جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در دیدار اعضای هئیت مدیره انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: حوزه علمیه کهن شیعی، همیشه و در طول تاریخ پاسخگوی نیازهای اعتقادی و دینی جامعه بوده است و این روحیه بعد از انقلاب اسلامی صد چندان شده، چرا که حوزه امروز پاسخگو و مطالبه گر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در دیدار اعضای هئیت مدیره انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه که در قم برگزار شد، با بیان اینکه فقه شیعه مترقی و متناسب همه دوران ها است، اظهارداشت: دین و شریعت اسلامی دارای فقهی پویا و مترقی است که در طول دوران پاسخگوی همه نیازهای جامعه بوده و با تغییر زمان ها، سیّال عمل می کند.

وی افزود: امروز دنیا به دهکده‌ای جهانی تبدیل شده که در این دهکده، مخاطب حوزه علمیه، تمام جهان است بطوریکه هر فکر و اندیشه ای  در حوزه مطرح می شود، در تمامی جهان منتشر می شود، بنابراین، باید این فرصت را غنیمت شمرده و جهانیان را با مکتب اهل بیت(ع) آشنا سازیم.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در شرایطی که دشمن به دنبال انحصار طلبی است و برای این کار اسلام و تشیع را مهم ترین مانع بر سر راه خود می بیند، اقداماتی چون رواج افکار انحرافی و ایجاد شبهات جدید در دستور کار خود قرار داده است؛ اگر بخواهیم در برابر این اقدامات مقابله نماییم، باید این شبهات را شناسایی و به آنها پاسخ دهیم.منابعی که امروز در اختیار مسلمانان و به ویژه شیعیان است، می تواند بهترین پاسخ به این نیازها باشد.

وی طلاب و فضلای حوزه را وارثان آموزه های ائمه اطهار(ع) معرفی کرد و گفت: علمای شیعه از گذشته برای حفظ آموزه های مکتب اهل بیت(ع) زحمات زیادی کشیدند و در این راه شکنجه های فراوانی را متحمل شدند تا این تعالیم به دست ما برسد، اکنون ما وظیفه داریم در راستای صیانت و نشر آنها تلاش کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در ادامه با اشاره به سیره اخلاقی پیامبر(ص) گفت: یکی از ارکان رسالت پیامبر اسلام(ص) نشر مکارم اخلاق بود، از این رو طلاب باید با تأسی از سیره پیامبر(ص)، اخلاق را در زندگی خود جاری کنند تا بتوانند بر روی مردم تأثیر بگذارند.

وی اخلاق را از ضروریات زندگی طلاب معرفی کرد و گفت: اگر طلبه در جامعه کارهای ارزشمندی انجام دهد، ولی خانواده او از این آموزه های اخلاقی دور باشند، کار او نمی تواند تأثیر چندانی در جامعه داشته باشد. علما و فقهای دینی همواره مدافع اصلی اسلام ناب و میراث پیامبر گرامی اسلام بودند.

آیت الله نورمفیدی  با بیان این که علمای اسلام همیشه با تحمل سختی ها و مشکلات فراوان توانستند مواریث پیامبر گرامی اسلام را 14 قرن، نسل به نسل امروز به ما تحویل دهند، افزود: سختی ها و مشکلاتی که علما در طول تاریخ برای حفاظت از دین و شریعت محمدی متحمل شدند باید امروز الگو و سرمشقی برای همه ما باشد.

وی با بیان این که امروز همه ما وظیفه داریم از شریعت محمدی(ص) و مواریث اسلامی با همه وجود محافظت کنیم، تصریح کرد: همه علمای اسلام رسالت سنگینی در برابر میراث پیامبر اسلام(ص) دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که شرایط امروز جهان با گذشته بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: در گذشته فعالیت های حوزه های علمیه تنها به برخی مسائل شرعی و فرعی مردم و پاسخ به شبهات اعتقادی که در سطح جامعه اسلامی مطرح بود ختم می شد؛ امروز انجمن های علمی حوزه های علمیه باید در مسائل و علوم جدید ورود کرده و کنکاش کنند تا با بهره گیری از فقه شیعه، عیار آن را ارزیابی و نحو استفاده آن را ارائه کنند.

امام جمعه گرگان با بیان این که امروز شبهات گسترده‌ای علیه اسلام از سوی دشمنان مطرح شده است، تصریح کرد: متأسفانه فرقه‌های نوظهور و انحرافی در مقابل اسلام و راهی که اسلام برای سیر و حرکت اسلام معین کرده ایستاده‌اند.

نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به این که براساس برخی آمارهای منتشر شده بیش از دو یا سه هزار فرقه انحرافی در سطح جهان به وجود آمدند، تصریح کرد: این فرقه‌ها تلاش می کنند که افکار جهانیان را متوجه تفکرات انحرافی خود کنند و در برابر آنچه که اسلام به عنوان سیر انسان به سوی خدا مطرح می‌کند، ایستاده اند.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به این که فرقه‌های انحرافی همه تلاش آنها جنگ داخلی و تفرقه میان امت اسلامی است، خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند با تفرقه و اختلاف میان مسلمانان با خیال راحت به اهداف شوم خود برسند.

وی با بیان این که امروز حوزه های علمیه برخلاف گذشته وظیفه سنگینی در برابر نظام اسلامی برعهده دارند، تصریح کرد: حوزه علمیه باید پاسخگوی مسائل و شبهات اجتماعی و حکومتی باشند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با اشاره به این که مدیریت حوزه‌ها نیز باید برای هدایت و راهنمایی این مراکز مهم علمی برنامه ای نو و جدید در دستور کار خود قرار دهند، گفت: حوزه‌ها باید در جهانی که عصر تکنولوژی و ارتباطات نام گرفته خود را با شرایط جدید وفق دهند و پاسخگوی همه نیازهای جامعه باشند.

استاد حوزه علمیه در پایان سخنان خود به برپایی کارگاه های علمی « فقه رسانه » اشاره کرد و گفت: تحقیق، پژوهش، نشست علمی و نتیجه گیری همچنین الگو سازی برای جامعه ذات حوزه های علمیه است که باید با قوت بیشتر این مسیر ادامه پیدا کند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha