جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سرهنگ علی نیک نفس در نشست سواد رسانه ای

حوزه/ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با ابراز تاسف از این که متاسفانه فضای سایبری کشور به زمین بازی دشمن تبدیل شده است، خواستار بهره گیری از همه توان و ظرفیت کشور در جهت مقابله با دشمن در عرصه فضای مجازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سرهنگ علی نیک نفس ، عصر امروز طی سخنانی در همایش سواد فضای مجازی که به همت اداره تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی با حضور طلاب و روحانیون تبلیغی در سالن همایش های غدیر این نهاد حوزوی برگزار شد، با اشاره به فراگیری بیش از حد استفاده از فضای مجازی از سوی گروه های مختلف مردم به ویژه جوانان اظهار داشت: امروزه حتی مهمانی های خانوادگی نیز به صورت مجازی برگزار می شود و این تازه بخشی از کارکردهای فضای سایبری است که لزوماً هم در جهت مثبت نیست.

دسترسی آسان 47 میلیون ایرانی به اینترنت

وی با اشاره به مساله اشتراک گذاری محتوا از طریق شبکه های اجتماعی موجود گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 100 درصد است و حال آن که تعداد خطوط واگذار شده ، 120 درصد را نشان می دهد، ضمن آن که هم اکنون در کشور بیش از 35 میلیون نفر دارای گوشی های هوشمند هستند و 47 میلیون نفر نیز دسترسی به اینترنت دارند.

این کارشناس فضای مجازی همچنین با بیان این که در حال حاضر فضای سایبری به زمین بازی دشمن تبدیل شده است، افزود: دلیل این مساله به این خاطر است که ما تاکنون عمدتاً مصرف کننده بوده ایم و در زمین دشمن با فناوری و تکنولوژی ای که به ما داده اند ، بازی کرده و در حال بازی هستیم.

عدم تحریم ایران در فناوری اطلاعات با چه هدفی بوده است؟!

وی خاطرنشان کرد: شاید برای خیلی ها واقعاً جای سوال باشد که چگونه است در سال های اخیر کشور ما از حیث فناوری های گوناگون تحت شدیدترین تحریم ها بوده و حال آن که ما نه تنها هیچ تحریمی از بابت فناوری اطلاعات نداشته ایم بلکه اتفاقاً جدیدترین فناوری ها و تکنولوژی ها به راحتی در اختیارمان قرار می گرفته است.

وی ادامه داد: این مساله به خصوص با عنایت به این که در حال حاضر شبکه های اجتماعی موبایلی جزو پرکاربردترین ابزارهای تکنولوژیک در دنیا هستند ، باید برای ما نگران کننده باشد چرا که بسیاری از اطلاعات داخل کشور از این طریق به خارج منتقل می شود.

سرمایه گذاری ویژه آمریکا بر شبکه های اجتماعی پس از 11 سپتامبر

نیک نفس ، همچنین با بیان این که پس از حوادث 11 سپتامبر، آمریکا توجه و سرمایه گذاری بسیاری بر روی توسعه شبکه های اجتماعی انجام داد، گفت: فضایی که در شبکه اجتماعی و تلگرام وجود دارد به جهت آن که نظارت و کنترل مناسبی بر آن نیست ، زمینه سو استفاده را فراهم می آورد ، کما اینکه درحال حاضر شاهد رشد سالانه وقوع جرایم سایبری هستیم.

وی اضافه کرد: از سویی باید توجه داشت که در مقطع فعلی، حساسیت و پیچیدگی جرایم سایبری به صورت تصاعدی در حال افزایش می باشد و این مساله باید زنگ خطر را برای ما به صورت جدی به صدا درآورد.

یک چهارم اپلیکیشن های معروف، خطر بالای امنیتی دارند

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطرات بسیار زیاد از ناحیه جاسوسی رایانه ای و سایبری تصریح کرد: 11 درصد اپلیکیشن های دنیا به اطلاعات حساس دسترسی دارند و حدود یک چهارم آن ها دارای حداقل یک خطر امنیتی با ریسک بالا هستند.

وی افزود: با توجه به این که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تعاملی و کاربر محور هستند، پس از قضایای مربوط به شبکه های ماهواره ای ، اکنون این فضا به یکی از عوامل خطرناک تهاجم سایبری تبدیل شده است.

انتقاد از انفعال صدا و سیما در برابر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی

این مقام انتظامی یادآور شد: حضور بیش از حد مردم در فضای مجازی در حالی است که متاسفانه امروز از ضریب اهمیت و تاثیرگذاری رسانه ملی کاسته شده و حتی مدیران و برنامه سازان صدا و سیما نیز در برابر فضای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی منفعل هستند و این مساله نگران کننده است.

وی با بیان این که فیلترینگ در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد محتوای فیلتر شده در کشور مربوط به محتواهای مبتذل و مستهجن است که البته با وجود انواع و اقسام فیلترشکن ها ، بحث فیلترینگ نیز یک مقدار کارآیی خود را از دست داده است.

تشدید ناامنی روانی و فرهنگی؛ رهاورد فضای مجازی ناسالم

نیک نفس با اشاره به این که تشدید فاصله بین نسلی یکی از کارکردهای منفی شبکه های اجتماعی است، گفت: در حال حاضر فضای مجازی فعلی و استفاده های نادرستی که از آن می شود، باعث ایجاد و رشد ناامنی فرهنگی و روانی و اخلاقی در کشور شده و حال آن که ما باید در مواجهه با این شرایط ، حضور فعالی در فضای مجازی داشته و خودمان به سمت تولید محتواهای مناسب و پاسخ به شبهات حرکت کنیم.

وی ادامه داد: البته خوشبختانه در یکی دو سال اخیر از سوی برخی نهادهای حوزوی همچون معاونت تبلیغ حوزه کارهای خوبی در این باره شروع شده اما این میزان کافی نیست چرا که برای مواجهه با دشمن در فضای مجازی باید همه توان و ظرفیت کشور به میدان آورده شود.

برخی از کارکردهای منفی فضای سایبری در ایران

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با اشاره به این که نشر اکاذیب علیه مقامات و مسئولان کشور و نیز ترغیب به آشوب و اغتشاش از جمله کارکردهای شبکه های اجتماعی پرمخاطب در شرایط کنونی است، گفت: در کنار این ها متاسفانه شاهد پمپاژ محتوای ضد اخلاقی و ضد ارزشی در کانال ها و شبکه های اجتماعی هستیم و لذا برای مقابله با این ها باید ما فعالانه وارد عمل شویم.

وی بیان داشت: از دیگر سو در حال حاضر 45 میلیون ایرانی کاربر شبکه اجتماعی تلگرام هستند و علاوه بر این که 7 و نیم میلیون ایرانی دارای ایمیل فعال در یاهو هستند که همه این ها دارای خطرات امنیتی است که نباید از آن غافل شد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha