سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
ورود به حریم خصوصی

حوزه/ دکتر محمد جعفر محمد زاده از فعالان فرهنگی و معاون سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی وارد شدن به حریم خصوصی افراد را مورد نکوهش قرارداده واز رسانه های ارتباط جمعی خواسته است اعتماد عمومی خود را در آستانه انتخابات از دست ندهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» متن یادداشت این فعال فرهنگی به شرح ذیل است.

زردنگاری اگر به معنی نوشتن و انتشار حرفها و گزارش های عامه پسند باشد تا حدودی قابل توجیه است، چون عامه مردم هم نیازمند محتوای در خور فهم خود هستند. اما اصطلاح زردنویسی به  معنی «ورود به حریم خصوصی افراد» به ویژه چهره ها ،امری نکوهیده و مغایر با آموزهای دینی و اسلامی و هنجارهای عقلی است.  این نهی و نکوهش جدای از آنکه دارای قبح عقلی است،  برای کسی بازدارنده است که خود را پایبند به امر و نهی شرع و دین بداند و از عقوبت و نتایج سوءفراوان آن بیم داشته باشد.
امروزه به ویژه در روزهایی که تنور انتخابات گرم است و رسانه حرف اول و آخر را در گرمی بازار انتخابات ایفا می کند، اهالی رسانه به ویژه آنها که رسانه را درخت تنومند دانایی و توانایی می دانند، که در سایه سار آن مسیر رشد و تعالی ترسیم می شود،ضروری است به مسئله منع ورود به حریم خصوصی افراد با حساسیت نگاه کنند.
نگاه به نهی صریح خداوند در چند جای از قرآن کریم، شاید بتواند ما را بیشتر با قبح این عمل (ورود به حریم خصوصی)آشنا کند.
وَلَا تَجَسَّسُوا...(حجرات/12) نهی مستقیم و صریح قرآن در این باره است .
آنگونه که از فراز پایانی آیه بر می آید ،تجسس در احوال خصوصی نقطه مقابل تقوی و تجسس کننده گناهی مرتکب شده که برای بخشش خداوند مستلزم توبه است(وَاتَّقُوااللَّهَ اِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیم).
لابد باید بپرسیم چرا ؟ به این دلایل:
_ ورود به حریم خصوصی مستلزم اجازه است.
افشای اسرار درونی اشخاص تصرف و دخالت در احوال دیگران است.
_ شکستن حریم خصوصی،کرامت و شرافت انسانها را که خداوند محفوظ داشته مخدوش می کند.
_هیچ انسانی بر انسان دیگر تسلط ندارد و فقط خداست که مسلط بر  احوال مخلوقات است و خداوند که عالِم به کل اسرار عالَم است خلوت انسانها را محفوظ و محترم دانسته است(وَکَمْ مِنْ قَبیحٍ سَترْتَهُ/دعای کمیل).
_ افشای اسرار و احوال شخصی افراد تقابل با اراده و خواست خداوند است.
 همچنین در آیه 189 از سوره بقره می خوانیم: نیکویی آن نیست که از درِ پشتی( مِنْ ظُهوُرِهاَ/ درِمخفی)وارد حریم خانه ها شوید بلکه نیکویی آن است که تقوا داشته باشید و از درِ اصلی خانه ها(مِنْ اَبْوابِها) وارد شوید.
در حدیث است از پیامبر اکرم (ص)که فرمود: «مسلمانان را مذمَّت نکنید و در پی عیوب و امور پنهانی آنها نباشید،هرکس امور پنهانی مسلمانان را پیگیری و آشکار سازد، خداوند پنهان او را آشکار  خواهد کرد و هرکس که خدا پنهانش را آشکار سازد رسوایش می کند هرچند کار زشتی را در گوشهٔ خانه اش انجام داده باشد».
سعدی علیه الرحمه ، در باب هشتم از گلستان ، می گوید:«مردمان را عیب نهانی پیدا مکن که مر ایشان را رسوا کنی و خود را بی اعتماد».

نتیجه: ورود به حریم خصوصی نهی شرعی و قبح عقلی دارد  و در صورت ارتکاب آن باید توبه کرد و طبق سنت خداوند نتیجه برابر  و متقابل هم دارد و علاوه  بر این پیامدها ، باعث سلب اعتمادی از گوینده  می شود ، و پر واضح است که مهمترین سرمایه انسان، و به ویژه برای رسانه، اعتماد مخاطبان است که اگر از دست برود تمام اعتبار و موجودیت او به خطر می افتد.

 

محمد جعفر محمد زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha