جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
افتتاح استادسرای بردسکن

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه اگر حرکت تحولی نداشته باشیم با جامعه و عرصه بین الملل همراه نخواهیم بود، گفت: با این حالت، حوزه علمیه نخواهد توانست در مقابل و نسبت به این همه خصومت از طرف دشمنان و سؤالاتی که از سوی مردم وجود دارد، پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در آیین افتتاحیه مجموعه فرهنگی قرآنی و استادسرای مدرسه علمیه حضرت امام صادق(ع) بردسکن با اشاره به آیه ۲ سوره جمعه «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ»، به توضیح این آیه پرداخت و ابراز کرد: از انجا که بعثت نوعی تحول و دگرگونی به حساب می آید، وجود مقدس پیامبر(ص) قبل از اینکه جامعه را دگرگون کند، در درون خود تحول ایجاد می کند و این یک درس برای ماست.

وی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد بعثت، حرکت، شور و رستاخیز در جامعه شکل داده و با عملیاتی کردن آن، حاکمیت توحید را محقق سازد، باید خودش متحول شود، اظهار کرد: این امر درس بسیار بزرگی برای طلاب علوم دینی است یعنی برای ایجاد تحول در جامعه باید از خودمان شروع کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه اگر حرکت تحولی نداشته باشیم با جامعه و عرصه بین الملل همراه نخواهیم بود، گفت: با این حالت، حوزه علمیه نخواهد توانست در مقابل و نسبت به این همه خصومت از طرف دشمنان و سؤالاتی که از سوی مردم وجود دارد، پاسخگو باشد.

وی با بیان مجدد این امر که خودمان باید پیام آور تحول شویم تا بتوانیم به ابلاغ پیام بپردازیم، افزود: کسی جز حوزه علمیه در بعد آموزش، پژوهش، تبلیغ، معنویت، پاسخ به شبهات و جریان هایی که بر ضد اسلام اصیل وجود دارد و از طرفی مطالبات فکری، اندیشه ای و اخلاقی دنیا که از بی عدالتی و ستم رنج می برد و پیام عدالت و ظلم ستیزی را شنیده و امیدوار شده است، پاسخگو نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه استعدادسنجی را امری مهم ارزیابی کرد و درباره اهمیت داشتن انگیزه، گفت: انگیزه فراتر از استعداد است، به عنوان مثال فتح الفتوح هایی که جوانان مومن و با انگیزه در دوران دفاع مقدس در مقابل دیدگان دنیا قرار دادند، به علت داشتن انگیزه بوده است.

وی با بیان اینکه بعثت، حرکتی معنوی، عدالت بخش و توحیدی را در جامعه ایجاد می کند، «انگیزه»، «اندیشه» و «اخلاق» را سه عامل مهم در این مسیر خواند و ابراز کرد: با هر سه ضلع این مثلث، جامعه حرکت الهی و توحیدی را آغاز و ماندگار می کند و برای همیشه تاریخ جاودانه می شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه پیامبر(ص) انسان ها را متحول و حرکتی نو ایجاد کرد، یادآور شد: در آغاز بعثت سخن از خواندن، تربیت و پرورش است و ایشان در برابر آن همه قدرت مادی، تکبر و خودخواهی، با این امر مقابله می کنند زیرا قدرت ها با آن در هم می شکند.

وی در ادامه مردمی بودن را با توجه به قسمتی از آیه ۲ سوره جمعه که می فرماید: «رَسولًا مِنهُم»، دارای اهمیت دانست و ابراز کرد: اخلاق لازمه مردمی بودن روحانیت است و رمز موفقیت عالمان دین از زمان غیبت کبری تا الان اخلاق و مردمی بودن می باشد که به صورت تمام قد ایستاده و در مسیر دین حرکت کردند و حتی به شهادت رسیدند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه امروز اسلام ناب حرف اول در میدان آگاهی، عدالت طلبی، حق طلبی و بصیرت را می زند، با اشاره به آیه «وَ اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم»، اظهار کرد: کاربرد اخلاق در حد و اندازه تاثیر قرآن است که الگوی عملی و رفتاری پیامبر(ص) می باشد.

گفتنی است، ساختمان مجموعه فرهنگی قرآنی و استادسرای مدرسه علمیه حضرت امام صادق(ع) بردسکن در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع با هزار و صد متر زیربنا، با حضور مسئولان حوزوی و شهرستان بردسکن ظهر امروز توسط آیت مدیر حوزه علمیه خراسان افتتاح شد.
انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha