جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عکس

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی گفت: در جامعه امروزی صبر در برخی خانواده کمرنگ است، به طوری که اگر کارها را به خدا واگذار کنند و توکل را فراموش نکنند حل بسیاری از مشکلات خانوادگی آسان می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی در جمع کتابداران مدارس علمیه خواهران یزد با توصیه به بهره مندی از فیوضات ماه رجب و ذکر برخی فضایل آن اظهار کرد: قرآن به عنوان مهم ترین کتاب مسلمانان دارای سرچشمه بهترین مباحث عرفان اسلامی است که می توان از آن بهره مند شد.

وی افزود: در کتاب بحار، تحف العقول  و کافی به نقل از امام علی و امام رضا(علیهما السلام) نقل می شود که عرفان چهار مرحله  و ایمان چهار رکن دارد که این ارکان از مراحل عرفان به شمار می رود.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد تصریح کرد: در گام نخست عرفان، انسان وقتی عبد شد کارهایش را چه در امور دنیایی و...با توکل به خدا انجام می دهد. در این مرحله انسان نگاهش به خدا و مطمئن است که خداوند امورش را بر اساس مصلحت حل و فصل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی، گام دوم عرفان را بعد از طی مرحله اول، راضی شدن به قضای الهی و عدم توجه به خود معرفی کرد و افزود: در رضای الهی خیلی از مشکلات ما حل می شود و آن چیزی که خدا برای ما خواسته و مقدر کرده همان را می پذیریم که در این باره و امام باقر (ع)می فرمایند: « ما راضی به رضای خدا هستیم و هرچه خدا بخواهد ما آن را می پذیریم».

وی در خصوص گام سوم عرفان گفت: گام سوم تسلیم خدا شدن است که در این جا خودش در ظاهر مطرح نیست و خدا در این جا مطرح است و هرچند ظاهر قضیه در این جا خداوند مطرح است، ولی از نظر درونی خود نیز مطرح می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد، گام چهارم عرفان را «مقام تفویض» برشمرد و افزود: در این مرحله فقط خدا مطرح می شود و اراده انسان در این جا کاره ای نیست و فقط خداست یعنی واگذاری کارها به خدا که حضرت موسی(ع) در برابر قوم فرعونیان به خدا پناه برد و گفت « و افوض امری الی الله» . در مورد مقام قضای الهی نیز داستان حضرت ابراهیم(ع) و نجات از آتش مطرح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی بیان کرد: در جامعه امروزی صبر در برخی خانواده کمرنگ است، به طوری که اگر کارها را به خدا واگذار کنند و توکل را فراموش نکنند حل بسیاری از مشکلات خانوادگی آسان می شود.

وی تصریح کرد: آمار طلاق در خانواده ها به علت نداشتن صبر و تحمل و عدم توکل به خداوند زیاد شده و اگر کمی بیندیشیم که برای امتحان به این دنیا آمده ایم، آن وقت در زندگی در مسیر زندگی موفقیت قرار می گیریم.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد اظهار کرد: در شب "لیلة المبیت" که حضرت علی(ع) برای نجات پیامبر(ص) در بستر ایشان خوابید؛ تنها  به دنبال نجات جان پیامبر بود و سخنی از حفظ جان خودش نکرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد تأکید کرد: انسان ها اگر خود را نبینند و منافع خود را به خدا واگذار کنند و از اهداف امام زمان(عج) پیروی کنند، به پیروزی می رسند.

وی در پایان با یادآوری در پیش بودن انتخابات اذعان کرد: ما باید منویات رهبر انقلاب را در زندگی به کار بندیم و مصالح نظام و کشور را ببینیم و با بصیرت در انتخابات گام برداریم.

برپایه این گزارش، درادامه این نشست یکی از اساتید حوزه با حضور در جمع کتابداران، به تشریح نرم افزار ویژه کتابخانه های مدارس علمیه پرداخت و به سئوالات طلاب پاسخ داد و در پایان نیز به کتابداران برتر مدارس علمیه استان لوح تقدیر و جوایزی اهدا شد.

 

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha