سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه / خداي سبحان بندگانش را بدون پيامبر يا كتاب يا حجّت قاطع يا راه مستقيم رها نمي‌كند؛ آن حجّت خواه پيامبر باشد يا امام؛ ظاهر باشد يا مستور. در هر عصر ومصري شخصيّتِ حقوقي وحي و رسالت هست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، ایام مبارک رجب خصوصا عید مبعث رسول عالمیان(صلوات الله علیه و آله) فرصتی برای توجه هر چه بیشتر نسبت به غنیمت شمردن این ماه که در روایات ما به ماه ولایت مزین شده است، می باشد. ماهی که زمینه ساز ماه رسالت در شعبان المعظم و در نهایت کسب فیض از ماه امت در ماه رمضان خواهد بود. به همین مناسبت در ادامه از بیان و بنان علامه جوادی آملی در رابطه با حکمت و فواید بعثت و بهره مندی از این ایام کسب فیض خواهیم کرد.

این حکیم متأله با استناد به خطبه ای از مولای متقیان( علیه السلام) یکی از فواید بعثت را شکوفایی عقل و معارف عقلی برشمرده و در بخشی از جلد دهم تفسیر تسنیم خود  چنین مرقوم داشتند:

اميرمؤمنان، امام علي(عليه‌السلام) در درباره نبوّت عامّ و حكمت و فوايد بعثت انبيا(عليهم‌السلام) فرموده است: چون بسياري از خلايق، عهد الهي را فراموش كرده و حقّ را نشناخته و به سراغ بت‌پرستي رفته‌اند و شياطين آنان را به جولان درآورده و از معرفت و عبادت حق جدا كرده‌اند، خداوند از فرزندان آدم پيامبراني را برگزيد و آنان را پياپي آورد تا فطرت الهي مردم را احيا كنند و به آنان بگويند كه در عالم ذريّه به پذيرش ربوبيّت حقّ و عبوديّت خود تعهّد سپرده‌اند و نيز نعمت هاي فراموش شده را به يادشان بياورند و از راه تبليغِ احكام و معارف الهي با آنان احتجاج كنند و عقل و معارف عقلي را كه در جان آدمي به وسيله شهوت و غضب مدفون شده است، از زير خاكهاي شهوت و غضب بيرون آورند و آنها را شكوفا كنند و نشانه‌هاي قدرت الهي را به آنان نشان دهند....

 ایشان افزوده‌اند: خداي سبحان بندگانش را بدون پيامبر يا كتاب يا حجّت قاطع يا راه مستقيم رها نمي‌كند؛ آن حجّت خواه پيامبر باشد يا امام؛ ظاهر باشد يا مستور. در هر عصر ومصري شخصيّتِ حقوقي وحي و رسالت هست، بنابراين به آنان كه مثل براهمه هند بر آن‌اند كه شارعِ انسان، خود انسان است و پيامبران سخن تازه‌اي نياورده‌اند چون گفتار پيامبران يا مطابق عقل است يا نه، اگر مطابق است كه عقل كافي است، وگرنه عقل آن را ردّ مي‌كند پاسخ مي‌دهيم كه اوّلاً عنوان موافق عقل و مخالف آن نقيض هم نيستند تا سومي نداشته باشند، زيرا عقل معترف است كه بسياري از معارف را نمي‌فهمد و آن را به وحي الهي وا مي‌گذارد. وقتي عقل درباره مطلبي فتوا نداشت مطلبي كه از نقل برمي‌آيد نه موافق آن است و نه مخالف آن. هم‌اكنون كه قرن علم است مجهولات انسان بيش از معلومات اوست.

ثانياً وحي فهميده‌هاي عقل را تأييد و تقويت مي‌كند و آنچه را عقل نمي‌فهمد، وحي او را بدان هدايت و ارشاد مي‌كند، افزون بر آن، نه تنها شارعِ احكام و قوانين انسان خداست، بلكه مجري قوانين الهي نيز نمايندگان و خلفاي الهي هستند كه عصمت دارند، بنابراين نه سخن براهمه هند درست است كه انسان را شارعِ خود مي‌دانند و نه كلام برخي از دوستان ناآشنا كه خدا را شارع ولي مجري آن را انسانهاي عادي مي‌دانند.

توصیه مؤکّد حضرت آیت الله جوادی آملی نسبت به اعمال ایّام مبعث

شب مبعث احتمال شروع شب قدر می رود

استاد برجسته اخلاق با توجه به ایام پر برکت ماه رجب و اهمیت روزه در روز مبعث نیز فرمودند: ماه پربركت رجب فضايل فراواني دارد؛ شما كه اعتكاف داشتيد و ايامي را با روزه گذرانديد روزه بيست و هفتم ماه پربركت رجب را هم فراموش نكنيد كه معادل با روزه ايام سال است[1] [و] آن دعاي شب بيست و هفتم و روز بيست و هفتم را حتماً بخوانيد ببينيد كه در آن دعا، انسان خدا را سوگند مي‌دهد و عرض مي‌كند: «اللهم إنّي اسئلك بالتجلّي الأعظم في هذه الليلة»[2]؛ سراسر عالم تجلي حق است: «الحمد لله المُتَجَلّي لِخَلقِهِ بِخَلقه»[3] اما هيچ تجلّي به اندازه تجلّي بعثت خاتم انبيا كه اولين و آخرين انسانها در پيشگاه او خاضع و خاشع‌اند نيست، لذا در دعاي شريف بيست و هفتم رجب آمده است كه تو را به تجلي اعظمي كه در اين شب اتفاق افتاده است مورد سؤال قرار مي‌دهم و ازتو چيزی مي‌طلبم.

معظم له در ادامه خاطر نشان کردند: بعضي از بزرگان احتمال دادند كه شب قدر از همان بيست و هفتم شروع مي‌شود [يعني] بيست و هفتم ماه رجب است و نيمه ماه شعبان است و نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان؛ مي‌گويند اين پنج شب از اطراف علم اجمالي است كه احتياط اين است كه انسان اين پنج شب را دريابد تا توفيق ادراك ليله قدر را پيدا كند.

ایشان در ادامه سهل بودن اعمال خیر را با استناد به آیات شریف قرآن مورد توجه قرار دادند و اظهار داشتند: شما بزرگواراني كه اهل اعتكافيد مي‌بينيد كه روزه گرفتن براي ديگران بسيار سخت است اما براي شما بسيار آسان؛ سه روز از ديگران فاصله گرفتن به فكر و ذكر و مطالعه و تأمل پرداختن براي ديگران سخت است ولی براي شما آسان چرا که خداوند در قرآن فرمود: ﴿فأَمّا مَنْ أَعْطي وَاتَّقي ٭ وَصَدَّقَ بِالْحُسْني ٭ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْري﴾[4]؛ اگر كسي چند قدم بيايد ما انجام كارهاي خير را بر او آسان مي‌كنيم؛ پس مي‌بينيد به آساني سه روز روزه مي‌گيرد [و] خيلي براي او آسان است [در حالي كه] ديگري اگر بخواهد روزه بگيرد براي او دشوار است.

----------------------------------------------

منبع: خطبه های نماز جمعه سال75،کتاب تسنيم جلد 10

[1] ـ مستدرك الوسائل، ج6، ص289.

[2] ـ البلد الأمين، ص183.

[3] ـ نهج‌البلاغه، خطبه 108.

[4] ـ سورهٴ ليل، آيات 5 ـ

منبع :پایگاه اطلاع رسانی اسراء:

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha