جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله صافی

حوزه / بعثت حضرت ختمی مرتبت خاتم ‏الأنبياء محمّد مصطفى‏ صلّى الله عليه و آله از افعال پر بركت الهى است كه حتّی با نعمت هستى و وجود، همطرازی می‌کند، و نعمتی از آنها بالاتر نيست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در یادداشتی به مناسبت عید بزرگ مبعث رسالت خاتم ‏الأنبياء را  بزرگ‏ترين رويداد تاريخ و واقعه‏اى  دانستند كه تمام حوادث و وقایع مهمّ تاريخى را تحت‏الشّعاع خود قرار داده، و بشريّت را به تمامی مفاهيم ارزنده و عالى انسانى راهبرى نمود:

متن یادداشت این مرجع تقلید به این شرح است ؛

روز بزرگ گر چه جهان كم نديده است******روزى چو روز حضرت خاتم نديده است

بسيار اتّفاق عظيم اوفتاده است ******كامثالِ آن گذشتِ زمان كم نديده است

ليكن جهانِ حادثه امرى عظيم‏تر******از بعثت رسول معظّم نديده است

تكانى كه جهان از رسالت آن حضرت خورد، و نهضت و جنبش و حرکتی كه در روح و انديشه انسان‌ها پديد آورد، از هيچ حادثه ديگرى پديد نيامد.

راستى اگر پیامبر اعظم حضرت محمّد بن عبد الله صلى الله عليه و آله بر انگيخته نشده بود، و اگر رسالت اسلام به كمك انسان‌هاى محروم از علم، بيمار، ستمكش از ستم ظالمان، بشر مستضعف، استثمارزده، و خفته نيامده بود، و دنيای بشریت به همان سير قهقرايى دوران جاهليّت به عقب بر مى‏گشت، از بشريّت و انسانیّت چه باقى مى‏ماند؟ آیا غیر از دنيای محروميّت‌ها و ستم‌ها و بيماري‌ها و استبدادها و خوشگذرانی‌هاى زورمداران درنده‏خوى بى‏رحم چیزی باقی مانده بود؟! دنيا مى‏ماند، و طاغوت‌هاى جبّار. دنيا مى‏ماند و ناامنى‏ها و هرج و مرج‏ها و قتل و غارت‏ها و زنده به گور كردن دختران و معاملات غيرانسانى با زنان.

نه نور آزادى مى‏تابيد، و نه بانگ آزادى بلند مى‏شد. نه خورشيد دانش، دنيا را روشن مى‏ساخت، و نه ارزش‌ها و فضائل انسانى معلوم مى‏شد. نه انسان‌ها با هم در حقوق برابر مى‏گشتند، و نه بانوان از انواع بدبختى‏ها نجات مى‏يافتند.

كيست كه اطّلاع مختصرى از تاريخ دنيا داشته باشد، و در عين حال در اينكه تمام بركات موجود حاصل صداى آزادي‌بخش توحيد اسلام و اعلانات قرآن مجيد است شك نمايد؟

چهارده قرن از واقعه عظیم بعثت می‌گذرد، و هر چه گذشتِ زمان بيشتر می‌شود، و انديشه بشر تواناتر گشته، اهميّت اين واقعه بزرگ آشكارتر شده است.

قرن‌ها و قرن‌ها، و ادوار تاريخ و اعصار هرچه بيشتر مى‏گذرد، بشر بر ارزش و اهميّت رسالت پیامبر اسلام، و اهمیت آن روز بزرگ آگاه‏تر مى‏شود. چه نيكو سروده است آن مرد مادّى «شبلى شميّل»، در قصيده‏اى كه در مدح آن حضرت سروده است:

من دونه الأبطال في كلّ الورى

من حاضر أو غائب أو آت

آرى، حقيقت همين است كه در ميان قهرمانان بزرگ تاريخ، آن‌كسی که به حقّ، در همه فضيلت‌ها و ارزش‌هاى اسلامى قهرمان است حضرت محمّد صلی الله علیه و آله است، و آن‌كه در بين صاحبان رسالات آسمانى، ممتازتر و عاليقدرتر است، و يا به قول «توماس كارلايل» قهرمان در صورتِ پيغمبر است، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله است. همچنین مسيحى منصف و دانشمند ديگرى ضمن قصيده‏اى در مدح آن حضرت، گفته است:

مرحى لأمّى يعلم سفره

بنغاء يثرب حكمة و بيانا

إنّي مسيحي أجلّ محمّداً

و أراه في سفر العلى عنوانا

جورج برنارد شاو بنابر آنچه روزنامه الجمهوريه چاپ مصر در شماره 14 خود از او نقل كرده است، مى‏گويد: «واجب است محمّد نجات‏دهنده انسانيّت خوانده شود. من عقيده دارم اگر مردى مانند او رهبرى عالم جديد را عهده‏دار شود، در حلّ مشكلات و دشواريهاى كنونى به طورى كه تمام مردم عالم در سعادت و صلح و سازش زندگى كنند، پيروز و موفّق مى‏شود. محمّد كامل‏ترين افراد بشر است از گذشتگان و معاصران، و همانند او در آيندگان نيز تصوّر نمى‏شود».

و همو مى‏گويد: «بزرگ‏ترين و مهمّ‏ترين تعاليم يك مذهب، اصل كمك به بشر است كه او را به سوى زندگى بهتر سوق دهد. هر مذهبى كه داراى اين اصل و افكار نباشد بايد متروك شود».

وی دلايلى را كه اسلام و فقط اسلام مى‏تواند وسايل نيل بشر اين دوره را به مقصود اصلى فراهم سازد شرح مى‏دهد، و مى‏گويد: «اگر انسان همان انسانى است كه حقّاً بايستى مظهر خدا باشد، بايد از لحاظ مزبور تعاليم اسلامى را پيش روى خود قرار دهد ... اسلام هميشه به قدر كافى قوى بوده، و اساس و شالوده خود را حفظ نموده، و تا امروز نيز همين‏طور است و خواهد بود».

برنارد شاو اضافه مى‏كند: «هر قدر كه دنيا در ترقّى پيشرفت كند، و به هر اندازه كه بشر به ذروه حكمت و فلسفه ارتقا جويد، باز مذهب اسلام جلوتر است».

در پايان اين مقاله مفصّل آمده است: «برنارد شاو اذعان مى‏كند كه دنيا عموماً و انگلستان خصوصاً بايستى اسلام يا آيين و تعاليم شبيه به آن را براى نجات خود انتخاب كنند و خواهى نخواهى به آن بگروند». در ميان دانشمندان و علماى بيگانه امثال برنارد شاو بسيارند كه اين حقايق را، تحقيق و تصديق كرده‏اند.

در اينجا براي اينكه مقاله طولانی نشود سخن را كوتاه می‌كنيم، و از بيان ساير نواحی عظمت رسول گرامی اسلام و بزرگی روز تاریخی و عظیم بعثت صرف نظر می‌نماييم. اميد است در اوضاع و شرایط دنیای امروز، مسلمانان آگاه خصوص نسل جوان، رسالت اسلام را به مردم دنيا برسانند، و تمام نقاط را به انوار هدايت آن متّصل سازند، و اعصار طلايی و ارزشمند ايمان و عمل را متعهّدانه تجديد نمايند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha