سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
بعثت و غدیر

حوزه/ حجت‌الاسلام ارکیان با بیان این که توحید و اجتناب از طاغوت، از اهداف بزرگ بعثت است. گفت: راه و روش علماء، استمرار حرکت در مسیر انبیاء و ائمه(ع) است، یعنی هدایت مردم به سوی انسانیت و اخلاق.

حجت‌الاسلام سیدعطاءالله ارکیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک سالروز بعثت حضرت محمد(ص)، به ویژگی‌های وجود مقدس پیامبر(ص) در رسیدن به مقام نبوت اشاره کرد، و اظهار داشت: بعثت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) حادثه‌ای سترگ و بزرگ در سرنوشت هدایت بشری بود و عظمت این امر سبب ‌شد که خداوند متعال به عنوان مقدمه این امر بزرگ، تربیت و پرورش آن حضرت را به عهده گرفته و ایشان را برای آینده دشواری که در پیش رو داشتند، آماده سازد.

معاون آموزش مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران ادامه داد: به دنبال همین تربیت الهی بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در سال‌های قبل از بعثت نیز حالات فوق العاده معنوی و مشاهدات روحانی داشته‌اند و نتیجتاً ایشان تمام این دوران را با پاکی و طهارت و معنویت سپری کردند. حضرت علی(علیه‌السلام) در این باره می‌فرمایند «خداوند بزرگترین فرشته خود را از خردسالی پیامبر، همدم و همراه ایشان ساخت. این فرشته در تمام لحظات شبانه روز با آن حضرت همراه بود و او را به راه‌های بزرگواری و اخلاق پسندیده و شایسته رهبری می‌کرد و از کارهای دون، بازمیداشت».

وی افزود: انسانی که قرار است رسول الهی باشد، باید که تمام صفات جمیله و فضائل را داشته باشد و از تمام رذائل پاک باشد. و به اعتقاد شیعه، نبی حتی می‌بایست از برخی بیماری‌ها نظیر جذام، پیسی، نقص اعضا و نقص ظاهری مبری باشد. روی این حساب، پیامبر از نسلی پاک و طاهر بوده، و از هر گونه گناه، خطا و سهوی به دور بودند. و تمامی کمالات را از کودکی و خردسالی دارا بوده و ایشان را امین می‌خواندند.

استاد حوزه علمیه تهران یادآور شد: صحبت کردن از فضائل و خصوصیات حضرت مصطفی(ص)، از عهده ما برنمی‌آید. امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) مکارم و کرامات آن حضرت را نقل کرده‌اند. نهج البلاغه و کلمات ائمه(علیهم‌السلام) آکنده از بیان بزرگی و کرامت آن حضرت است. برخی از مقامات عرفانی تنها و تنها مختص آن جناب است که به خاطر همین اختصاص، به حقیقت محمدیه معروف است. البته از نظر کلامی و اخلاقی نیز می‌توان لزوم کمال نبی را اثبات کرد ولی نگاه اجمالی به کتاب سنن النبی از علامه طباطبایی، و تاریخ اسلام خصوصیات آن حضرت را روشن خواهد کرد.

حجت‌الاسلام ارکیان به اشاره به اهداف بعثت پیامبر(ص)، تصریح کرد: خداوند، اهداف بلند و فایده‌های بی‌شماری را در ارسال پیام آوران، برای شکوفا کردن بنیه علمی و عملی انسان در نظر گرفته است تا آنان را به «ملاقات خدا» یعنی بالاترین مقام ممکن، ارتقا بخشد.

وی افزود: توحید و اجتناب از طاغوت، از اهداف بزرگ بعثت است. توحید، طاغوت ستیز است. و طاغوت ستیزی پایه و رکن رکین تمدن اسلامی است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حکمت آموزی هم از دیگر اهداف بعثت است. چنان که قرآن از زبان حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) می‌فرماید «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِک وَیعَلِّمُهُمْ الْکتَابَ وَالْحِکمَةَ وَیزَکیهِم».

این پژوهشگر حوزوی عنوان داشت: اقامه عدل و قسط، نجات انسان از تاریکی و ظلمت، تعالی اخلاق و قضاوت بین مردم، از دیگر اهداف، فلسفه و برکات بعثت است که توضیحش در این مجال و مقال نمی‌گنجد. به عنوان مثال، در شبه جزیره‌ای که تنها هفده نفر باسواد داشت آن هم در حد خواندن و نوشتن، بعثت تمدنی را پایه ریزی می‌کند که ابوریحان‌ها، ابن سیناها، فارابی‌ها و فقها و علما را  ثمر می‌دهد. و این‌ها همگی از برکات توحید و مبعث است. تمدن اسلامی جهت شکوفایی لابد و بایست که به تعالیم اصیل اسلامی باز گردد.

حجت‌الاسلام ارکیان  با اشاره به رسالت طلاب حوزه علمیه به عنوان ادامه دهندگان رسالت پیامبر(ص)، گفت: در همین زمینه احادیثی از اهل بیت(علیهم‌السلام) رسیده که خیلی تکان دهنده است و ما را متوجه مسئولیت سنگین رسالت تبلیغ دین می‌کند. در این احادیث از علما با عنوان «الکافل لأیتام آل محمد» یاد می‌کند. به معنی واقعی کلمه، احادیث سنگینی هستند.

وی در پایان افزود: راه و روش علماء استمرار حرکت در مسیر حرکت انبیاء وائمه(ع) است. یعنی رهبری مردم به سوی انسانیت و اخلاق. رهبری بدین معناست که خود، پیش قراول این مسیر باشیم. این از نظر تهذیبی که بعد مهم این راه است. اما بُعد عملی که می‌بایست طلاب با تلاش و کوشش، اسلام را بیاموزند و به مبانی و مبادی دین کاملاً واقف باشند تا به مردم یاد دهند. و خود ائمه(علیهم‌السلام) هم ما را به علماء ارجاع داده‌اند. امید که این امانت را تقدیم صاحب اصلی این دین بنمائیم.

42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha