شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر جامعه الزهرا

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی گفت: رئیس‌جمهور باید اقتصاد و نظام اسلامی را با همان دید وسیع و شرح صدر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب پیش ببرد و به آنچه می‌گوید، عمل کند، بنابراین رئیس‌جمهور ما باید انقلاب را بشناسد و به آن باور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود مدنی مدیرجامعه الزهرا در دومین جلسه از سلسله جلسات بصیرت افزایی انتخابات با موضوع انتخاب اصلح از دیدگاه اسلام، در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) با اشاره به ارزش ماه های رجب و شعبان اظهارداشت: طبق بیان آیت‌الله  العظمی جوادی آملی،ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان یک مجموعه دوره متوالی هستند و کسی می‌تواند ماه مبارک رمضان را درک کند که ماه‌های رجب و شعبان را درک کرده باشد و اگر در این مسیر قصور کرده‌ایم، باید از محضر خداوند استغفار کنیم که ما را محروم قرار ندهد.

وی افزود: برای داشتن شب قدری خوب، باید قلب خود را حفظ کنیم تا در آن شب، آن دو دست پربرکتی که برای این امت دعا می‌کند و روح و ملائکه برای او نازل می‌شود، برایمان دعا کند و حداقل کار در این دو ماه، زمینه‌سازی است.

تبیین «جایگاه انتخابات در اسلام» نیازمند یک سلسله دروس خارج است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه مبحث «جایگاه انتخابات در اسلام» نیازمند یک سلسله دروس خارج است، بیان داشت: نظام‌های سیاسی دنیا در رابطه با مشروعیت حکومت و حاکمیت به سه قسم تقسیم می‌شوند که پست‌ترین نظریه در این میان اندیشه‌ای است که حکومت و حاکمیت را ارثی می‌داند، اما امروز کسی طرفدار این نظریه نیست و در کشوری مانند انگلستان، این مقام صرفا سنتی و کاملا تشریفاتی است.

مدیر جامعه‌الزهرا(س)در تشریح نظریه دوم نظام‌های سیاسی دنیا، گفت: در نظریه دوم که صاحبان آن افرادی همچون ولتر، ژان ژاک روسو هستند، منشأ حاکمیت و حکومت، مردم بوده و هیچ منشأ فرامردمی حق تصرف ندارد.

وی اظهارداشت: این تفکر بعد از قرون وسطی، در فرانسه متولد و در کشورهای دیگر تقویت شد و به افرادی که به این نظام معتقدند، «لائیک» گفته می‌شود که معتقدند خدا، دین و روحانیت مربوط به دنیا نیستند و حق دخالت در امور دنیا را ندارند، زیرا دین از سیاست جدا و فقط برای آخرت است و کلیسا، روحانیت، خدا و مذهب حق دخالت در مسائل دنیوی را ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به سومین نظریه نظام‌های سیاسی دنیا اشاره کردند و گفت: در این نظریه، منشا حاکمیت و قدرت خداوند است و اوست که به قدرت مشروعیت می‌دهد و این یک جبهه‌ی فکری است.

وجود مکاتب مختلف در جبهه‌ی فکری

مدیر جامعه‌الزهرا(س)تاکید کرد: تفاوت میان جبهه و مکتب در این است که در جبهه، مکاتب مختلفی وجود دارد که بین آنها تفاوت زیادی است و گاهی در مقابل هم هستند.

وی افزود: در این جبهه‌ی فکری، مکتبی وجود دارد که معتقد است منشأ حکومت و حاکمیت خداوند است و رأی مردم منشأ و تاثیری ندارند و خداوند همانطور که پیامبران را انتخاب کرده، امام خود را نیز انتخاب می‌کند و وظیفه‌ی مردم فقط اطاعت است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: در مکتب دیگری از این جبهه، منشأ حاکمیت خداوند است، اما همان خداوند این حق را به مردم واگذار کرده و جامعه همانند یک مال مُشاع در نظر گرفته شده است.

مدیر جامعه‌الزهرا(س)در ادامه به بیان اندیشه نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و بیان داشت: در اندیشه امام خمینی(ره) به عنوان معمار انقلاب، جایگاه مردم صرفا یک جایگاه تشریفاتی نیست و بسیار بر نقش مردم تأکید شده و طبق نظر ایشان همین مردم هستند که ما را از زندان‌ها درآورند و تظاهرات کردند و صاحب این مملکت هستند.

وی افزود: زمانی در قم بحثی مبنی بر محدود کردن حق رأی به نخبگان مطرح شد که امام(ره) به شدت در مقابل این اندیشه موضع گرفتند و به نقش مردم در پیروزی‌های انقلاب اسلامی تاکید داشتند.

امام خمینی(ره)، نظام جدید «مردم‌سالاری دینی» مطرح کردند

حجت الاسلام و المسلمین مدنی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند، منظومه فکری امام خمینی(ره) یک مجموعه نظریات منظم شده است و هنر امام راحل(ره) این بود که یک نظام جدید با عنوان «مردم سالاری دینی» را مطرح کرد.

مدیر جامعه الزهرا(س)سپس به بخش پایانی خطبه شقشقیه اشاره کرد و بیان داشت: حضرت علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ ؛ اگر حضور فراوان بيعت‌كنندگان نبود و ياران حجّت را بر من تمام نمی‌‏كردند و اگر خداوند از علما عهد و پيمان نگرفته بود كه برابر شكم‌بارگى ستمگران و گرسنگى مظلومان سكوت نكنند، مهار شتر خلافت را بر كوهان آن انداخته، رهايش می‌‏ساختم و آخر خلافت را به كاسه اوّل آن سيراب می‌‏كردم، آنگاه مىی‌ديديد كه دنياى شما نزد من از آب بينى بزغاله‏‌اى بى ارزش‏تر است».

وی افزود: درباره زمان ولایت فقیه از امام خمینی(ره) استفتا کرده‌اند و ایشان فرمود،  ولایت فقیه همیشه هست، اما «تَولّی» فقیه زمانی است که همه مردم باشند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: اگر مردم نباشند، امیرالمومنین(علیه السلام) ۲۵ سال باید قنات حفر کنند و درخت بکارند؛ امام حسن(علیه السلام) تا مدائن بیایند، اما مجروح برگردند و از کوفه به مدینه بیایند و خانه‌نشین شوند و اگر مردم نباشند، حتی جایی که قیام وظیفه است، ولیّ خدا امام حسین(علیه السلام) قیام می‌کنند، اما سینه آن حضرت، زیر سم اسب‌ها خرد می‌شود و دیگران بدمستی‌اش را می‌کنند.

ویژگی‌های اصلح در بیانات امام (ره) و مقام معظم رهبری

مدیر جامعه‌الزهرا(س)در بخش دوم سخنان خود به مسئله انتخاب اصلح اشاره کرد و بیان داشت: اصلح دارای ویژگی‌هایی همچون متعهد بودن، بصیر بودن، دشمن‌شناس بودن، پیوند با ارزش‌ها، داشتن سوابق پاک و غیره است که در بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مطرح شده است.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه و شأن رئیس جمهور ایران گفت: ما می‌خواهیم رئیس جمهوری شایسته برای ایرانِ انقلاب کرده، که اسلامی است، انتخاب کنیم و شما به عنوان ملت ایران در مقابل نظام کاپیتالیستی و نظام مارکسیستی دنیا حرف جدیدی آورده اید.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: در نظریه پایان تاریخ و برخورد تمدن‌ها، اندیشه بسته شدن دنیا مطرح است که در نهایت چاره‌ای جز حاکمیت لیبرالیستی آمریکا نیست و در مقابل این اندیشه، کسی در جمهوری اسلامی ایران ایستاد و با فریاد «الله اکبر» حرف جدیدی را به میدان آورد.

مدیر جامعه الزهرا(س)در پایان اظهار داشت: افرادی در جامعه حضور دارند که اقتصاد اسلامی را باور ندارند و اندیشه لیبرالی خود را پنهان نمی‌کنند، اما باید کسی به روی کار بیاید که اقتصاد و نظام اسلامی را با همان دید وسیع و شرح صدر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب پیش ببرد و نه تنها در لفظ بلکه در عمل به آنچه می‌گوید، عمل کند، بنابراین رئیس جمهور ما باید انقلاب را بشناسد و به آن باور داشته باشد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha