جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دونده مسلمان درباره بحران آبی اقوام اولیه کانادا آگاه سازی می‌کند

حوزه/ یک دونده مسلمان در کانادا، قصد دارد مسافت زیادی از این کشور را دویده و از این طریق مردم کانادا را از بحران آب‌رسانی در میان اقوام اولیه کانادا آگاه سازد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از aboutislam، یک دونده مسلمان و فعال حقوق بشر در کشور کانادا، قصد دارد مسافت زیادی از این کشور را دویده و از این طریق مردم کانادا را از بحران آب پاکیزه در میان اقوام اولیه کانادا آگاه سازد.
حسن سید این فعال اجتماعی از شهر ثاندر بی در کانادا  در این باره گفت: من تصمیم گرفته‌ام از شهر ونکوور تا اوتاوا را بدوم و از این طریق درباره فقدان آب پاکیزه برای اقوام اولیه کانادا اطلاع رسانی کنم به این امید که با کمک همدیگر برای تمامی مردم کانادا آب آشامیدنی پاکیزه فراهم کنیم.
وی که از شرایط ناهنجار زندگی بعضی از اقوام اولیه کانادا شوکه شده بود گفت: بعضی از سکنه کشور پیشرفته کانادا از ابتدایی‌ترین امکانات یعنی آب آشامیدنی سالم محروم هستند و این مرا به یاد مشکلاتی که در وطنم پاکستان شاهدش بودم می‌اندازد. آنچه دیدم مرا عملا به مناطق فقیرنشین پاکستان برگرداند، گویی هیچ تفاوتی میان آنجا و اینجا وجود ندارد.
این جوان مسلمان تصمیم گرفته برای تغییر این وضعیت نابه‌سامان دست به کار شده و اعتقادات دینی‌اش نقش موثری در این تصمیم داشته‌اند.
سید افزود: من در روزهای پایانی تحصیلم در رشته پرستاری بودم تا بتوانم از این طریق به جامعه خودم خدمت کنم که از این موضوع مطلع شدم. ممکن بود من نیز از وضعیت نامناسب این هم‌وطنانم ناآگاه مانده و در جهل به سر ببرم، اما با خودم گفتم اکنون که خدا می‌خواسته من آگاه شوم باید دست به کار شده و وظیفه خودم را در قبال این دانشی که خدا به من داده انجام دهم.
اقوام اولیه کانادا
اقوام اولیه کانادا، اقوام و قبایل مختلف بومی کانادا به جز مردم متی و اینوئیت هستند. در حال حاضر ۶۳۴ گروه به عنوان اقوام اولیه کانادا به رسمیت شناخته شده‌اند که در سراسر کانادا پراکنده هستند و تقریبا نیمی از آن‌ها در استان‌های انتاریو و بریتیش کلمبیا ساکنند. زبان، فرهنگ، رسوم و آیین‌های این اقوام گاهی بسیار با هم متفاوت هستند. به طور کلی در کانادا اصطلاح «اقوام اولیه» جایگزین استفاده از واژگان از رده خارج «سرخپوستان» یا «هندی»ها  برای مردمان بومی قاره آمریکا شده است.
گفته می‌شود از پایان ماه فوریه تا کنون بیش از 81 گزارش مربوط به مشکلات آبرسانی به اقوام اولیه کانادا ارائه شده‌ است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha