شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرسه تخصصی

حوزه/مدرسه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی نژاد اصفهان با حمایت و پیگیری نماینده ولی فقیه در استان، راه اندازی و در حال حاضر ۱۸۰ طلبه در پایه های مختلف با شرط حفظ قرآن، در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام  محمد تقی نقد علی، امروز در  نشست خبری خود  با توجه به آغاز پذیرش نخستین مدرسه علمیه تخصصی حفظ  قرآن ویژه طلاب اظهار کرد: قطعا بر هیچ فرد مسلمانی، اهمیت فراگیری این کتاب آسمانی پوشیده نیست، ولی وظیفه تعلم و تعلیم  و حراست باطنی از این معجزه الهی برای پیشتازان عرصه دین و مذهب، هدایتگران جامعه به سمت توحید و نبوت، سربازان اسلام و  حضرت ولی عصر(عج) یعنی جامعه روحانیت و طلبه بیش از دیگران است.

 وی ادامه داد:  برهمین اساس چند سالی است که حوزه علمیه اصفهان، دراقدامی ابتکاری و نوین درصدد تاسیس مدرسه علمیه ای تخصصی با محوریت حفظ و تفسیر قرآن کریم با عنوان "مدرسه علمیه تخصصی قرآن شیهد طباطبایی نژاد" برآمده است

مدیر مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی نژاد عنوان کرد: این مدرسه با تلاش های آیت الله طباطبایی نژاد، مدیر حوزه علمیه اصفهان با هدف گسترش و تعمیق علوم قرآنی در میان طلاب و آموزش قرآن با محوریت حفظ قرآن در سال 1389 راه اندازی گردید.

حجت االاسلام  نقدعلی ادامه داد: مدرسه علمیه تخصصی قرآن شهید طباطبایی نژاد  داراي دو بخش  اصلی است؛ نخست، دروس متداول حوزوي و دوم، حفظ و تفسیر کل قرآن. مدرسه علمیه تخصصی قرآن شهید طباطبایی نژاد  (ع) بطور کلی طرحی است  که با هدف حفظ و تفسیر کل قرآن کریم در کنار تحصیل دروس متداول حوزوی در مدت 3 سال تحصیلی در اصفهان  تاسیس شده است.

وی افزود: برای امکان انجام دو هدف مهم ( تحصیل دروس حوزوی و حفظ و تفسیر قرآن)، با هماهنگی و برنامه ریزی به عمل آمده با معاونت آموزش مرکز مدیریت، دروس حوزوی در 3 سال اجرای طرح با حجم کمتری ارائه می گردد، و در عوض برای هر سال تحصيلي، حفظ و تفسیر ثُلث قرآن آموزش داده مي شود.

استاد حوزه اصفهان ابراز کرد: در این طرح نیمی از وقت برای برنامه های درسی و نیمی از آن برای حفظ و تفسیر قرآن قرار داده شده است و موفقيت درسي و قرآنی هر دو از شروط اصلي ادامه تحصیل می باشند، در واقع مدرسه قرآن يك «طرح ويژه» است، و از اين رو تنها افراد مستعد، باانگيزه و كوشا امكان ورود به اين مدارس را دارند.

حجت الاسلام نقد علی یادآور شد: هدف ما تحصیل طلاب  داوطلب و علاقه مند در این مدرسه بدون هیچ محدویتی است، از این رو سعی کرده ایم دست طلاب را برای ورود کمی باز گذاریم؛ در همین راستا برنامه های جداگانه ای برای طلاب در سطوح مختلف داریم، بطوریکه طلاب پایه های تحصیلی دوم و سوم، آموزش های این مدرسه را  در طول 3 سال  می گذرانند؛ این دسته از طلاب لزوما می بایست پرونده ی تحصیلی شان را از مدرسه ی خود به مدرسه ی قرآن انتقال دهند.

وی اضافه کرد: طلاب پایه های تحصیلی سوم و بالاتر هم دروس حوزوی را با حجمی کمتر در مدارس خود می خوانند، و تنها در برنامه های قرآنی مدرسه شرکت می کنند.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی نژاد  بیان کرد: طلاب ورودی پایه اول  هم از سال اوّل طلبگی همچون دیگر طلاب وارد مدرسه قرآن می شوند و سال نخست طلبگی را طبق برنامه ی آموزشی حوزه به تحصیل دروس پایه ی یک مشغول می شوند، در این مقطع، علاوه بر دروس حوزوی، برنامه های قرآنی نیز با هدف آماده سازی طلاب در رشته های تجوید و ترتیل خوانی قرآن، ترجمه و مفاهیم قرآن و حفظ دنبال می شود و پس از آن طلاب از پایه ی دوم همانند دسته اول، وارد طرح حفظ سه ساله می شوند.

وی توضیح داد: طلاب برای ورود به این مدرسه، باید دارای چند شرط  از جمله، وضعیت تحصیلی خوب و ممتاز، تسلط بر تجوید مقدماتی، آشنايي با ترجمه و مفاهيم قرآن در حد عمومي، و حفظ حداقل نیم جزء از قرآن كريم و  قبولی در مصاحبه ی ورودی و دوره ی آزمایشی باشند.

حجت الاسلام نقد علی با تاکید براینکه مدرسه علمیه  شهید طباطبایی نژاد تنها مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن در کشور هفتمین سال از فعالیت خود را پشت سرمی گذارد  گفت: اکنون حدود 180طلبه در این حوزه مشغول تحصیل هستند و تاکنون قریب به  هزا رو 100نفر در دوره های آموزشی این حوزه ثبت نام کرده اند وحدود 300حافظ اجزاو70حافظ کل از این حوزه فارغ التحفیظ شده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha