پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تازه های نشر

حوزه/ دویست و سی امین شماره از ماهنامه علمی –ترویجی "معرفت"، ویژه دین شناسی از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) روانه بازار نشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، ماهنامه معرفت حاصل تلاش‌هاي علمي استادان، دانش‌پژوهان و محققان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و ديگر انديشمندان اهل‌قلم از عرصه علم و فرهنگ در حوزه و دانشگاه است و اينك پس از بيست و پنج سال تلاش مستمر، افتخار دارد تا  شـماره جدید خـود را به اهل معرفت تقديم كند. اين نشريه، كه تجلي فعاليت‌ها و آثار علمي فرهنگي مؤسسه آموزشي و ‌پژوهشي امام خميني(ره) است،‌ تحت اشراف و نظارت آيت‌الله مصباح ،گام به عرصه فعاليت نهاده و اكنون جايگاه بايسته خود را در مراكز علمي ـ دانشگاهي يافته و به سبب تنوع مطالب، مخاطباني با علايق و گرايش‌ها و مطالبات گوناگون دارد.

 این ماهنامه دربردارنده مقالاتی تحت عنوان زیر می باشد:

شيعيان واقعى و مشاهده فراسوى دنيا، نوشته آيت اللّه محمدتقى مصباح؛ حقانيت اديان و مسئله نجات از ديدگاه علامه طباطبائى، نوشته  سيداحمد طباطبائى ستوده؛  درنگى در تفسير آيات بيانگر رابطه تصديقى قرآن با كتاب هاى آسمانى پيشين، نوشته غلام على عزيزى كيا؛ بررسى تطبيقى حقيقت مرگ در دين زرتشت و اسلام با تأكيد بر اوستا و قرآن ، نوشته  سيدمحمد حاجتى شوركى ـ محمد جعفرى ؛بررسى آموزه «گناه ذاتى» از منظر كتاب مقدس، نوشته سيد مصطفى حسينى؛ كليساى ارتدوكس قبطى و قرائت اوليه از مسيحيت ، نوشته  سيدمحمدحسن صالح ؛جستارى در زبان دين، نوشته سيداكبر حسينى قلعه بهمن؛ريشه هاى تاريخى و علل اسلام هراسى معاصر، نوشته  عباس عيسى زاده، سيدحسين شرف الدين و سيدحسين اخوان علوى.

در مقاله بررسى آموزه «گناه ذاتى» از منظر كتاب مقدس ، نوشته  سيدمصطفى حسينى آمده است: آموزه «گناه ذاتى» يكى از مهم ترين باورهاى مسيحيان است و نقش آن در مسيحيت كنونى، اساسى و بنيادى است. متن كتاب مقدس به عنوان يكى از دلايل و مستنداتِ مهم اين آموزه محسوب شده است. بنابراين، بررسى اين آموزه از منظر كتاب مقدس، امرى ضرورى و مهم تلقى مى شود. در ميان متن هاى كتاب مقدس، كه در تأييد آموزه «گناه ذاتى» استفاده شده، عبارت 5:12 «رساله به روميان» جايگاه مهمى دارد و مطمح نظر بسيارى از متألهان مسيحى قرار گرفته است. در بررسى انجام گرفته، مشخص شد علاوه بر پاسخ هايى كه به اين متون داده شده، تفاسير ديگرى نيز از اين متن هاى كتاب مقدس وجود دارد كه بر آموزه «گناه ذاتى» منطبق نمى گردد. از سوى ديگر، مى توان به عباراتى از كتاب مقدس اشاره كرد كه با اين آموزه همنوا نيستند. در اين نوشتار، تلاش شده است تا هر دو دسته از متون (متونى كه در حمايت اين آموزه وجود دارد و متونى كه با آن ناسازگار است) بررسى شود.

علاقمندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مراجعه کرده و یا با تلفن: 32113474-025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha