جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ افتتاحیه نخستین مسابقات بین المللی طلاب جهان اسلام

حوزه/دست‌اندرکاران نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام با استفاده از امکانات محدود به شیوه مطلوب توانسته اند زمینه برگزاری مسابقات را فراهم کنند و به خوبی پاسخگوی نیاز شرکت کنندگان باشند و هزینه‌های اضافی و سنگین را حذف کرده‌اند که جای تقدیر دارد.

میکاییل گورل از قاریان ترکیه در حاشیه برگزاری نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام در گفت و گو با خبرگزاری«حوزه»،  با بیان اینکه سطح کیفی این مسابقات بسیار بالاست، اظهار کرد: حضور این حجم از قاریان و حافظان قرآن کریم از کشورهای مختلف جهان در این مسابقات قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: حضور طلاب کشورهای غیر اسلامی نشان می‌دهد که آموزه‌های اسلام به سراسر نقاط جهان منتقل شده است و به برکت آن بسیاری از قاریان و حافظان توانمند تربیت شده‌اند.

این قاری برجسته ترکیه‌ای با تاکید بر اینکه برخی از کشورهای آفریقایی از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخودار نیستند، عنوان کرد:‌ با وجود اینکه مردم این کشورها در شرایط فقر و تنگدستی در حال زندگی هستند، اما طلاب آنها در این مسابقات حضور یافته و این نشان می‌دهد که آنها برای قرآن کریم جایگاه متفاوتی قائل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام با استفاده از امکانات محدود به شیوه مطلوب توانسته اند زمینه برگزاری مسابقات را فراهم کنند و با وجود اینکه به خوبی پاشخگوی نیاز شرکت کنندگان بوده، اما هزینه‌های اضافی و سنگین را حذف کرده‌اند که جای تقدیر دارد.

گورل با اشاره به اینکه طلاب این مسابقات به عنوان سفیران اسلام در کشورهای مختلف حضور دارند، گفت: گردهم‌ آمدن این افراد در یک مجموعه سبب نزدیک شدن دل‌ها می‌شود چرا که طلاب برجسته جهان با حضور در این مجالس می‌توانند به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از وضعیت یکدیگر آگاه شوند.

وی با بیان اینکه مردم کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی باید با آموزه‌های قرآنی آشنا شوند، عنوان کرد:‌ طلاب در تحقق این هدف نقش مهمی را بر عهده دارند به همین علت نباید زمان را از دست داده و بلکه به صورت مستمر برای ترویج قرآن کریم تلاش کنند.

آیات قرآن می‌تواند عامل اتحاد مسلمانان باشد

محمدطاها شاعری از قاریان کشور هند نیز با بیان اینکه قرآن کریم راه روشنی برای امت اسلام است، اظهار کرد: مردم کشورهای مسلمان با تکیه بر این نعمت الهی می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گرفته و مقابل دشمنان خود متحد شوند.

وی با تاکید بر اینکه عمل به آموزه‌های قرآن کریم در مذاهب مختلف اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، اضافه کرد: آیات قرآن می‌تواند عامل اتحاد مسلمانان باشد به همین علت همگان باید نسبت به آیات این کتاب الهی نگاه ویژه داشته باشیم و برای تحقق خواسته‌های مورد نظر قرآن در جوامع اسلامی تلاش کنیم.

این قاری برجسته هندی خاطرنشان کرد: نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب جهان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران فرصتی برای آشنا شدن طلاب کشورهای مختلف با یکدیگر است به همین علت نباید این فرصت را از دست دهیم.

وی با اشاره به اینکه استمرار مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب جهان اسلام می‌تواند نتایج مثبت بسیاری را به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: به برکت عمل به آیات قرآن کریم جوامع اسلامی می‌توانند به پیشرفت برسند به همین علت موضوع عمل به آیات قرآن باید در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته تا در میان مردم مسلمان نهادینه شود.

شاعری با بیان اینکه قرآن کریم به عنوان معجزه حضرت محمد(ص) در جوامع مختلف اسلامی مورد احترام است، گفت: افراد طلبه‌ای که در کشورهای غیر اسلامی فعالیت دارند باید به این کتاب الهی توسل یافته و در راستای ترویج معارف دینی از این منبع هدایت استفاده کنند تا بتوانند به موفقیت برسند.

وی از قرآن کریم به عنوان عامل هدایت بشریت نام برد و ادامه داد: اگر مردم از آثار و برکات نهفته در این کتاب الهی آگاه شوند به سوی آموزه‌های قرآن گرایش یافته و در راستای ترویج آنها از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند.

آشنایی جامعه بشری با قرآن کریم از رسالت‌های طلاب است

امام ربانی یکی از حافظان روسی شرکت کننده در اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام نیز با تاکید بر اینکه آموزه‌های قرآن کریم به دنبال ترویج صلح میان انسان‌هاست، اظهار کرد: اگر همگان نسبت به آموزه‌های قرآنی آگاه شوند و به آنها عمل کنند بسیاری از خشونت‌ها و درگیری‌ها دیگر معنایی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه خداوند متعال با استفاده از قرآن کریم پیام‌های خود را به انسان‌ها منتقل کرده است، اضافه کرد: پیامبری که سواد خواندن و نوشتن نداشته، قرآن کریم را به عنوان معجزه خود به جای گذاشته است تا عامل هدایت کننده بشریت باشد.

این حافظ قرآن روسیه‌ای خاطرنشان کرد: آیات قرآن کریم ارتباط غیر مستقیم خداوند متعال با بندگان است به همین علت بندگان باید با این کتاب دینی آشنا شوند تا بتوانند با خدای خود ارتباط داشته باشند.

ربانی آشنایی جامعه بشری با قرآن کریم را از رسالت‌های طلاب دانست و گفت: اگر پیام قرآن کریم را به شیوه مطلوب به دنیا منتقل می‌کردیم اکنون شاهد درگیری‌ها، خشونت‌ها و خون‌ریزی‌ها در سطح جهانی نمی‌بودیم.

ربانی با تاکید بر اینکه بسیاری از اقدامات نادرست به علت نداشتن آگاهی نسبت به آموزه‌های دینی قرآن است، اظهار کرد: قرآن همه را به صلح دعوت کرده است و تلاش می‌کند تا مردم با وجود عقاید مختلف در کنار یکدیگر زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام اقدام قابل تقدیری است، گفت: طلاب کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی با حضور در این مسابقات می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

این فعال قرآنی از مهجوریت قرآن کریم در کشورهای غیر اسلامی یاد کرد و افزود: طلاب کشورهای مختلف اسلامی باید برای ترویج آموزه‌های دینی اسلام به ویژه معارف قرآن کریم در کشورهای غیر اسلامی تلاش کنند تا بتوانند فراگیری معارف قرآنی را رقم بزنند.

ایران در تقریب مذاهب اسلامی پیشگام است

سید جلال معصومی یکی از فعالان قرآنی انگلستان شرکت کننده در نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام نیز با اشاره به اینکه این مسابقات تا کنون به شیوه مطلوبی برگزار شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار این مسابقات را برگزار کرده باید بگوییم که روند برگزاری مسابقات قابل قبول است.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی با برگزاری مسابقات قرآن کریم در رشته‌های مختلف گام‌های مطلوبی را برای ترویج آموزه‌های قرآنی برداشته است، اضافه کرد: با وجود اینکه هر ساله شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران هستیم اما امسال مسابقات متفاوتی ویژه طلاب برگزار شده که این متفاوت بودن می‌تواند نتایج متفاوتی را به دنبال داشته باشد.

این فعال قرآنی انگلستان خاطرنشان کرد: اینکه طلاب مذاهب مختلف اسلامی به میزبانی ایران اسلامی در این مسابقات گردهم آمده‌اند نشان می‌دهد که ایران اسلامی به مذاهب مختلف توجه دارد و در حوزه تقریب مذاهب پیشگام است.

وی با بیان اینکه مجموعه‌های مختلف فرهنگی ایران عملکردهای مطلوبی را در رشته‌های قرائت، حفظ و تفسیر قرآن کریم دنبال کرده‌اند، گفت: به برکت انقلاب اسلامی جمعیت قابل توجهی از جوانان و نوجوانان ایرانی با آموزه‌های قرآنی آشنا شده‌اند به همین علت مردم باید قدردان این انقلاب باشند.

معصومی با اشاره به اینکه دولت‌های برخی از کشورها مانع فعالیت‌های دینی هستند، عنوان کرد: اکنون بستر ترویج آموزه‌های دینی به ویژه معارف قرآن کریم به شیوه مطلوبی در ایران اسلامی فراهم شده است به همین علت مردم باید از این بستر استفاده کرده و در راستای آشنایی با قران کریم گام بردارند.

وی از حضور طلاب کشورهای مختلف در نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام یاد کرد و افزود: اینکه می‌توانیم با برادران دینی خود از نزدیک در ارتباط باشیم بسیار خوشحال کننده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha