جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر فیروز اصلانی

حوزه/قوه مجریه مهمترین قوه در کشور است؛ زیرا نسخه در قانون اساسی نوشته شده است، ولی اگر قوه مجریه به جای پیاده کردن مواد نسخه، دیدگاه ها و امیال خود را پیاده کند، قطعا راهی به جز راه سعادت را طی خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر فیروز اصلانی پیش از ظهر امروز در همایش "نقش قوه مجریه در در تحقق دولت اسلامی" در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم گفت: قوه مقننه ریل گذاری را در کشور انجام میدهد و نسخه حل کسالت و بیماری را تجویز می کند، ولی  گروهی که باید آن را اجرا کنند و بهبودی حاصل شود، قوه مجریه است؛ در واقع بهترین قانون با عدم حسن اجرا توسط قوه مجریه به جایی نخواهد رسید.

وی افزود: قوه مجریه، مهمترین قوه در کشور است، زیرا نسخه در قانون اساسی نوشته شده است، ولی اگر قوه مجریه به جای پیاده کردن مواد نسخه، دیدگاه ها و امیال خود را پیاده کند، قطعا راهی به جز راه سعادت  طی خواهیم کرد.

استاد دانشگاه اظهارکرد: بیشترین نیروهای اجرایی کشور در حوزه مسئولیتها از آن قوه مجریه است، زیرا هیچ ارگانی به اندازه قوه مجریه نیرو و توان اجرایی ندارد؛ مسئولان وزارت خانه ها و نهادها و ادارات همگی تحت فرمان قوه مجریه است، اگر این سیستم به خوبی انجام شود کل جریان فعالیت‏ های کشور سامان داده خواهد شد.

اصلانی اظهارکرد: نظارت روی قوه مجریه و کنترل آن در قانون اساسی و قوانین کشور پیش بینی شده است، زیرا حسن اجرا از خود اجرا مهم است؛ به همین سبب نهادهایی برای رصد حسن اجرای مسئولیت ها در نظر گرفته است.

کارشناس مسائل سیاسی اظهارکرد: مجری و ضمانت اجرای خوب برای حرکت ملی به سوی پیشرفت، الزامی است؛ به همین جهت اختیارات رئیس جمهور در کشور ما بسیار زیاد است، زیرا در عرصه امنیتی و فرهنگی و شورایی و قراردادهای بینالمللی و پذیرش استوارنامهها، تعیین وزرا و... رئیس جمهور نقشی اساسی دارد.

وی افرود: اگر رئیس جمهوری توان انتخاب وزرای شایسته را نداشته باشد و یا اگر افراد بی ظرفیت به کابینه فرابخواند و یا نتواند کابینه را به خوبی اداره کند و از وزرای خود به خوبی استفاده نکند و یا نتواند شرایط خوبی برای کار وزرای قوی فراهم کند، قطعا کشور را با مشکلات اساسی مواجه خواهد کرد و هر روزی که از حکومت او می‎گذرد فرصت‎های بسیاری از دست مردم و نظام می‎رود.

اصلانی اظهارکرد: نقش وجه انسانی در ریاست جمهوری بسیار مهم است زیرا برخی افراد توان اداره و مدیریت خوبی ندارند؛ برخی مدیران که به ریاست جمهوری برگزیده می شوند، ممکن است فرصت ها را به باد دهند؛ این افراد ممکن است فرصت طلبی منفی داشته باشند، ولی توان فرصت سازی نداشته باشند.

وی گفت: قرار بر این بوده است که جامعه اسلامی، دولت اسلامی را نیز ایجاد کند؛ قوه مجریه باید این مسیر را پیش ببرد و به همین جهت باید هر آنچه که دست و پای قوه مجریه را می‎بندند تا این هدف را خدشه دار کند از بین برود؛ قوه مجریه در تنظیم لوایح و ارسال به مجلس و یا در حوزه اداری نقش تعیین کننده دارد.

اصلانی در پایان اظهارکرد: اگر بروکراسی  بر نظام حاکم شود بدنه نظام را کند میکند، میتواند این هدف را خدشه دار کند؛ به همین جهت، رئیس قوه مجریه می تواند در چابک سازی سیستم اجرایی کشور نقشی تعیین کننده داشته باشد؛ بین قدرت و تکلیف باید سنخیت و تناسب برقرار باشد؛ هر باری را نمیتوان بر روی دوش هر کسی گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha