پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/ پژوهشگر قرآنی بر لزوم تبیین گفتمان اصلی انقلاب اسلامی به شکل روشمند تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، یاسین توکلی، در دهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی با موضوع «قرآن و فرهنگ انقلاب» در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم، با ارایه مقاله خود با عنوان « تبیین مبانی انقلاب اسلامی ایران و ارایه مدل مفهومی آن از منظر آموزههای قرآن کریم » در همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: انگیزه اصلی تولید این مقاله آن است که گفتمان انقلاب اسلامی که با برخی کارها کمرنگ شده است باید مورد تبیین دقیق قرآنی و دینی قرار گیرد.

وی افزود: مبانی انقلاب اسلامی دارای گزارههای حیاتی و اصلی هستند که ریشهای و مبنایی می باشند، ولی اصول راهنمایی کننده مبانی با اصول متفاوت است؛ در این مقاله تلاش شده است که این مبانی را از قرآن استخراج کنیم و در کنار استخراج مبانی به یک مدل و نظریه از مبانی قرآنی انقلاب اسلامی برسیم.

توکلی اظهارکرد: انقلاب اسلامی بر اساس آموزههای دینی و اسلام ناب محمدی(ص) و بر باورهای ایمانی مردم و نظام معیار اسلامی تکیه دارد؛ مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) در سال 57 نظامی را در جامعهای پی ریزی کردند که دین درآن افول کرده بود و در دورهای که سکولاریسم احاطه داشت، این انقلاب را به منصه ظهور رساندند.

وی گفت: انقلاب اسلامی انقلابی بر خلاف تبیینهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مبنی بر آموزههای انقلابی و دینی و فرهنگی است؛ انقلاب اسلامی زیربنای فعالیت خود را در عنصر دین قرارداده است؛ مبانی انقلاب اسلامی و ارایه یک مدل مفهومی در این مقاله انجام شده است.

توکلی بیان کرد: یافتههای تحقیق نشان میدهد که مبانی اعتقادی مضمون فراگیر است و ایمان به خدا به معنی حاکمیت اراده الهی و تحقق نصرت الهی است؛ این انقلاب با وجود یک رهبر الهی و ایمانی شکل گرفت که مبانی به نام ولایت فقیه را شکل دهد؛ این رهبر دارای خصوصیاتی چون، فقاهت، ایمان به خدا، تدبیر، مردمی بودن، عالم بودن، صبور بودن و...است.

وی گفت: ایمان به سنتهای الهی و ایمانی به تعیین سرنوشت از جمله محورهای گفتمانی انقلاب اسلامی است؛ در ارایه این مساله باید به مستندات حاکمیت اراده الهی در قرآن کریم نیز توجه کنیم.

پژوهشگر قرآنی اظهارکرد: مبانی فرهنگی سیاسی از سه مضمون علم و معرفت، عدالت اجتماعی و عدالت فردی، سرمایه اجتماعی که بزرگترین سرمایه انقلاب اسلامی است و شامل عناصری چون اخلاص و اعتماد و ایثار مردم بود، تشکیل شده است.

توکلی اظهارکرد: مبانی سیاسی شامل مردم سالاری دینی وحدت و استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و مبارزه با سلطه پذیری و مبارزه با سلطه گری است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha