سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، با بیان این که وجود پیامبر(ص) مایه وحدت جهان اسلام است، گفت: ما با هرگونه جنگ و نزاع مذهبی مخالف بوده و آن را خلاف مظاهر بشریت و اصول دینی خود می دانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرمان، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز، در آیین اختتامیه دومین کنگره بین المللی پیامبر اعظم(ص) که با حضور مسئولان استانی، فرهیختگان، دانش پژوهان، علما، روحانیون و نمایندگانی از اهل سنت و اقلیت های مذهبی و به میزبانی شهرستان کرمان برگزار شد، گفت: نگاه به شخصیت ممتاز پیامبر(ص)، هم افزایی و هم گرایی دینی و وضعیت امروز شرق و جهان اسلام، از نکاتی است که برای شناخت اهداف رسالت و بعثت پیامبر اسلام(ص) باید به آن توجه کرد.

وی اظهار داشت: وجود خداوند، این عالم را خلق کرد و جلوه و اسما خداوند در تمام جهان رخ نموده  و از این رو باید گفت که جهان، نمایشگاهی از تجلیات خداوند است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که، همانطور که هر معمار و هنرمند، آثارش در یک سطح و درجه نیستند و در میان این آثار گاهی بیشترین هنر در یک اثر خاص متجلی می شود، گفت: خلقت خداوند هم دارای مراتب و درجات متفاوت است که حد اعلای آن، وجود پیامبر(ص) می باشد.

وی با تأکید بر این که قدرت خداوند در خلقت انبیاء، به طور خاص تجلی کرده، افزود: خلقت قرآن و وجود پیامبر(ص)، تجلی متفاوتی از خلقت خداوند است، چرا که خداوند با همه اسماء و صفات در آن ها متجلی شده است.

آیت الله اعرافی با بیان این که ما در برابر همه کتب آسمانی تواضع کرده، حقیقت آنها را می ستاییم و آن را ودیعه خداوند می دانیم، گفت: در میان این آثار، قرآن بر دیگر کتب آسمانی سایه افکنده و خالق عالم با همه صفات در این کتاب متجلی شده است.

وی قرآن و پیامبر(ص) را دو نسخه منطبق بر هم دانست و با بیان این که مبعث یعنی تلاقی این دو تابلوی متفاوت از خلقت الهی، ادامه داد: مبعث، نقطه اتصال این دو جلوه زیبای خلقت الهی است و زبان و کلمات، تاب گنجاندن مفاهیم بلند و حقایق قرآن در این زمینه را ندارد.

رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیة با اشاره به اینکه اسلام در قالب زبان عربی نازل شد، خاطر نشان کرد: تنها چند زبان توانست این مفاهیم بلند قرآن را در خود بگنجاند که زبان فارسی در صدر این زبان ها بود.

آیت الله اعرافی با اشاره به ویژگی های برجسته شخصیت خاتم الانبیاء(ص)، اظهار داشت: امروز پیرامون شخصیتی سخن می گوییم که جلوه گاه صفات خدا بوده و هر انسان منصفی در برابر این ویژگی ها سر تعظیم فرود می آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در یک جامعه سطح پایین، بنیان یک تمدن بزرگ را بنا نهادند، گفت: امروز وجود پیامبر(ص) مایه وحدت جهان اسلام است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه گفت وگوی ادیان و اتحاد مذاهب اسلامی از یک روح ناشی می شود، تصریح کرد: ما با هیچ جنگ دینی و نزاع مذهبی در هیچ جای دنیا موافق نبوده و آن را خلاف مظاهر بشریت و اصول دینی خود می دانیم.

وی افزود: بر اساس مکتب ارائه شده از سوی پیامبر(ص) و آموزه های مترقی دین اسلام، ما مسلمانان در هرجای دنیا و از هر دین و مذهبی، انسان مظلومی را ببینیم، با او احساس هم دردی کرده و از او حمایت می کنیم.

آیت الله اعرافی هر گونه جنگ های دینی و مذهبی را بر خلاف منطق اسلام و گفتمان اسلامی برشمرد و گفت: در خصوص مذاهب اسلامی دو رویکرد متفاوت وجود دارد؛ دیدگاه اول جنگ، تکفیر و نزاع بوده و دیدگاه دیگر تقریب و تعامل مذهبی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: تندروهایی در شیعه و سنی وجود دارند که از دیدگاه اول حمایت کرده و به دنبال ایجاد تنش، درگیری و نزاع هستند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه در تقریب و تعامل ادیان و مذاهب نیز چند تئوری وجود دارد، اظهار داشت: در تئوری اول، عده ای به دنبال ادغام ادیان و مذاهب بوده تا دین واحدی به دست آورند که ما با آن مخالفیم، زیرا هم از نظر فلسفی امکان پذیر نیست و هم با واقعیت های خارجی سازگار نبوده و تحقق ناپذیر است.

آیت الله اعرافی، در ادامه سخنان خود، تئوری دوم را دینداری بدون ادیان خاص که امروز در غرب هم مطرح شده است برشمرد و افزود: در این دیدگاه، باید تمایزات مذاهب را کنار بگذاریم و فقط به مشترکات مذاهب توجه داشته باشیم که این ایده هم امکان ناپذیر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تئوری سوم را تکثرگرایی دانست و گفت: اعتقاد به اینکه همه ادیان و مذاهب حق است  از نظر فلسفی غیر قابل قبول بوده، چرا که نمی توان تمام دیدگاه ها را حق و درست دانست.

رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیة با اشاره به تئوری چهارم که ما مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) به آن معتقد بوده و در شرایط کنونی جامعه به آن پایبندیم گفت:  در این تئوری، مشترکات همه ادیان را مهم می دانیم و به آن ارج می نهیم.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این ایده و دیدگاه، نباید بگوییم همه به جز ما، همه کافر و مستحق مرگ هستند؛ باید شمشیر کشتار را به روی هم نکشیم، و نگوییم همه به جز ما جهنم می روند، اما در مفترقات بحث و گفتگو کنیم.

آیت الله اعرافی در بیان محور سوم سخنان خود نیز گفت: بیش از یک چهارم کشورهای جهان، اکثریت مسلمان داشته و همچنین اقلیت مسلمان، امروز در بیشتر کشورها وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه، ضریب هوشی مسلمانان و وجود استعداد ها و ظرفیت های علمی، ذخایر فکری و سابقه تمدنی جهان اسلام را سرمایه مسلمانان دانست و گفت: برخی معتقدند که جمعیت مسلمانان تا سال 2070 به اکثریت جمعیت جهان میرسد.

مدیر حوزه های علمیه کشور، در ادامه سخنان خود، ایستادگی در برابر ظالمان و در برابر کسانی که سرمایه ها و ذخایر مسلمانان را به غارت می برند، بسیار با اهمیت بر شمرد و گفت: امروز در میان پیروان اسلام ناب، مقاومتی شکل گرفته که اسرایل را به زمین میزند، و این در حالی است که بسیاری از کشورهای استکباری تلاش میکنند تا اسرائیل حفظ شود.

وی با بیان اینکه اگر امت اسلام یک بازار علم مشترک ایجاد کنند، می توانند انقلاب علمی را در دنیا به وجود آورند، گفت: رشد علمی ما بالا بوده و از ظرفیت علمی و دانشگاهی و حوزوی بالایی برخورداریم و از این رو باید بگوییم که افتخارات غیر قابل انکاری داریم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه باید در عالم و جهان امروز، پرچم دار حرف نو باشیم نه اینکه به عنوان شیعه و سنی و جناح های مختلف به جان هم بیافتیم، گفت: پیام مبعث رسول الله(ص) این است که می شود قله های علمی را فتح کرد و یک سر سوزن از آرمان های انقلابی نیز کوتاه نیامد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha