پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 413916
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
کتاب "داستان های دیدنی"

حوزه/ کتاب "داستان های دیدنی" جنبه های دراماتیک در قصه های قرآن به قلم حسین فرخی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در بخش نخست این کتاب قصه‌ های قرآن، تحلیل و انطباق آنها با اصول درام و نمایش ‌نامه ‌نویسی بررسی شده است. قابلیت ‌های دراماتیک در قصه ‌های قرآن، بررسی و اثبات میزان این قابلیت ‌ها در شکل ‌گیری یک نمایش‌ نامه، شخصیت ‌پردازی، گفت ‌وگو و فضای موجود در قصه‌ های قرآن و انطباق آنها با عناصری چون داستان نمایش، شخصیت ‌پردازی، دیالوگ یا گفت ‌وگوهای نمایشی، مقدمه ‌چینی، گره ‌افکنی، کشمکش، فضاسازی نمایشی، تعلیق، بحران، ستیز، چالش، فرود و نتیجه‌ گیری در یک نمایش ‌نامه، واژه ‌شناسی مفاهیم قصه ‌های قرآن، چگونگی شکل‌گیری، تقسیم ‌بندی و کیفیت قصه‌ ها، نگاهی به تفسیر قصه ‌ها، روش قصه ‌پردازی، جایگاه قصه در تعلیم و تربیت و اخلاق، روایت و تاریخ و داستان ‌سرایی قصه‌ های قرآن به مثابه الگوی زیستی بشری و... در این کتاب بیان می ‌شود.

در بخش دوم این کتاب مطالعه مورد به ‌مورد قصه‌ های قرآنی با عناصر تکنیکی و ساختاری درام ‌نویسی آمده و در نهایت درباره برخی قصه‌ ها بحث و بررسی شده و پس از بیان کردن قصه مدنظر به ترتیب درج آنها در قرآن کریم، خلاصه‌ ای از قصه قرآنی بیان شده و در مرحله بعد توجه به عناصر ساختاری در نمایش ‌نامه ‌نویسی قصه ‌ها تحلیل شده‌ اند.

علاقمندان مي توانند جهت تهيه کتاب به سايت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به نشانی: http://poiict.org مراجعه كنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha