی سابقه زائرانی بود که از تمام استان های عراق و حتی خارج از عراق به زیارت این امام مظلوم شیعه شتافتند تا سر بر آستان آسمانی باب الحوائج گذاشته و دست ارادت و محبت خود را در برابر اهل بیت علیهم السلام بر سینه بگذارند.

گزارش های رسیده از عراق حاکی از آن است که تعداد زائران کاظمین امسال به شش میلیون نفر رسیده است.

نظم و امنیت در زیارت کاظمین(ع)

ویژگی دیگر مراسم عزاداری امام موسی کاظم علیه السلام برقراری نظم و هماهنگی و امنیت در طول برگزاری مراسم بود که این نظم با وجود سابقه نا امنی در شهر مقدس کاظمین و تعداد زیاد زائران اهمیت دوچندانی پیدا می کند و این واقعیتی است که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از آن پرده برداشت و گفت: امسال توصیه ها و رهنمودهای مرجعیت شیعه تاثیر زیادی در نظم و انضباط و هماهنگی عالی میان مردم و نیروهای انتظامی و خدمات رسان داشت.

عبادی در بیانیه خود همچنین از تمام نیروها و دستگاه های امنیتی عراق به خاطر انجام درست ماموریت خود در برقراری نظم و امنیت و مبارزه با تررویست ها تشکر کرد و گفت برقراری نظم برگزاری عزاداری امام کاظم(ع) اهمیتی کمتر از مبارزه با تروریست ها و آزادسازی عراق ندارد.

گستردگی سفره کرامت

اما ویژگی دیگر برگزاری مراسم عزاداری و زیارت حرم مطهر کاظمین در امسال پذیرایی بی نظیر و سفره کرامت مردم عراق و اهالی این شهر مقدس بود که همچون ایام زیارت اربعین سفره گسترده و بی نام و نشان کرامت خود را نثار قدوم زائران امامین جوادین(ع) می کردند که در این میان حضور موکب های پذیرایی و خدمات رسانی متعلق به عتبات مقدس عراق همچون آستان مقدس امیرالمؤمنین(ع)، آستان مقدس امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) چشمگیر بود.

سفره های معنوی عتبات مقدس

اما حضور عتبات مقدس عراق در خدمات رسانی به زائران منحصر به وعده های غذا و نوشیدنی نبود، بلکه ایستگاه های قرآنی و پاسخ گویی به مسائل شرعی نیز توسط مبلغان دینی عتبات مقدس در این مسیر برپا بود تا بر توشه معنوی این زیارت بیفزاید. در این میان به طور ویژه آستان مقدس علوی ایستگاه های آموزش قرآن برپا کرد تا از این فرصت برای آموزش روخوانی قرآن به ویژه تصحیح حمد و سوره زائران و پاسخگویی به مسائل شرعی استفاده کند.

تشییع نمادین پیکر مطهر امام(ع)

یکی دیگر از ویژگی های تاثیرگذار در عزاداری سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام برپایی مراسم تشییع نمادین پیکر مطهر آن امام شهید بود که شیعیان و دوستداران آن حضرت تابوت نمادینی را که با غل و زنجیر بسته شده بود بر دست گرفته و در حرم مطهر تشییع کردند تا نمادی از مظلومیت امام هفته شیعه و سال های زیادی باشد که ایشان در زندان سپری کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha