جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصطفی خاکسار- معاون امداد آستان قدس رضوی

حوزه/ معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوي گفت: نهضت خدمت‌رساني به محرومان كه از ابتدايي‌ترين روزهاي انتصاب توليت آستان قدس رضوي در اواخر سال ۹۴ آغاز شده است، در سال ۹۶ نيز با قوت ادامه خواهد يافت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مصطفي خاكسار قهروي با بيان اينكه تلاش معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوي رفع محرومیت از ولی نعمتان انقلاب است؛ خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی در دو بند بر پرداختن به محرومان و مستضعفان تاكيد كرده‌اند و بر اين اساس توجه به بي‌بضاعتان و نيازمندان یکی از رسالت‌های اصلی آستان قدس رضوی و از رئوس برنامه‌های اين بارگاه مقدس مي‌باشد.

وي با بيان اينكه تاسيس معاونت امداد مستضعفان از اولين اقدامات توليت جديد آستان قدس رضوي بوده، اضافه كرد: اين معاونت از ابتداي سال 95 تا كنون ضمن پرداخت برخي کمک‌های نقدی و توزيع بسته‌هاي غذايي در زمینه ایجاد اشتغال و تسهیل ازدواج بصورت فعال ورود پيدا كرده است.

وي از توزيع اقلام غذايي در ايام نوروز 95 و دهه كرامت در مناطق محروم  و كمك‌هاي مختلف آستان قدس در ميان سيل زدگان خوزستان، سيل زدگان تايباد و زلزله زدگان شهرستان فريمان به عنوان برخي از اقدامات معاونت امداد مستضعفان نام برد و بيان كرد: توزيع بسته‌هاي غذايي براي نيازمندان و محرومان از جمله اقداماتي است كه در طول سال 95 به‌دفعات در ميان محرومان و نيازمندان كشور توسط آستان قدس رضوي صورت گرفته است و در سال 96 نيز بر اساس بررسي‌هاي كارشناسي ادامه خواهد يافت.

بازسازي 110 رشته قنات و احداث 24 دستگاه تصفيه آب روستايي

معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوي با بيان اينكه با شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی جهت احداث 24 سامانه مجهز به دستگاه تصفیه آب شیرین کن برای 24 روستای محروم وارد همكاري شده‌ايم؛ اظهار كرد: به منظور مرمت و بازسازی 110 رشته قنات در استان خراسان رضوی و همچنین بازسازی قنات‌های خراسان جنوبی با هدف محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و افزایش تولیدات کشاورزی با همكاري بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) وارد عمل شده‌ايم.

وي گفت: امضای تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی خراسان رضوی به منظور مشارکت در احداث پل روستای کلاته منار در جهت حل مشکل 20 روستا در زمان بارندگی، پرداخت 108 میلیون تومان بابت احداث 72 واحد سرویس بهداشتی و حمام در استان خراسان جنوبی و سرکشی به خانواده‌های محرومانی که سرپرست آن‌ها به سبب بیماری‌های صعب العلاج مدت زمان طولانی در بستر بیماری بودند از ديگر اقدامات معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوي در سال 95 است.

خاكسار خدمت‌رساني‌‌هاي آستان قدس رضوي به محرومان را با پشتوانه وقف و نذر و بر اساس وجود موقوفه معرفي و عنوان كرد: از ابتداي سال 95 و آغاز نهضت خدمت‌رساني به نيازمندان تاكنون ميزان نذورات مردم به آستان قدس رضوي رشد چشم‌گيري داشته است و همين نذورات و موقوفه‌هاي مردمي پشتوانه امداد رساني‌هاي آستان قدس رضوي بوده است.

وی افزود: معاونت امداد مستضعفان بر اساس تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی علاقه‌مند است که گستره خدمات و امداد رسانی‌ها خود را به مراتب بیش از آنچه که هست افزایش دهد، اما امکانات و ظرفیت‌ها اين بارگه آستان نوراني محدود بوده و اجازه فعالیت بیش از این را نمی‌دهد.

رويكرد سال 96،  اشتغال‌زايي و توانمندسازي محرومان است

خاكسار با تاكيد بر اين مطلب كه رويكرد معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوي در سال 96 توانمندسازي محرومان است، تصريح كرد: یکی از رویکردهای اصلي اين معاونت در «سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» ورود به حوزه توانمندسازی محرومان و ایجاد مشاغل خرد و متوسط براي مستضعفان و درآمد ثابت برای خانواده‌هاي بي‌بضاعت است.

وي ادامه داد: یکی از راهکار‌های توانمندسازی محرومان، اشتغال‌زايي براي آنان است که در سال اقتصاد مقاومتی، توليد و اشتغال، تسهیلات اشتغال‌زایی ارزان قیمت به افراد دارای استعداد و توانمند در مناطق محروم توسط آستان قدس رضوي پرداخت خواهد شد.

وي با بيان اينكه در عرصه خدمت‌رساني به نيازمندان آستان قدس رضوي با بسياري از دستگاه‌هاي مسئول از جمله كميته امداد، بهزيستي، بسيج سازندگي و ... همكاري دارد، اظهار كرد: آستان قدس رضوي بر اساس منشور هفتگانه رهبري معظم انقلاب بصورت فعال در عرصه خدمت‌رساني به نيازمندان و محرومان كشور ورود پيدا كرده است، اما اين امداد رساني‌ها به هيچ عنوان به معناي بر دوش گرفتن وظايف قانوني ساير نهادهاي مسئول در اين زمينه نيست، بلكه تلاشي براي كاستن مشكلات نيازمندان است.

خاكسار در پايان گفت: آستان قدس رضوي تلاش دارد تا از ظرفيت‌هاي معنوي خود نيز در رفع مشكلات محرومان استفاده كند و با بهره از ظرفیت عاشقان و دلدادگان به ساحت قدسي حضرت امام رضا(ع) در پهنه ایران اسلامی، مفهوم خادم، خدمت و مخدوم را توسعه داده و زمینه گره‌گشایی از کار محرومان و مستضعفان را به بركت نام مبارک حضرت ثامن الحجج(ع) فراهم آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha