شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در حرم امام رضا(ع) با بیان اینکه درک عطوفت پیامبر(ص) زمینه ساز معرفت‌الله است، گفت: خاطرات شهدا واسطه ای برای بالا بردن معرفت ما نسبت به اهل بیت(ع) هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با بیان اینکه لازمه شناخت خداوند درک محبت اولیاء الله است، اظهار داشت: انسان موجودی زمینی است که با دیدن چیزهای قابل محسوس و لمس شروع می کند تا به درک مفاهیم انتزاعی برسد، به طور کلی انسان دوستدار این است که تجربه کرده و بعد به معانی و مفاهیم عمیق دست پیدا کند.
 
وی تصریح کرد: برای اینکه انسان بتواند کلیات را درک کند نیازمند رشد است یعنی از درک جزئیات به درک مفاهیم کلی می رسد به همین علت در روانشناسی تعلیم و تربیت هم این موضوع مطرح می‌شود که انسان از ابتدا کُل را نمی شناسد تنها درک جزئی برایش میسر است.
 
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: فرآیند تعلیم و تربیت به گونه ای است که آدمی از محسوسات به سمت معقولات حرکت می‌کند یعنی باید از چیزهای ملموس شروع کند تا به چیزهایی که معقول که نیازمند تفکر است، دست پیدا کند.
 
وی با طرح این سؤال که برای درک و معرفت خدای متعال یا حتی تجربه یک احساس معنوی عمیق از کجا باید آغاز کرد، افزود: مسیر طبیعی رسیدن به درجات عالی معرفت شناخت آدم‌های خوب و اولیای خدا است و فقط کسانی که در زندگی موفق به درک انسانی فوق‌العاده مهربان می شوند، می‌توانند اوج مهربانی و محبت خدا را بفهمند و حتی امکان دارد که شنیدن هم نتیجه بخش نباشد.
 
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نقش اولیای خدا گرفتن دست ما و راهنمایی به خدای متعال است، کسانی که موفق به شناخت انسانی با سعه صدر و بزرگوار شوند و مهربانی او را در کوران حوادث ببیند، درکی بهتر از دیگران نسبت به مهربانی خدای متعال پیدا کنند.
 
خاطرات شهدا؛ واسطه ای برای معرفت ما به اهل بیت(ع)
 
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان عنوان کرد: خاطرات شهدا واسطه ای برای بالا بردن معرفت ما نسبت به اهل بیت(ع) هستند که از این طریق به معرفت الله می رسیم.
 
وی با بیان اینکه خداوند برای معرفی خود برای ما پیامبرانی فرستاده است، کسانی که بهترین بندگان هستند، عنوان کرد: هدف از مبعوث شدن پیامبر(ص) صرفا رساندن پیغام الهی به ما نبوده است، بلکه عظمت روحی و شخصیت ایشان که خدای متعال در آیات مختلف به آن اشاره دارد، برای این است که نسبت به خدای خود معرفت پیدا کنیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه با دیدن مهربانی اولیاء خدا باید به محبت خدا منتقل شویم، خاطرنشان کرد: وقتی مردم شدت مهربانی پیغمبر(ص) را در می یابند، با تأمل و تفکر به شناخت و درک محبت الهی می رسند.
 
وی مطرح کرد: رسول اکرم(ص) در مناجاتی به خدای متعال عرضه داشتند که امت مرا در روز قیامت علنی محاسبه نکن تا آبرویشان حفظ شود، محاسبه و رسیدگی پرونده اعمال آنها بین خودم و خودت باشد که خدای متعال وقتی رأفت رسول خدا را می‌بینند به ایشان می فرمایند یا حبیبی من نسبت به بندگانم مهربان‌‌تر از  توهستم طوری آنها محاسبه می کنم که حتی خود تو هم از آلودگی‌های آنها مطلع نشوی.
 
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه شیطان مانع رسیدن ما به محبت اهل بیت(ع) می شود و او حضرت آدم را از بهشت بیرون کرد چه برسد ما که در دنیایی پر از آشوب و بدبختی هستیم، گفت: در واقع، حتی اگر در بهشت هم بودیم، شیطان می دانست چگونه ما را از محبت اهل بیت(ع) دور سازد، بنابراین باید مقاومت کنیم تا خود را سالم نگه داریم.
 
وی افزود: توجه و تفکر به نشانه ها و آیات الهی سبب می شود اهل بیت(ع)  را بشناسیم و مهربانی آنها را درک کنیم که این امر زمینه‌ساز رسیدن به مهربانی خدای متعال است.
 
انتهای پیام/ت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha